Tot ce trebuie să știi despre extinderea afacerii pe piața unică UE

Dacă vinzi deja online în România și te întrebi dacă este momentul potrivit să faci pasul către piața externă oferită de Uniunea Europeană, ai ajuns unde trebuie. Ți-am pregătit un material cuprinzător cu toate informațiile de care ai nevoie ca să începi să lucrezi la strategia de dezvoltare pentru afacerea ta.

Ai acces la o hartă întreagă de teritorii dacă dorești să-ți extinzi afacerea în afara mediului ecommerce național, care ocupă penultima poziție la nivel european după volumul vânzărilor online. Ideea nu este să targetezi de la început toate țările UE, ci să analizezi atent contextul general și să selectezi acele locații potrivite pentru brandul tău.

Echipa Sameday a strâns toate informațiile pe care trebuie să le știi despre comerțul electronic din Europa – îți prezentăm cadrul general și veniturile generate de acest sector, cum arată profilul cumpărătorului, care este legislația din domeniu, care sunt țările care înregistrează performanțe în comerțul online și aspectele importante de care trebuie să ții cont atunci când vrei să-ți extinzi afacerea.

Ecommerce în context european

Pentru început, să aruncăm o privire asupra cadrului general oferit de piața unică Europeană – poți să-ți vinzi produsele sau serviciile în oricare din cele 28 de țări membre, ai acces la 440 milioane de consumatori care au făcut achiziții online cu o valoare estimată la 717 miliarde de euro la sfârșitul anului 2020.

Cât despre cumpărăturile online transfrontaliere, acestea vor continua să crească în Uniunea Europeană – atingând la o valoare estimată la 245 miliarde de euro în 2022. Astfel, devine evidentă importanța unei strategii de dezvoltare a firmei care să te plaseze în afara țării, în contextul potrivit.

În graficul de mai jos observăm cum a evoluat comerțul B2C în Europa începând cu anul 2017 și care sunt previziunile pentru 2022.

Sursa Cross-Border Commerce Europe

Sub impactul pandemiei de Covid comerțul clasic migrează către digital într-un ritm accelerat și creează noi oportunități de afaceri în majoritatea domeniilor. La nivel European, domenii precum fashion, food & personal care, furniture, electronics, toys & hobbies, își vor continua creșterea în 2022 dar și în anii ce urmează.

Iată cum arată profilul cumpărătorul generic European:

  • Vârstă: tinerii cu vârste între 16-24 de ani sunt cea mai activă grupă a cumpărătorilor online cu o procent de 78%.
  • Educație: utilizatorii de internet cu un nivel mai ridicat de educație fac cele mai multe cumpărături online (85%), urmate, la distanță destul de mare de cei cu un nivel inferior de educație formală (35%).
  • Sex: nu există o diferență semnificativă – 72% dintre bărbați și 71% dintre utilizatorii de internet de sex feminin fac cumpărături online.
  • Locație: utilizatorii din țările dezvoltate precum Olanda (91%), Danemarca (90%), Germania (87%), Suedia (86%) sunt cei mai activi în comerțul electronic.
  • Produse și servicii: cele mai populare categorii achiziționate online la nivel european sunt (întrebare cu răspuns multiplu – Ce produse ai cumpărat online?):
  • 64% – Fashion (îmbrăcăminte – inclusiv îmbrăcăminte sport, încălțăminte și accesorii)
  • 32% – Servicii de streaming și download de filme și seriale
  • 29% – Livrări de mâncare de la restaurante, fast-food, servicii de catering
  • 28% – Mobilă și accesorii pentru casă și grădină
  • 27% – Cosmetice și produse pentru înfrumusețare și wellness
  • 26% – Computere, tablete, telefoane mobile și accesorii IT

Sursa Eurostat

Mai departe, te ajutăm să identifici contextul potrivit pentru afacerea ta și să pui la punct planul de expansiune.

