Mixul de marketing: tot ce trebuie să știi despre cei 4P și nu numai

 

Odată ce ai pornit la drum în vasta călătorie numită afacere, este imposibil să nu te lovești de o cascada de termeni specifici. De la planul de afaceri, la strategia de marketing și de preț este doar un singur pas, iar acela poartă denumirea de mix de marketing sau cei 4P. Menit să te ghideze în toate demersurile tale de marketing și nu numai, mixul celor 4P este o adevărată busolă strategică și o unealtă de nelipsit din suita oricărui business prosper și eficient.

Dacă vrei să aprofundezi ce presupune mixul de marketing, dar și cum poți crea unul pentru afacerea ta, atunci te afli în locul potrivit. În acest ghid ți-am pregătit tot ce trebuie să știi despre pilonii pe care a fost construită strategia inițială a mixului de markering: cei 4P, dar și alte informații prețioase, cum ar fi care sunt mai nou cei 7P și cei 4C ai mixului de marketing dar și cum identifici mixul potrivit pentru afacerea ta.

 

Ce este mixul de marketing?

Mixul de marketing, cunoscut și sub denumirea de cei 4P, este un termen generic utilizat adesea pe plan academic sau de către business-uri. Acesta a fost definit de către tatăl marketingului modern – Philip Kotler- drept “Setul de variabile controlabile pe care firma le poate folosi pentru a influența răspunsul cumpărătorului.” Simplu spus, mixul de marketing însumează un set de acțiuni, tactici și strategii, ce sunt implementate de către o afacere și au drept obiectiv creșterea vânzărilor sau promovarea brandului.

Toate aceste acțiuni se învârt în jurul a patru elemente cruciale, de aici provine și denumirea de mix. Aceste elemente acoperă toate ariile relevante în marketing, precum: produsul, prețul, plasamentul (locul), promovarea.

Dacă ai o afacere și vrei să promovezi un produs nou sau să readuci în lumina reflectoarelor unul vechi, atunci mixul de marketing te ajută să identifici toate elementele care influențează o piață țintă ideală, dar și modul în care acestea funcționează împreună astfel încât să te poți extinde.

 

De ce mixul de marketing este important pentru afacerea ta?

Dacă răspunsul la întrebarea “Este mixul de marketing crucial pentru succesul unei afaceri?” este – cu siguranță, DA!, când vine vorba de motivele pentru care acesta este important, răspunsul este ceva mai complex.

Cei 4P contribuie în mod direct la crearea unor strategii de vânzare și promovare cât mai eficiente, atât pe termen scurt, dar mai ales pe termen lung. De exemplu, prin metodele de livrare implementate te asiguri că produsele tale ajung în timp util la clienți. Cu serviciile Sameday, precum easybox, cumpărătorii pot ridica după bunul plan coletele, fără a depinde de un curier, ceea ce se traduce printr-un plasament bun.  Acesta este doar o componentă a mixului de marketing care-ți poate influența categoric afacerea.

Iată care sunt principalele motive pentru care orice antreprenor trebuie să-și pună la punct mixul de marketing, înainte de a demara orice altă campanie de promovare sau strategie de marketing:

 

1.    Ai o viziune clară asupra fiecărui element și asupra relațiilor dintre ele

 

Fiecare dintre cei 4P sunt interconectați, fiind dependenți unul de celălalt. Dacă prețul unui produs nu este stabilit în concordanță cu plasamentul său, sau dacă însușirile produsului nu sunt proporționale cu prețul, atunci întreaga strategie se va dovedi a fi complet ineficientă.

Astfel, cu ajutorul mixului de marketing, te poți asigura că produsul creat are un preț rezonabil pentru caracteristicile oferite, este plasat corect din punct de vedere al publicului țintă ales și promovat pe măsură. Orice schimbare asupra unuia dintre cei 4P va avea un impact și asupra celorlalți trei, de aceea este indicat să-ți menții mixul de marketing up to date și să privești întotdeauna imaginea de ansamblu.

 

2.     Obții insight-uri prețioase pentru a te diferenția de competitori

 

Când vine vorba de importanța mixului de marketing, nu putem exclude componenta denumită: competiție. În urma unei analize amănunțite a mixului de marketing al competitorilor este foarte ușor să-ți dai seama ce poate fi îmbunătățit la al tău, astfel încât să aduci plus valoare pe piață și să te diferențiezi de afacerile concurente.

Deși nu există o rețetă standard pentru succes, există câteva elemente care pot face diferența. Pentru a oferi un user experience complet și complex, pe lângă un produs de calitate, ai nevoie și de un website complet funcțional, de unde clientul să-și comande produsele, dar și de servicii de curierat premium, care să livreze coletele rapid și în perfectă stare. Astfel, serviciile de curierat sunt o unealtă de nelipsit din suita oricărui business de succes și trebuiesc tratate în consecință.

