Ți-ai propus să-ți deschizi propria afacere în mediul online, sau vrei să-i dai un upgrade celei deja existente? Îți subliniem un aspect, pe care este posibil să-l știi deja – trebuie să ai în vedere un element principal, care-ți va servi drept punct de referință și călăuză: Planul de afaceri. Chiar dacă o idee de business foarte bună îți poate aduce succesul rapid, odată cu trecerea timpului vei avea nevoie de mai mult de atât.
Spusele sunt confirmate de statistici – un business care are un plan de afaceri are o rată de creștere cu 30% mai mare decât un business care nu are. O strategie solidă, dar și un plan de afaceri complex reprezintă un punct de plecare pentru orice antreprenor care vrea să-și propulseze afacerea în topul clasamentului și să se mențină acolo pe termen lung. Simplu spus, un plan de afaceri este o hartă ce te va ghida pas cu pas cum să ajungi de la un business mic, la început de drum, la unul de mare succes.
Tocmai, pentru că un plan de afaceri pentru magazinul tău online este vital atunci când vrei să consolidezi un business sustenabil, ți-am pregătit un articol complex și complet în care vei afla: ce este un plan de afaceri, care este diferența dintre un plan de afaceri clasic și unul pentru un eCommerce, dar și cum să-ți creezi propriul eCommerce business plan de la 0.
Suntem alături de business-urile din România de 13 ani și avem planuri ambițioase. Investim masiv în tehnologie pentru a construi un model de business foarte ușor adaptabil la condițiile pieței și pentru a răspunde rapid nevoilor clienților tăi. Așadar, să vedem!
Pentru a putea să-ți creezi propriul business plan, mai întâi trebuie să înțelegi ce este un plan de afaceri și cum te poate ajuta acesta. Un plan de afaceri este un document amplu care are drept scop conturarea obiectivelor unei companii și modul în care aceasta le va atinge. În acest document sunt incluse informații despre specificul companiei, piața în care activează, ce probleme rezolvă serviciile/produsele sale, cum este structurată afacerea, care este publicul țintă, dar și cum produsele/serviciile se diferențiază față de competiție.
Pentru noi, livrarea comenzilor în timp record și scurtarea timpilor de așteptare sunt principii care ne ghidează în fiecare acțiune pe care o întreprindem. Astfel, ne asigurăm că partenerii noștri și clienții beneficiază de cele mai calitative servicii de curierat din țară.
Practic, un plan de afaceri este ca o enciclopedie ce-ți răspunde la orice întrebare legată de conceptul, strategia și modul de funcționare ale afacerii tale. De aceea, atunci când îl creezi pe lângă elementele tradiționale, începe să-ți stabilești cele mai îndrăznește obiective și numeroase modalități prin care să le îndeplinești. Astfel, nu doar că vei avea o viziune clară asupra viitorului business-ului tău, ci vei vedea și noi oportunități numai bune de exploatat.
Odată realizat, un plan de afaceri oferă numeroase beneficii pentru business-ul tău, însă actualizarea periodică este o condiție importantă pentru a te bucura de cele mai bune rezultate.
Iată care sunt principalele avantaje pe care ți le aduce un plan de afaceri bine conceput:
Chiar dacă, în esență, un plan de afaceri pentru un magazin online nu este foarte diferit față de alte tipuri de planuri de afaceri, există câteva diferențe de care trebuie să ții cont atunci când începi să-l realizezi.
Cea mai mare diferență dintre cele două constă în localizarea magazinului. Dacă în cazul unui magazin fizic, planul de afaceri include locația fizică, amenajarea sa și organizarea angajaților, în ceea ce privește un magazin online lucrurile stau ușor diferit. Ținând cont că “locația” magazinului online este website-ul, în planul de afaceri se vor regăsi informații prețioase despre găsirea celui mai bun software pentru funcționarea sa optimă, dar și echipa potrivită de programatori care să se ocupe de implementarea sa.
De asemenea, o altă diferență este organigrama companiei. Pentru un magazin fizic, vei avea nevoie de numeroși angajați care să se ocupe de vânzarea produselor și întreținerea magazinului într-o stare bună. În ceea ce privește magazinul online, principalii tăi angajați vor fi responsabili cu activitățile de servicii clienți în mediul online, dar și cu cele de marketing, vânzări și comunicare.
O altă diferență importantă este modalitatea de livrare. Dacă în cazul unui magazin fizic, consumatorul ridică personal produsele sau serviciile dorite, în cel al unui magazin online va trebui să optezi pentru un serviciu de curierat. Sameday este alături de afacerea ta și îți pune la dispoziție trei opțiuni distincte de livrare: serviciul Next Day, serviciul Same Day și easybox. Cu un serviciu de curierat rapid și eficient, nu doar că îți vei onora comenzile la timp, ci vei construi o relație de încredere între brandul tău și consumatori.