1. Locația – selectează țările unde vrei să-ți vinzi produsele

Situația comerțului electronic diferă de la o țară la alta iar România se situează încă sub media europeană când vine vorba de achizițiile online. Dacă vinzi deja la nivel național, ai la dispoziție multe opțiuni de extindere către alte țări unde cultura cumpărăturilor online este mai dezvoltată.

Te poți orienta către țări vecine din zona Balcanică cum sunt Ungaria, unde Sameday activează deja, Estonia, Slovacia, Slovenia, Cehia, Grecia sau către țări din zona de vest cum sunt Belgia, Olanda, Austria, Franța. Pentru început, poți să selectezi 2-3 țări și să-ți concentrezi eforturile pe a intra pe piețele respective, iar după ce capeți experiență, poți aborda noi locații.

Ca să-ți faci o idee despre oportunitățile oferite de fiecare țară, poți analiza graficul de mai jos ce prezintă situația achizițiilor online în țările UE.

Utilizatorii de internet care au făcut achiziții online, 2015 comparativ cu 2020

 

Sursa Eurostat

 Este important să analizezi în detaliu indicatorii specifici domeniul tău de activitate în fiecare piață pe care vrei să te extinzi – Germania are cea mai mare rată de conversie în ecommerce la nivel global. Alte țări din UE care stau bine la acest capitol sunt și Danemarca, Olanda, Grecia, Franța, dar și Marea Britanie, acum în afara UE.

 Sursa Ecommerce Europe

 

2. Legislația Europeană și locală

După ce ai selectat țările, este important să te pui la punct cu legislația europeană dar și cu reglementările specifice din fiecare țară vizată. Pentru asta, poți apela la resurse online sau te poți adresa camerelor de comerț bilaterale sau ambasadelor României din țările respective.

Plata taxei TVA la nivel European

 

Conform legislației în vigoare, plătești taxa TVA în funcție de locația clientului și există două situații care se aplică:

1. O afacere din UE cu vânzări sub 10.000 euro/an, nu este nevoită să se înregistreze în scop TVA intracomunitar.

Este totuși de menționat că deși înregistrarea este opțională în acest caz, dacă nu o faci, clienții vor ajunge să plătească valoarea TVA și asta poate însemna pierderea lor.

 2. O afacere din UE cu vânzări ce depășesc plafonul de 10.000 euro/an trebuie să plătească TVA iar valoarea se stabilește de fiecare țară în care vinzi.

Dacă nu faci înregistrarea când vânzările depășesc plafonul anual ești pasibil de amenzi și chiar blocarea livrărilor la graniță.

 Vestea bună este că există un mecanism unic de înregistrare – sistemul OSS (One Stop Shop), care îți permite să depui o declarație de TVA OSS în același loc în care depui declarația de TVA internă iar autoritatea fiscală din România va transmite impozitele către țările potrivite.

Protecția datelor și blocarea geografică în UE

 

Regulamentul general privind protecția datelor din UE (GDPR) protejează drepturile unui client asupra datelor cu caracter personal, cum sunt – numele, adresa, adresa de email, conturile de socializare și identificatori digitali. Pentru a te asigura că aceste date sunt colectate, salvate și utilizate conform normelor în vigoare, vei avea nevoie de o procedură GDPR și poți apela la o firmă specializată pentru asta. Mai departe, ai grijă să faci această procedură disponibilă clienților tăi – modalitatea cea mai utilizată este urcarea ei pe website în secțiunea de footer.

Legislația de blocare geografică interzice companiilor să facă discriminări față de clienți
în locației lor. Din decembrie 2018, companiile nu pot redirecționa automat clienții
către site-uri specifice țării, pe baza adreselor de IP. De exemplu, este ilegal să trimiți
un client italian care face cumpărături pe un site web german către versiunea italiană a acelui magazin.