Când vine vorba de curierat, diversitatea opțiunilor puse la dispoziție clienților este un avantaj competitiv semnificativ. De exemplu, cu Sameday le oferi clienților posibilitatea de a primi produsele achiziționate în aceeași zi cu serviciul SAME DAY, a doua zi cu NEXT DAY sau de a le ridica singuri de la lockerele easybox. În plus, cumpărătorii sunt din ce în ce mai orientați către soluții green, iar easybox este cu 70% mai verde decât livrarea tradițională, la ușă.

Clienții tăi nu doar că își vor putea ridica coletele la orice oră, ci prin integrarea plugin-ului easybox pe website-ul tău de e-Commerce, aceștia vor putea vizualiza întreaga hartă cu easyboxuri și să-l aleagă pe cel favorit.

 

3.    Dezvolți și implementezi strategii eficiente de marketing

 

Odată ce ai deslușit care este fiecare element al mixului de marketing și cum se aplică pe afacerea ta, îți va fi mult mai ușori să dezvolți strategiile de marketing potrivite. Stabilirea obiectivelor finale este cea mai ușoară parte în acest proces, însă, pentru a le atinge este nevoie să implementezi o serie de tactici și acțiuni.

Fie că vrei să ajungi la utilizatorii tăi prin intermediul unei campanii de email marketing sau să îți crești vânzările oferind un discount semnificativ la anumite produse, toate aceste tactici trebuiesc corelate cu mixul de marketing al firmei. Dacă faci abstracție de cei 4P și implementezi tactici care par promițătoare, însă nu sunt ancorate în situația actuală a businessului tău, riști să pierzi resurse financiare prețioase și nu numai.

4.    Distribui resursele financiare în mod eficient

 

Mixul de marketing îți oferă o perspectivă de ansamblu atât asupra produselor, cât și a direcțiilor de marketing în general. Odată ce ai stabilit caracteristicile produsului, prețul său, plasamentul și tacticile de promovare, poți crea un buget total cât mai aproape de realitate. O listă completă de costuri îți va permite să vezi ce poate fi înlocuit, ce poate fi eliminat complet, dar și cum să distribui eficient banii astfel încât să rămâi profitabil.

În final, scopul oricărui antreprenor este să-și ducă afacerea la următorul nivel, în timp ce își crește vânzările și implicit profitabilitatea.

Toți acești factori trebuie să se regăsească în mixul de marketing al oricărui business, și trebuie tratați ca atare dacă vrei să te bucuri de clienți fericiți, dar și să fii profitabil.

 

Care sunt componentele mixului de marketing: cei 4 P

Acum că ai înțeles ce este mixul de marketing, dar și care este impactul său asupra unei afaceri, este important să descoperi care sunt cei 4P, dar și ce presupune fiecare:

Produsul

 

Când vorbim de un produs în contextul de marketing, ne referim atât la un bun fizic, tangibil, cât și la servicii sau produse intangibile, precum un e-Book, un curs sau o aplicație. Indiferent de obiectul afacerii tale, ceea ce ai creat pentru a le veni în ajutor consumatorilor tăi și a le satisface o serie de nevoi este denumit produs. Plecând de la această premisă, înainte de a lansa un produs nou sau de a îmbunătăți unul deja existent, este important să faci o analiză detaliată în ceea ce privește următoarele elemente:

  • Cum este creat produsul?
  • Ce tip de produs este?
  • Care sunt materialele necesare?
  • Care sunt ciclurile de viață ale produsului?
  • Cui i se adresează?
  • Unde trebuie plasat?
  • Cum poate fi promovat?

 

Odată ce ai răspuns la toate aceste întrebări, nu doar că va fi mult mai clar care este scopul produsului și cui i se adresează, ci te va ajuta să vizualizezi și următorii pași, precum prețul, modul de promovare, dar și unde să plasezi produsul ca să aibă succes.

Prețul

 

Când spunem preț, ne referim la suma de bani pe care consumatorii o vor plăti pentru produsul tău. Stabilirea prețului unui produs sau serviciu este în strânsă legătură cu materialele din care este confecționat articolul, utilitatea, durabilitatea sa, dar și alți factori externi. Printre aceștia se numără:

  • Marginea de profit;
  • Valoarea reală și percepută a produsului;
  • Cererea și oferta de pe piață;
  • Sezonalitatea produsului;
  • Prețurile competitorilor;
  • Costurile de aprovizionare;
  • Reducerile sezoniere.

