Tot ce ai nevoie să știi despre ecommerce în România pentru a-ți scala magazinul online

Dacă activezi deja în ecommerce-ul românesc și vrei să-ți scalezi afacerea, sau ai în plan să lansezi un magazin online, ți-am pregătit un overview al comerțului electronic cu toate informațiile de care ai nevoie ca să înțelegi ce oportunități de dezvoltare îți oferă contextul național dar și cel European.

În timp ce tu citești acest articol, peste 15 milioane de români petrec zilnic mai bine de 7 ore online. O bună parte dintre ei se pot transforma în clienți pentru ecommerce-ul tău. Iar dacă pui la socoteală și potențialii clienți pe care îi poți câștiga din spațiu intracomunitar, îți dai seama rapid că mai bună mișcare este să-ți scalezi afacerea în online.

Echipa Sameday a analizat cele mai recente date statistice și rapoarte naționale, europene și globale pentru a-ți prezenta în detaliu situația comerțului electronic din România – cum ar fi valoarea totală a tranzacțiilor online, profilul cumpărătorului, categoriile de produse cumpărate de români și canalele pe care le folosesc pentru achiziții, dar și alte informații de actualitate pe care este bine să le știi.

Contextul digital din România

Începem cu câteva cifre cheie dintr-un studiu Hootsuite care pot crea oportunități de dezvoltare pentru afacerea ta digitală – subliniem faptul că mediul online îți oferă acces la milioane de utilizatori care petrec zilnic ore bune pe internet. Cu o strategie bine pusă la punct, aceștia pot ajunge la produsele și serviciile oferite de ecommerce-ul tău.

● 15,49 milioane de utilizatori de internet
● 80,7% din populație are acces online
● 7 ore și 26 de minute este timpul mediu petrecut în mediul digital
● 93,2 dintre utilizatori folosesc dispozitive mobile

Datele statistice prezentate nu sunt doar cifre, ele reprezintă adevărate oportunități în baza cărora orice afacere online poate să-și construiască o strategie de dezvoltare pe plan local, național sau chiar European.

Sursa Hootsuite

 

Utilizatorii români își petrec timpul online în moduri diverse:

● principala activitate este accesarea rețelelor sociale – 83,9% dintre femei și 81,5% dintre bărbați includ asta în rutina lor digitală. Pentru afacerea ta, asta poate însemna nevoia unei strategii de comunicare și promovare pe canalele social media frecventate de publicul tău țintă – cum sunt Facebook, Instagram, TikTok, Twitter, Snapchat și altele.

● altă activitate importantă este căutarea de informații despre bunurile și serviciile de care au nevoie – 58,6% din femei și 58,1% dintre bărbați apelează la căutări pe Google. Ceea ce înseamnă că ar fi bine să depui tot efortul ca brandul tău să apară printre primele căutări cu ajutorul unei strategii SEO.

Graficul de mai jos ne arată cum își petrec utilizatorii români, cu vârste între 16-74 ani, timpul în mediul online:

 

Persoanele cu vârste între 16-74 ani care au folosit internetul în 2020, după scopul de accesare, pe sexe


Sursa Institutul Național de Statistică

 

 

Ce înseamnă ecommerce-ul în România: contextul național

Sectorul de e-commerce, prin care afacerile mici și mari își oferă produsele sau serviciile către utilizatorii de internet este în creștere de ceva timp și, așa cum deja știm, pandemia a dus la accelerarea ritmului cumpărăturilor online. Anul 2020 a fost, pentru multe afaceri, un moment make-or-break în care soluțiile online au făcut diferența. Și vor juca în continuare un rol vital, fie că vorbim de marile branduri sau o afacere locală.

În 2019 în România existau peste 20.000 de magazine online, cifra nu este mare dacă punem lucrurile în context național – doar 11% dintre IMM-uri fac comerț online, în timp de media europeană este de 18%.