După ce ai înțeles ce înseamnă un plan de afaceri pentru un eCommerce, ce trebuie să conțină și care sunt beneficiile sale pentru prosperitatea business-ului tău, tot ce îți mai rămâne de făcut este să începi să-l conturezi.
Iată care sunt principalele elemente din structura unui plan de afaceri consistent și eficient, pe care trebuie să le completezi în cunoștință de cauză:
Considerată și cea mai ușoară etapă, descrierea planului de afaceri reprezintă o unealtă prin intermediul căreia poți acapara atenția investitorilor sau oricui ajunge să-ți citească documentul. Specialiștii recomandă ca această parte să fie scrisă la final, după ce planul de afaceri a prins contur, astfel încât să poți sintetiza cea mai relevantă informație din întreg documentul în doar 2 pagini.
Pentru a fi eficient atunci când creezi această secțiune, oferă răspunsuri scurte dar pline de esență la următoarele întrebări:
Simplu spus, această parte din business planul tău va fi cartea de vizită a afacerii tale. De aceea, trebuie să fie bine scrisă și structurată, astfel încât să acapareze atenția investitorilor încă de la primele rânduri.
În această secțiune din planul de afaceri al magazinului tău online, componentele abstracte precum viziunea și misiunea, valorile și cultura business-ului încep să prindă culoare. Pe lângă o definiție clară a acestor elemente, descrierea unei companii trebuie să includă și informații despre:
O modalitate perfectă de a aduce viziunea ta în fața clienților și partenerilor tăi este crearea unei pagini cu informații despre companie și echipă în website-ul tău. La Sameday am cuprins toate aceste informații în pagina Despre noi.
Află mai multe despre cum poți începe să livrezi cu Sameday și cât de simplu este să-ți crești afacerea dacă ai un partener de încredere alături.
Indiferent de industria în care ai ales să activezi, pentru a pune bazele unui magazin online cu un succes pe termen lung, trebuie să cunoști foarte bine piața/industria, concurența și nu în ultimul rând, publicul țintă. Fără o analiză amănunțită a acestor trei mari segmente, riști ca afacerea ta să se degradeze rapid.
Analizarea competitorilor în detaliu și înțelegerea mecanismelor de business pe care le practică te vor ajuta să găsești punctele forte ale afacerii tale. Identifică liderii de piață din industria ta, apoi selectează principalii competitori direcți și indirecți.
Pentru fiecare dintre companiile competitoare începe să notezi și să analizezi următoarele aspecte: modelul de afacere, misiunea, viziunea, caracteristicile cheie ale produselor, numărul de vizitatori pe website, dar și strategia de produs.
Pentru a crea un produs sau un serviciu premium, trebuie mai întâi să cunoști foarte bine publicul țintă pentru care vrei să-l creezi. În această analiză include informații demografice, psihografice, comportamentale, inclusiv ora la care stau cel mai mult pe internet și ce preferă să facă în timpul liber. Conturarea unui profil cât mai complex te va ajuta în crearea unei strategii eficiente de marketing.
O ultimă componentă ce necesită analizată este piața sau industria. Acordă o atenție deosebită potențialului de creștere al industriei pe o perioadă de 5-10 ani, sau chiar mai mult. De asemenea, atunci când analizezi piața verifică care sunt noile trenduri, dar și direcția în care se îndreaptă acestea.
O altă etapă importantă a unui plan de afaceri pentru magazin online este descrierea produselor și serviciilor oferite. Chiar dacă ai menționat despre produsele/serviciile tale în prima partea a planului (în rezumat), de această dată trebuie să abordezi subiectul mult mai în detaliu.
Oferă o prezentare detaliată a produselor/serviciilor pe care magazinul tău online le va furniza, astfel încât să răspunzi la următoarele întrebări:
Pentru a menține această secțiune cât mai simplă, scrie paragrafe scurte și folosește cuvinte ușor de înțeles pentru oricine.
În această secțiune, sunt descrise toate elementele de logistică necesare pentru dezvoltarea unui magazin online. Aici sunt incluse device-urile necesare, cum ar fi laptopuri, calculatoare, imprimante, camere foto, dar și spațiile de depozitare sau aparatura necesară producerii bunurilor pe care le comercializezi (dacă este cazul).
în cazul unui plan de afaceri pentru un magazin online unde lucrezi cu produse fizice, de exemplu o florărie online, un magazin de haine, sau cosmetice principalele elemente care trebuiesc incluse în planul de logistică și operațiuni sunt:
Cu Sameday poți garanta clienților tăi că bunurile le vor fi livrate în cel mai scurt timp și le pot ridica personal prin lockerele easybox. Începe acum să livrezi cu Sameday și asigură-te că produsele vor ajunge la clienți în cel mai scurt timp!