 

Ținând cont de toți factorii aceștia, prețul stabilit trebuie să fie suficient de accesibil astfel încât publicul țintă să își poată permite produsul, dar în același timp, suficient de mare pentru a atinge marginile de profit și a fi profitabil pe termen lung.

Plasamentul

 

Această componentă a mixului de marketing reprezintă locurile unde un produs poate fi găsit, dar și modalitățile prin care acesta este vândut.  De la continent, la țară, oraș sau chiar anumite regiuni, până la magazinele propriu-zise în care produsele vor fi vândute, plasamentul este un element cheie al strategiei de business. Indiferent de cât de performant și calitativ este un produs, dacă acesta nu este plasat pe o piață potrivită, în care cumpărătorii să fie dornici să-l cumpere, profitabilitatea businessului va fi pusă la grea încercare.

Totodată, prin plasament nu ne referim doar la locațiile fizice, ci și la cele virtuale, cum ar fi website-urile, rețelele sociale sau canalele televizate.

Promovarea

 

Dintre cele 4 dimensiuni ale mixului de marketing face parte și promovarea, sub toate formele sale. În această categorie sunt incluse campaniile de PR, publicitatea, promovarea online, dar și alte tipuri de promovare offline, precum bannere, flayere, tombole fizice, promoții la raft dar chiar și word of mouth. Ambalajul cu toate caracteristicile sale face și el parte din promovarea unui produs, fiind un element esențial care atrage noi consumatori și care consolidează imaginea brandului în percepția consumatorului.

De asemenea, în categoria “promovare online” sunt incluse toate tipurile și strategiile de marketing online, de la social media marketing, la content marketing, performance media, email marketing și influencer marketing.

 

Care sunt cei 7P ai mixului de marketing?

Deși varianta originală și simplificată a mixului de marketing are doar 4P – produs, preț, plasament și promovare, de-a lungul timpului, odată cu dezvoltarea tipurilor de produse, dar în special a serviciilor, au fost incluși încă 3P. Aceștia sunt: Persoanele (people), Physical evidence (dovada fizică) și Procesele.

Chiar dacă ai un business care creează sau vinde doar produse, nu și servicii, este recomandat ca atunci când elaborezi mixul de marketing să ții cont de toți cei 7P. Cu aceste trei elemente adiționale, afacerile pot analiza mult mai în profunzime condițiile de pe piață, astfel încât să-și stabilească obiective mult mai clare și o suită de strategii eficiente pentru a le atinge.

Iată care sunt cei 3P adiționali care alcătuiesc cei 7P ai mixului de marketing:

Persoane (people)

 

Orice afacere de succes are în spate niște antreprenori ambițioși și curajoși, dar și  o echipă de oameni bine pregătiți și dedicați. Conform statisticilor, 71% dintre angajatori spun că dedicarea angajaților este crucială pentru succesul companiilor. De aceea, persoanele sau mai bine zis resursele umane au devenit un element cheie al mixului de marketing, dar și un diferențiator între afacerile mediocre și cele de top.

Fără angajați dedicați, dar și bine pregătiți, misiunea de a duce un business la următorul nivel de performanță poate rămâne doar un vis frumos. În general, angajații comunică în mod direct cu clienții, preiau comenzi, răspund la întrebări și soluționează reclamații, ceea ce îi transformă în imaginea companiei.

Pentru a te bucura de o reputație bună a brandului, dar și de angajați pe măsură, atunci când elaborezi secțiunea Persoane din mixul de marketing, nu uita să iei în considerare și următoarele elemente:

  • Cum recrutezi angajați de top?
  • Cum menții angajații motivați?
  • Care sunt metodele prin care performanța angajaților poate crește?

În categoria de resurse umane intră toate persoanele care fac ca business-ul tău să devină o afacere de succes, sau din contră – pot să îți afecteze imaginea. Noi, la Sameday, vrem să ne asigurăm că echipa ta este alcătuită din oameni dedicați și pregătiți. De aceea, avem grijă să demarăm sesiuni de training-uri pentru colegii noștrii, curierii.

Physical evidence (dovezile fizice)

 

Dovezile fizice sunt, după cum inspiră și denumirea, elemente tangibile, precum un anumit spațiu, decor sau mediu în care companiile creează și furnizează servicii și interacționează cu clienții. De exemplu, în cadrul unui restaurant, dovezile fizice sunt mesele, scaunele, tablourile de pe pereți, uniformele chelnerilor, ustensilele din bucătărie, dar și proprietatea în sine. Toate acestea sunt dovezi tangibile că acea afacere este reală, iar clienții o pot „accesa” în mod direct, doar printr-o simplă vizită.