Să aruncăm o privire asupra cadrului general în care s-a desfășurat comerțul online în România în anul 2020:

Valoarea totală a achizițiilor ecommerce în România

Sectorul comerțului online a atins valoarea de 5,6 miliarde de euro la finalul anului 2020, potrivit estimărilor Asociației Române a Magazinelor Online. Valoarea include toate tranzacțiile generate de către comercianții autohtoni și de magazinele online din afara țării și reprezintă strict segmentul de produse fizice (tangibile) care au fost cumpărate online. Nu sunt incluse achiziții precum – serviciile, plata facturilor la utilități, conținutul digital sau biletele de avion, vacanțele și călătoriile, biletele la spectacole ori la diferite evenimente.

În fiecare zi a anului trecut, românii au cheltuit pentru cumpărături online peste 15 milioane de euro, în creștere de la aprox. 12 milioane de euro, media zilnică înregistrată în anul 2019.

Categoriile de produse cumpărate de români

Raportul digital Hootsuite ne arată că cele mai multe achiziții online s-au dus către categoria travel și mobilitate, urmată de cea de fashion și beauty, iar pe locul 3 găsim electronicele și produsele media. Totuși, prima poziție înregistrează și cea mai mare scădere, în timp ce achiziția de produse destinate casei a crescut cu peste 40%.

Iată la ce valori se ridică produsele cumpărate de români în 2020, și cum se raportează aceste vânzări la anul precedent (2019):

● Travel & mobility: 1,36 miliarde dolari (-44,8%)
● Fashion & beauty: 942,6 milioane dolari (+37,9%)
● Electronice și media: 606,9 milioane dolari (+38,3%)
● Food & personal care: 333,1 milioane dolari (+44,5%)
● Toys & hobbies: 270,8 milioane dolari (+33,3%)
● Furniture & appliance: 206,5 milioane dolari (+42,4%)
● Video games: 167,4 milioane dolari (+24,2%)
● Digital music: 25,23 milioane dolari (+32,4%)

 


 

 

 

O parte dintre aceste cumpărături au ajuns la destinatari prin serviciile de livrare Sameday, care răspund nevoilor de zi cu zi ale unui ecommerce dar și ale clienților care așteaptă livrarea în aceeași zi sau preferă opțiunile self-service cum este easybox, unde ridici direct coletul de la un locker din apropiere.
Din ce canale au făcut românii cumpărături online?

Fie că scalezi afacerea sau cauți canale noi, este bine să diversifici și să testezi pentru a identifica cele mai bune rute către publicul tău țintă. Pentru unele tipuri de produse cumpărătorii fac research online și apoi merg în magazin să vadă efectiv produsul și fac achiziția acolo.

87,7% din utilizatori au căutat online produsele și serviciile de care au nevoie – 76,1% au vizitat un magazin online de retail iar 55,5% au folosit o aplicație de shopping de pe telefon sau tabletă.

Din totalul traficului înregistrat de magazinele online, 72% provine de la dispozitive mobile. Mai departe, 63,6% dintre achiziții sunt realizate direct de pe telefon și numai 36,6% prin desktop.

Profilul cumpărătorului online

Iată cum arată cumpărătorul generic, client fidel al unui ecommerce:
Vârsta: categoria de vârstă 35 – 44 de ani (77,6%) apelează cel mai mult la serviciile magazinelor online, urmate aproape de tinerii cu vârste între 25 – 35 (73,6%) și persoanele cu o experiență de viață de 45 – 54 ani, care folosesc comerțul electronic într-un procent de 72,9%.

Sexul: utilizatorii de sex feminin apelează la comerţul electronic într-o proporţie mai mare (47,0%), comparativ cu cei de sex masculin (42,9%).

Locația: persoanele din mediul urban fac cumpărături online într-o proporție mai mare cu 11,8% decât cele din mediul rural (51,2%). Locuitorii din zona Bucureşti-Ilfov fac cele mai multe achiziții online, într-un procent de 59,2% iar cei din regiunea Sud-Vest Oltenia înregistrează valoarea cea mai mică de 34,7%.