În plus, poți personaliza serviciul Next Day, în funcție de nevoile tale: poți livra sâmbătă, asigura expedierile, sau garanta încasarea contravalorii expedierii și transferul banilor în contul colector.
Această secțiune din planul de afaceri al e-Commerce-ului tău te va ajuta atât în stabilirea noilor obiective de vânzări, cât și în strângerea de noi fonduri de la investitori. Majoritatea planurilor financiare includ următoarele 3 elemente principale:
Acesta este cunoscut și sub denumirea de flux de numerar și oferă informații financiare prețioase atât din declarația de profit și pierdere, cât și din bilanţ. Simplu spus, cashflow-ul oferă informații în timp real despre banii care intră și care ies în cadrul companiei tale. În acest fel, poți calcula de câți bani ai nevoie pentru a-ți menține afacerea profitabilă, dar și care este suma optimă pentru o bună funcționare a business-ului pe termen lung. Totodată, cu ajutorul fluxului de numerar stabilești dacă o companie este solventă sau nu.
2. Bilanțul contabil
Adesea, antreprenorii folosesc bilanțul contabil pentru a calcula cât capital deține afacerea lor. Acesta este împărțit în două coloane: active și pasive. În categoria activelor sunt incluse mașinării, device-uri, stocuri de produse, dar și alte elemente care generează bani pe termen scurt sau lung. La polul opus se află pasivele, compuse din datorii, împrumuturi bancare, cheltuieli salariale sau de alte tipuri. Printr-un calcul simplu, active minus pasive, vei obține o cifră ce reflectă capitalurile proprii ale companiei.
3. Profitul și pierderea declarate
Cunoscut și sub denumirea de declarație de venit, acesta este unul dintre cei mai importanți indicatori pentru un magazin online la început de drum, și nu numai. Îți oferă o perspectivă amănunțită asupra veniturilor și cheltuielilor pe o anumită perioadă de timp (o lună, un trimestru sau un an). Astfel, printr-o ecuație simplă – venituri minus cheltuieli – vei știi dacă ieși pe profit sau în pierdere.
Pe lângă un produs sau un serviciu de calitate și o strategie bine pusă la punct, pentru a ajunge la publicul tău țintă și a genera vânzări mai ai nevoie și de un plan de marketing pe măsură. În general, magazinele online au nevoie de un plan de promovare pentru a-și crește vizibilitatea și a ajunge în atenția consumatorilor.
Începe să-ți conturezi un plan de marketing în funcție de cei 4P ai mixului de marketing, pentru a te asigura că nu-ți scapă niciun aspect important din strategia ta.
Iată care sunt cei 4P ai mixului de marketing:
După ce ai stabilit datele necesare pentru fiecare dintre cei 4P ai mixului de marketing, în planul tău de afaceri pentru magazin online va trebui să incluzi și canalele de marketing. Acestea se împart în două categorii generale, și anume: canale de marketing plătit și canale de marketing organic.
În categoria canalelor de marketing plătit intră influencer marketing, marketing afiliat și reclame PPC. De asemenea, cele mai utilizate canale de marketing organic sunt marketing-ul prin conținut, pagini de social media sau bloguri externe.
Pentru a putea măsura succesul strategiilor implementate, este necesară stabilirea unor indicatori de performanță (KPIs), atât la nivel general, cât și pentru fiecare campanie propusă în parte.
După un research generos și detaliat pentru fiecare dintre elementele planului de afaceri, tot ce-ți mai rămâne de făcut este să aduni toate informațiile într-un singur loc și să le transcrii. Astfel, documentul propriu-zis cu planul tău va lua naștere, iar afacerea mult dorită va fi gata de lansare.
Iată aici un model de plan de afaceri pentru magazine online, pe care poți să-l folosești atunci când îl vei scrie pe al tău:
Acum că ai parcurs întregul articol, ai descoperit ce este un plan de afaceri pentru magazine online, care sunt diferențele dintre un plan de afaceri pentru e-Commerce și unul clasic, dar și care sunt elementele unui plan de afaceri complet și complex.
Tot ce-ți mai rămâne de făcut este să începi propria cercetare, să aduni toate informațiile necesare și să le structurezi astfel încât să obții propriul plan de afaceri pentru magazinul tău online.
În plus, dacă ai nevoie de un partener de încredere care să-ți livreze în siguranță și în timp util produsele, Sameday este serviciul de curierat pe care te poți baza oricând la nevoie, fie că este vorba de livrări la ușa ta în 24 de ore sau cu ridicare personală de la un easybox.
Contacteaza-ne azi si devino partener Sameday! Noi te vom susține să crești în ritmul tău și să continui să te dezvolți.