În cazul afacerilor care oferă servicii fizice, precum restaurantele, hotelurile, parcurile de distracție sau zonele de agrement, componenta de dovadă fizică a mixului de marketing este mult mai clară. Însă, chiar și afacerile exclusiv online, precum agențiile de marketing, companiile de IT sau magazinele online de fashion, au dovezi fizice, doar că într-un format digitalizat cum sunt: însăși website-ul, unde se regăsesc testimonialele clienților, studii de caz sau recenzii.

De exemplu, în cazul unui magazin online cu articole de îmbrăcăminte și accesorii, dovezile fizice sunt atât elemente tangibile precum ambalajul în care este livrat produsul, cât și elemente intangibile precum site-ul în sine, sau modalitățile prin care este livrat produsul. Alte caracteristici, precum pluginul easybox prin care clientul își poate alege lockerul în care să primească coletul fac parte din categoria dovezilor fizice, extrem de relevante pentru un business.

În ultimii ani, website-ul și experiența pe care aceasta o oferă a devenit una dintre dovezile cruciale, iar din fericire există numeroase alternative prin care tu, în calitate de antreprenor o poți îmbunătăți. Integrarea plugin-ului easybox se face doar în 3 pași simpli și este compatibil cu majoritatea platformelor de e-Commerce – Magento, Prestashop, Opencart, în viitor și Shopify – fiind o modalitate de a atrage mai mulți clienți și a-ți consolida afacerea.

Toate aceste dovezi fizice influențează emoțiile și percepția consumatorilor atunci când iau contact direct cu brandul tău, ceea ce le transformă într-un element crucial pentru fidelizarea și retenția clienților pe termen lung, dar și pentru o bună reputație, în general.

Proces

 

Fiecare antreprenor dorește să le ofere clienților un user experience de neuitat, dar și o călătorie a consumatorului plăcută. Însă, în spatele tuturor acestor eforturi de marketing, stau o serie de procese bine gândite, care automatizează și eficientizează toate acțiunile, astfel încât clientul să fie mulțumim de serviciile primite, iar compania profitabilă.

Din categoria Procese a mixului de marketing fac parte mai multe componente, cum ar fi:

  • Cum poate fi plasată o comandă online?
  • Cât durează ca un angajat să soluționeze o plângere a clientului?
  • Există un software de generare automată a facturilor și înregistrare a comenzilor?
  • Cum și de către cine sunt livrate produsele?
  • Cât durează până clientul primește produsul comandat?
  • Care este politica de retur?

 

Toate aceste componente, dar și multe altele contribuie la crearea unor procese eficiente pentru orice companie, care împreună cu restul elementelor din mixul de marketing ajută la construirea unei afaceri solide și sustenabile în timp.

Care sunt cei 4C ai mixului de marketing și de ce sunt importanți?

Evoluția în timp a tipurilor de produse și servicii, dar și cea a tehnologiei a dus la schimbarea focusului principal de pe brand pe client. Dacă acum mulți ani, toate reclamele și demersurile erau despre brand în sine, acum actorul principal este clientul. Plecând de la această premisă, și componentele marketingului au suferit numeroase schimbări, iar cei 4C fac parte din ele.

În marketingul digital, cei 4C sunt la fel de importanți ca și cei 7P, acționând ca niște unelte indispensabile pentru o strategie de marketing modernă și cu mare potențial de reușită.

Iată care sunt cei 4C ai mixului de marketing de care să ții cont atunci când îți creezi strategiile:

 

1.    Consumatorul

 

Consumatorul este centrul de interes al oricărei strategii de marketing de succes. Pentru a-ți cunoaște foarte bine publicul țintă, trebuie să faci o analiză amănunțită a consumatorilor tăi, în care să incluzi inclusiv detalii despre: pasiunile, hobby-urile, tipurile de filme preferate, modul de a petrece timpul liber, ce gen muzical ascultă publicul tău țintă. Cu cât îți cunoști mai bine consumatorii, cu atât vei putea crea și adapta întreaga strategie astfel încât clienții să cumpere de la tine și să revină mereu cu zâmbetul pe buze.

De reținut este că în categoria consumatorilor din mixul de marketing nu intră doar clienții activi, care cumpără în mod recurent de la tine, ci și potențialii clienți sau chiar investitori. Chiar dacă aceștia încă n-ai auzit de brandul tău, fac parte din publicul țintă, de care trebuie să ții cont atunci când gândești strategiile și tacticile, în special cele pe termen lung.