Educația: reprezintă o caracteristică importantă ce influențează direct accesarea internetului pentru a achiziționa produse din magazinele online. Astfel, 84,7% dintre persoanele cu educație superioară fac astfel de achiziții online, urmate, la distanță destul de mare, de persoanele cu un nivel mediu de formare (57,5%).
Impactul pandemiei asupra comerțului online

Comerțul online în perioada pandemiei a fost soluția salvatoare iar contextul favorabil s-a tradus într-o creștere de 30% față de anul 2019. Așa am ajuns la cumpărături online în valoare de 5,6 miliarde de euro la finalul anului 2020. Iar evoluția va continua și anul acesta – este așteptată o creștere de peste 15% în 2021.

Dacă până acum acestea erau o opțiune, în perioadă restricțiilor, au devenit singura metoda care a permis ca afacerile și clienții să rămână în legătură. Firmele de curierat, printre care și Sameday, au jucat un rol important în menținerea acestei legături asigurând livrări în toată țara.

Pandemia a impactat și categoriile de produse și servicii pe care utilizatorii români le-au achiziționat – cea mai mare scădere, de 44,8, este la capitolul călătorii și mobilitate, în timp ce categoriile precum livrarea de mâncare, produsele de îngrijire personală, mobilierul și aparatura pentru acasă, au avut creșteri de peste 40%.

Ecommerce în context European

Spațiul intracomunitar înseamnă 28 de țări, 440 milioane de consumatori, 22,5 milioane de IMM-uri și o valoare a comerțului electronic estimată la 717 miliarde de euro la sfârșitul anului 2020, o creștere de 12,7% față de situația din anul 2019.

Un ecommerce, la pachet desigur cu un plan solid de afaceri, îți oferă acces la cea mai mare piață unică din lume, cu reguli și reglementări transparente. Da, este vorba de Uniunea Europeană, următorul nivel la care îți poți duce afacerea.

→ Sameday este alături de tine și îți pregătește în curând un ghid complet cu tot ce ai nevoie să știi despre extinderea afacerii în spațiul UE. Abonează-te la newsletter și află primul când se lansează!

Iată ce cumpărături au făcut europenii în 2020, potrivit datelor Eurostat:

● 64% – fashion (îmbrăcăminte – inclusiv îmbrăcăminte sport, încălțăminte și accesorii)
● 29% – livrări de mâncare de la restaurante, fast-food, servicii de catering
● 28% – mobilă și accesorii pentru casă și grădină
● 27% – cosmetice și produse pentru înfrumusețare și wellness
● 27% – cărți, reviste și ziare tipărite
● 26% – computere, tablete, telefoane mobile și accesorii IT
Deși comerțul electronic este în continuă dezvoltare în ultimii ani, România este totuși la coada clasamentului la nivel european când vine vorba de integrarea tehnologiilor digitale în mediul business, cu un procent mai mic de 30%. Țări care stau bine la acest capitol sunt Irlanda, Finlanda și Belgia, depășind cu mult media UE de 43%.

Integrarea tehnologiilor digitale la nivel European


Sursa: DESI 2020, Comisia Europeană

 

Ce modele de ecommerce există în 2021

În general, există șase modele principale de ecommerce în funcție de cine sunt vânzătorul și clientul. Astfel, avem următoarele tipuri de afaceri online:

1. B2C sau Business-to-Consumer: este cel mai întâlnit model de comerț online și include tranzacțiile directe dintre afacere și client prin magazinul online sau canalele sociale care permit acum vânzările directe.

2. B2B sau Business-to-Business: include tranzacțiile făcute între societăți comerciale și nu se adresează consumatorului final.