3. Tipul de extindere

Următoarea întrebare este – Cum îți vei comercializa produsele în țările vizate pentru expansiune? Mai jos discutăm despre site-uri de vânzări online internaționale și două modalități de extindere a vânzărilor online – listarea produselor într-un spațiu tip marketplace sau lansarea propriului magazin online.

  • Marketplace

Un spațiu de tip marketplace poate să fie locul ideal pentru a evalua, cu costuri reduse, cât de atrăgătoare sunt produsele tale pentru cumpărătorii dintr-o anumită țară. În general, acești cumpărători care apelează la site-uri de cumpărături online din străinătare, Fnu își bazează alegerile pe brand și apreciază diversitatea pe care o găsesc pe marketplace și asta te poate ajuta în faza de început când nu ai brand awareness.

Mecanismul este simplu – îți creezi o pagina pe o astfel de platformă și îți listezi produsele pentru a fi descoperite de cumpărătorii care o accesează. Avantajele vin din costurile reduse de intrare pe piață și timpul necesar pentru a pune la punct canalul, dar în același timp ai control și acces limitat la date legate de comportamentul clienților.

Care sunt cele mai mai populare platforme marketplace din Europa?

Cele mai populare platforme marketplace sunt Amazon, Wish, AliExpress, Etsy, eBay iar acești mari jucători internaționali generează mai bine de o treime din totalul de 98 miliarde euro în vânzări.

În plus, există și o serie de platforme europene, care atrag din ce în ce mai mulți cumpărători online iar acest segment are o creștere estimată la 50%, ceea ce duce la o valoare de 15 miliarde euro în 2020. Primul loc este ocupat de Zalando din Germania – un marketplace din sectorul modei, bijuteriilor și produselor pentru copii, urmat de platforme marketplace din UK cum sunt Fruugo, Asos, Farfetch. Sau platforma eMAG marketplace care acoperă piața locală dar iese și în afara granițelor.

Un raport Cross-Border Commerce Europe ne prezintă principalele 20 de platforme marketplace care prind amploare în vânzările ecommerce transfrontaliere și pe care le poți integra și tu în strategia ta de dezvoltare, în funcție de tipul de produs pe care îl oferi.

Sursa Cross-Border Commerce Europe

  • Magazin online

Îți mai poți comercializa produsele în afara țării prin propriul magazin online, extins pentru a acoperi publicul țintă din țările vizate. Este o metoda ce implică costuri mai ridicate dar îți aduce un nivel mare de control asupra brandingului și acces la toate datele de care ai nevoie despre comportamentul clienților.

În Europa, cele mai populare platforme de ecommerce open source și comerciale sunt Shopify, Magneto, WooCommerce și PrestaShop, iar utilizarea lor diferă de la o țară la alta.

Sursa Litextension 

Ca să lansezi cu succes un magazin online pentru consumatorii europeni vei avea nevoie să parcurgi câțiva pași, iată care sunt aceștia:

Traducerea materialelor

 

Este nevoie să traduci întregul conținut din magazinul online, datele arată că 65% dintre cumpătători preferă conținutul în limba lor nativă, chiar dacă nu este la cea mai bună calitate.

Pentru partea de traducere poți apela la variante automatizate de tip software sau la serviciile unui translator. Sau la un mix dintre acestea pentru a te asigura ca textele oferite sunt adecvate și țin cont de aspectele culturale și sociale din locația respectivă.

Plata în moneda locală

 

Clienții internaționali se așteaptă să facă check-out în moneda lor locală. Poți traduce

magazinul online la perfecție, dacă acești cumpărători nu pot plăti în moneda lor locală, planul tău de expansiune este posibil să stagneze.

Este, deci, important ca magazinul tău online să ofere opțiuni diverse plată în funcție de țara cumpărătorului. Există mai multe soluții prin care poți implementa aceste opțiuni de plată multi-valută – unele platforme cum este Shopify le oferă în pachetele premium sau există diverse aplicații care pot prelua întregul proces.