2.    Costurile

 

Dacă în cei 4P ai mixului de marketing dicutăm despre prețul plătit de consumator pentru un produs, când vine vorba de cei 4C componenta financiară – costurile – sunt abordate mai în profunzime.

Partea financiară cântărește enorm în orice decizie de business, astfel nu poate lipsi din mixul de marketing extins. Atunci când analizezi costurile, este indicat să iei în considerare toate costurile, nu doar cele de marketing în sine. Pe lângă banii investiți în reclame, graphic design, o echipă de marketing specialistă sau un influencer de renume, nu uita să iei în considerare și costurile aferente ambalării, serviciile de curierat, cele de producție, dar și costurile cu angajații.

 

3.    Comunicarea

 

Atunci când alegi să comunici cu clienții tăi, nu doar să le prezinți materiale promoționale, aduci plus valoare atât clienților actuali, cât și potențialilor cumpărători.

Metodele de promovare reprezintă punctul de pornire al unei strategii eficiente, însă comunicarea este esența ei. Termenul generic comunicare include toate interacțiunile dintre brand și consumatori, de o simplă postare pe Facebook pe care utilizatorul o vede și o apreciază, până la achiziționarea unui produs sau postarea unui review.

 

4.    Conveniența/comoditatea

 

Dacă în clasicul mix de marketing discutăm despre plasament sau locul de unde achiziționăm un produs, conveniența reprezintă modalitățile prin care putem ajunge la produs. De exemplu, dacă alegi să-ți deschizi un magazin fizic cu produse vestimentare, conveniența reprezintă mijloacele de transport disponibile până la locație, distanța magazinului față de centru sau obiectele importante.

În cazul produselor/serviciilor exclusiv online, conveniența presupune ușurința de a găsi produsul, de a accesa website-ul și informațiile utile, dar și cât de repede se descarcă produsul, dacă este vorba de un e-Book, sau cât te rapid poate fi livrat, dacă vorbim de obiecte fizice.

 

Cum identifici mixul de marketing pentru afacerea ta?

Deoarece mixul de marketing încorporează atât de  multe elemente distincte, este important să-ți creezi o strategie a mixului de marketing, pe care să o urmezi pas cu pas. Deși pare imposibil să te gândești la absolut toate variabilele relevante pentru fiecare P sau C al mixului, există o serie de pași ce-ți vor veni în ajutor.

Iată care sunt etapele pentru a identifica mixul de marketing ideal pentru afacerea ta:

  • Stabilește care sunt principalele obiective pe care vrei să le atingi (utilizează obiectivele SMART pentru un plan mai bine structurat);
  • Identifică cine este publicul tău țintă și creează un buyer persona detaliat;
  • Efectuează o analiză de piață amănunțită pentru a înțelege nevoile consumatorilor tăi;
  • Stabilește propunerea unică de vânzare (Unique Selling Preposition);
  • Fă o cercetare amănunțită și vezi ce părere au consumatorii tăi despre produsele deja existente, dar și cum pot fi acestea îmbunătățite;
  • Creează o descriere amănunțită a produsul tău, în care să incluzi toate detaliile necesare (caracteristici, valori, atribuții, întrebuințări, calități unice);
  • Stabilește canalele de distribuție potrivite, dar și metodele de livrare;
  • Determină modelul de preț pe care vrei să-l implementezi, dar și bugetul;
  • Selectează metodele prin care îți vei promova produsele/serviciile (reclame televizate, campanii de PR, marketing online, marketing offline);
  • Folosește-te de marketingul online pentru a-ți îmbunătăți rezultatele.

 

Ai identificat deja câteva oportunități de îmbunătățire a mixului de marketing?

Acum că ai descoperit ce presupune fiecare P al mixului de marketing, dar și cum pot fi aplicați astfel încât să contribuie în mod activ la eficientizarea proceselor de marketing, dar și a rezultatelor, tot ce-ți mai rămâne de făcut este să treci la treabă!

Începe să-ți dezvolți propriul mix de marketing pentru afacerea ta, în care să incluzi date complete și complexe pentru cei 7P dar și o analiză amănunțită a celor 4C. Astfel, vei fi cu un pas mai aproape de a avea un business profitabil, în timp ce clienții se vor bucura de un brand axat pe satisfacția utilizatorilor, nu doar de o altă companie de duzină.

Iar dacă vrei ca afacerea ta să se facă remarcată  cu adevărat, nu uita să incluzi în strategia de business și servicii premium de curierat. Cu Sameday, clienții se bucură de produsele comandate în timp util, iar antreprenorii pot sta liniștiți, deoarece acestea ajung în perfectă stare. Începe chiar acum să livrezi cu Sameday și scalează-ți afacerea cu fiecare colet livrat la timp!