3. C2C sau Client-to-Client: comerțul între persoane fizice care vând diverse bunuri sau servicii pe platforme de tip marketplace sau site-uri cum sunt Olx, Publi24, eBay și altele.

4. C2B sau Consumer-to-Business: este un model prin care consumatorul ajunge să ofere produsele sau serviciile sale unor companii, un bun exemplu este iStockPhotos.

5. B2A sau Business-to-Administration: reprezintă tranzacțiile dintre entitățile juridice și administrația publică, un exemplu ar fi produsele și serviciile juridice, securitatea socială.

6. C2A sau Client-to-Administration: în acest model clientul oferă unei administrații un produs sau serviciu, de exemplu consultanță online pentru educație, pregătire fiscală.

În plus, putem grupa afacerile online în funcție de ceea ce vând:

● Magazine cu bunuri fizice: vând produse din categorii diverse – haine, jucării, mobilă, produse alimentare și de îngrijire, echipamente, etc.

● Furnizorii de servicii: oferă servicii online – marketing, design grafic, consultanță juridică, servicii de transport, cum oferim noi la Sameday.

● Produse digitale: acele tipuri de produse pe care le poți descărca online – software, aplicații, cursuri online, fotografii, pachete de grafică.

Cele mai populare platforme ecommerce

Locația este importantă și în cazul unui magazin online și trebuie să alegi un spațiu digital care corespunde nevoilor afacerii tale. E bine să ai în vedere aspecte precum – numărul de produse și dacă ai în plan să dezvolți gama, modalitățile de plată și zonele de livrare, dacă poți personaliza platforma și dacă poți face integrările de care ai nevoie ca totul să funcționeze cum trebuie.

Dacă nu ești o persoană tehnică, poți oricând să aduci în echipă un freelancer – dacă ai un buget redus, sau chiar să colaborezi cu o agenție de web development. În ambele cazuri, sfatul nostru este să le soliciți un portofoliu de proiecte, în acest caz magazine online pe care le-au realizat pentru alți clienți și să le analizezi cu atenție. Te poți inspira și poți identifica funcționalități utile și pentru ecommerce-ul tău.

Prima alegere este tipul de platformă și aici și două opțiuni, fiecare cu avantajele și dezavantajele sale.

→ Îți pregătim un ghid detaliat cu toate informațiile despre platformele ecommerce. Nu uita să te abonezi la newsletter.

1. Platforme open source
Aceste platforme oferă clientului codul sursă pentru a fi utilizat și dezvoltat pentru propriul magazin online. Funcționează astfel – descarci codul sursă de pe site-ul dezvoltatorului și să îl modifici pentru a ajunge la cea mai bună variantă pentru nevoile afacerii tale. Dacă nu ai abilități de programare, poți externaliza realizarea magazinul online apelând la o agenție sau un freelancer.

Principalele platforme open source preferate de companiile din România sunt: Magento, WooCommerce, Prestashop şi OpenCart. Pentru o integrare ușoară cu aceste platforme, dar și cu eMag marketplace, Sameday pune la dispoziția clienților săi conectori – cum este tehnologia plug&play, astfel încât ei să poată livra cât mai repede.

Costul – un magazin online pe platforma WooCommerce începe de la 1.000 eur.

Avantajele platformelor open source
● Acoperă nevoi atât pentru start-up, cât și scale-up
● Costuri flexibile în funcție de mărimea afacerii
● Nu plăteşti abonament lunar pentru utilizarea platformei
● Posibilitatea de a realiza integrări, customizări sau migrări
● Control total asupra site-ului și a bazei de date
● Poți personaliza platforma online și o poți integra ușor cu servicii third-party

Dezavantajele platformelor open source
● Costurile inițiale pentru un magazin online sunt mai mari
● Dezvoltarea magazinului durează mai mult
● Deși nu există un ‘abonament’, necesită totuși mentenanță continuă, iar costul diferă în funcție de platformă și necesități.