Livrarea transfrontalieră

 

Expedierea este o parte semnificativă din experiența clienților cu brandul tău. Un total de 19% dintre cumpărători vor abandona coșul în cazul în care transportul este prea lent, dar aproape jumătate vor renunța în cazul în care taxele de transport sunt mai mari decât se așteaptă.

Ai nevoie de un partener de încredere care să-ți livreze produsele în afara țării rapid, eficient și la costuri competitive. Sameday este alături de tine cu servicii de curierat premium în România și Ungaria.Trebuie doar să te înregistrezi și poți începe să livrezi imediat.

Canalele care duc către clienți

 

Fiecare țară are particularitățile sale când vine vorba de ecommerce – dacă vinzi deja în România și ai câteva canale preferate prin care ajungi la clienții, este posibil ca acestea să nu funcționeze la fel de bine în alte țări. Ajungem, și în această fază, la o analiză a contextului din fiecare țară vizată pentru a găsi un mix ideal de canale prin care să-ți faci brandul cunoscut și să atragi clienți către magazinul online.

Iată câteva informații utile în dezvoltarea unei strategii manageriale de expansiune:

  • Motoarele de căutare preferate de europeni

 Sursa Statcounter

Mulți cumpărători online folosesc un motor de căutare pentru a-și inspira cumpărăturile, iar la nivelul Europei Google deține supremația – este folosit de 93% dintre utilizatorii de internet. Procentajele diferă de la o țară la alta, dar este motorul preferat de căutare al europenilor.

Ca să poți profita la maxim de acest canal, brandul tău trebuie să apară printre primele căutări în Google și ai toate șansele să ajungi acolo dacă – te asiguri că structura site-ului tău internațional este optimizată pentru căutări în țările vizate, investești într-o campanie SEO care să-ți aducă trafic organic bazat pe căutările utilizatorilor, abordezi și campanii plătite de tipul Adwords. La început este important să testezi diverse canale și tactici pentru a le identifica pe cele optime pentru brandul tău.

  • Rețele sociale preferate de europeni

Sursa Statcounter

Rețelele sociale fac parte din rutina digitală a utilizatorilor de internet iar Facebook ocupă un procent important de 79,3%, la mare distanță de alte rețele sociale cum sunt Twitter, Pinterest sau Instagram. Și în acest caz avem diferențe de la o țară la alta dar locul 1 rămâne totuși neschimbat în țările UE.

Facebook rămâne un canal pe care nu îl poți ignora în planul tău de expansiune, deși rata de conversie nu este una mare, o strategie bună de comunicare în social media îți poate aduce beneficii pe partea de brand awareness.

Este momentul bun să începi comerțul online în Europa?

Dacă circulația oamenilor este afectată negativ de efectele pandemiei, circulația de bunuri și servicii vandute online cunoaște creșteri masive. Datele generale prezintă contextul actual ca fiind unul favorabil extinderii pe plan European, unde retailul tradițional migrează rapid către ecommerce, desigur cu diferențe semnificative de la o țară la alta. Iar penultima poziție ocupată de România când vorbim de comerțul online, înseamnă oportunități de afaceri în alte locații unde cultura cumpărăturilor online este mai avansată.

Creșterile de 50% previzionate în UE pentru segmentul vânzărilor transfrontaliere pot genera oportunități de dezvoltare pentru afacerea ta, cel mai important este să identifici contextul potrivit – locațiile unde poți intra pe piață, publicul țintă care rezonează cu produsele sau serviciile tale, canalele prin care ajungi la cumpărători și partenerii de care ai nevoie pentru a te lansa pe plan European.

Sperăm ca acest material să fie punctul de pornire către Europa pentru brandul tău! Sameday rămâne un partener de încredere pentru afacerile din țară sau din Ungaria, unde ne-am extins pentru a oferi chiar și mai multe opțiuni de livrare prin servicii complete de curierat, rapid și sigur!