2. Platforme comerciale

Acestea oferă „Software as a Service”, adică platforma pentru magazinul online este deja creată de diverse companii, iar tu poți să o folosești în schimbul unui abonament lunar. O astfel de platformă ecommerce este o soluție rapidă pentru un magazin online dar în același timp îți limitează opțiunile de personalizare.

Cele mai populare platforme comerciale în România sunt Shopify, Shopmania şi Wix.
Costul – un magazin online pe platforma Shopify are costuri lunare de 29 dolari pentru un pachet de bază și 299 dolari pentru cel avansat.
Avantajele platformelor comerciale
● Magazin online “la cheie”
● Costuri inițiale reduse – nu dezvolți plaforma, doar o închiriezi
● Integrări existente cu majoritatea furnizorilor români
● Actualizare permanentă a platformei
● Posibilitatea de upscale sau downscale
● Suport inclus pe tot parcursul abonamentului

Dezavantajele platformelor comerciale
● Lipsa controlului, nu ai acces la codul site-ului sau direct la baza de date
● Anumite customizări sau integrări adiționale pot fi greu sau imposibil de implementat
● Personalizarea magazinului este limitată
● ‘Locked in’, migrarea pe altă platformă este dificilă
● Platforma de magazin online nu îți aparține, este a dezvoltatorului

În Europa, cele mai populare platforme de ecommerce open source și comerciale sunt Shopify, Magneto, WooCommerce și PrestaShop, iar utilizarea lor diferă de la o țară la alta.

 

 


 

Sursa Litextension

 

 

 

Ce costuri implică comerțul online

Am ajuns la capitolul în care discutăm despre buget și categoriile de cheltuieli pe care trebuie să le ai în vedere atunci când faci comerț online. Ca să poți să deschizi un magazin online, vei avea nevoie de un domeniu și de o serie de materiale cum sunt fotografiile de produs și textele descriptive, un pachet grafic cu branding, o procedură GDPR. Mai departe, ai nevoie de un plan care să atragă utilizatori în locația ta digitală cu scopul de a-i converti în clienți.

Iată principalele categorii de costuri pentru un ecommerce:

● Costurile inițiale

Domeniul: 8,99 eur pentru un domeniu .ro și 12,99 eur pentru extensia .com
Domeniul este adresa magazinului tău digital, include numele brandului și extensia dorită, alege cu grijă deoarece nu este recomandat să-l schimbi.

Găzduire web: de la 3-28 dolari/lună
După ce ai luat domeniul, vei avea nevoie de un server care să găzduiască toate informațiile din magazinul online, este un cost lunar care se plătește pe un an întreg.

Pachet grafic: de la 500 eur
Include carte de vizită, logo în mai multe variante, bannere și vizualuri pentru personalizarea canalelor brandului și alte materiale de comunicare vizuală de care ai nevoie.

Fotografii: de la 10 eur/produs
Mai exact, pozele pe care clienții le văd pe shop-ul tău și care pot influența, deseori, decizia de cumpărare. Ai nevoie de un set profi de fotografii care să prezinte produsele în cea mai bună lumină!

Texte: de la 20 eur/oră
Fiecare pagina și fiecare produs din magazin au nevoie de o descriere frumoasă și cuprinzătoare, dar în același timp optimizată la ceea ce caută potențialii clienți. Astfel îi atragi în magazinul tău online.

Procedură GDPR: în jur de 1.000 eur
Este important, chiar obligatoriu, să ai o procedură GDPR care să asigure protecția datelor cu caracter personal și există firme ce oferă astfel de servicii.

● Costurile lunare

Mentenanță magazin online: de la 100 eur/lună
Ai nevoie de un serviciu de mentenanță care să se asigure că orice problemă apare la magazinul online este rezolvată în cel mai scurt timp, sau pentru diverse actualizări de care ai nevoie.

Software de tip CRM: de la 10 eur/lună/user
Este un sistem de gestiune care colectează și corelează toate datele despre experiența unui client cu brandul tău. Te ajută să dezvolți o strategie care de să atragă clienți noi și să-i fidelizezi pe cei actuali.

Campanie SEO: de la 500 eur/lună
Este tipul de campanie care îți aduce organic clienți în magazin, optimizând textele de pe site cu ceea ce caută publicul tău țintă pe Google. Nu este de ignorat puterea unui blog bine pus la punct care îți poate genera, în timp, trafic dar și clienți.

Campanie Google Ads: de la 500 eur/lună
Este timpul de campanie prin care plătești ca brandul tău să apară în primele căutări pe Google. Poți începe cu un buget mai mic prin care să testezi diverse cuvinte cheie și apoi să le păstrezi pe cele mai performante.

Campanie ads în social media: de la 500 eur/lună
Sunt acele campanii plătite în social media pe canale cum sunt Facebook sau Instagram – cu cât aloci o sumă mai mare, campania ajunge la mai mulți utilizatori interesați de subiect. Rata de conversie este mică dar la început este o bună abordare ca să-ți faci afacerea cunoscută.

Dacă ești la început de drum, sfatul nostru este testezi diverse tipuri de campanii și canale, pentru că nu există o rețetă standard pe care fiecare afacere să o aplice cu succes. Este important să știi cui te adresezi – cine este publicul tău țintă, de ce are nevoie și unde îi găsești pentru a-i atrage spre brandul tău.

→ Revenim cu un ghid de marketing online pentru ecommerce.

Ai identificat deja câteva oportunități de dezvoltare pentru afacerea ta online?

Poți deja să începi să transformi datele statistice în acțiuni – acordă importantă experinței pe care magazinul tău o oferă pe dispozitivele mobile, majoritatea traficul provine de aici, asigură-te că brandul tău este prezent în social media unde utilizatorii petrec cel mai mult timp, acoperă cât mai multe canale pentru a crește vânzările.

Partenerii cu care colaborezi joacă un rol important în succesul magazinul tău online – de la furnizor de plăți cu cardul la firma de curierat care va livra comanda, fiecare etapă este importantă pentru a avea clienți mulțumiți, care rămân fideli brandului tău.

Sameday este deja alături de mii de afaceri online, mici și mari, și este pregătit să ofere soluțiile de care au nevoie antreprenorii din online dar și clienții acestora. Trăim în era vitezi când totul trebuie să se întâmple instant – studiile arată că un timp de așteptare de 16 secunde pentru încărcarea unei pagini web duce la sentimente de frustrare iar perioada de livrare a unui comenzi online nu trebuie să depășească 3 zile.

Iată servicille Sameday prin care produsele tale ajung la clienți:

– Livrări în aceeași zi +40.000 de expedieri livrate SAME DAY, la nivel de luna
– Livrări a doua zi +2 mil de expedieri livrate NEXT DAY, la nivel de luna
– Serviciul easybox sau opțiunea self-service care revoluționează experiența de livrare

→ 8 mil de expedieri livrate în easybox
→ peste 1000 de lockere instalate

Cum arată viitorul sectorului ecommerce?

Viitorul arată bine pentru comerțul online care își va continua evoluția și este așteptat să aibă o creștere de peste 15% în 2021 și un trend ascendent în anii următori, pe măsură ce digitalizarea se intensifică.

De la marile magazine care investesc acum în dezvoltarea de aplicații mobile prin care să fidelizeze clienții, la micile afaceri care lansează magazine online pe plan local, retailul tradițional va migra tot mai mult către ecommerce. Este direcția pe care este bine să o urmeze și afacerea ta pentru a profita de potențialul uriaș oferit de piața online.

Sperăm că toate informațiile te-au ajutat să înțelegi că viitorii tăi clienți sunt deja în online și petrec aici ore bune pentru socializare, informare, cumpărături și ai toate șansele să le atragi atenția către brandul tău.