Totul despre marketing afiliat: Cum să-l aplici eficient la afacerea ta

 

În prezent, modalitățile de promovare ale unui business sunt mai variate ca niciodată, iar marketingul afiliat a devenit una dintre cele mai utilizate și apreciate forme de a ajunge la consumatori. Tot mai multe afaceri includ colaborarea cu afiliații pe lista lor de priorități, mai ales că este un domeniu ce valorează peste 17 miliarde de dolari la nivel global.

Indiferent că activezi în industria fashion, a produselor cosmetice, a tehnologiei sau în cea de travel, marketingul afiliat îți poate aduce rezultate uimitoare, mai ales dacă este făcut așa cum trebuie.

Dacă vrei să descoperi cum te poate ajuta marketingul afiliat să-ți crești afacerea, dar și ce trebuie să ai în vedere pentru a avea rezultate scalabile, atunci ești în locul potrivit. În acest articol, noi, cei de la Sameday  ți-am pregătit tot ce trebuie să știi despre marketingul afiliat: cum funcționează, cum eficientizezi strategia, dar și ce platforme să folosești.

 

Ce este marketingul afiliat?

 

Marketingul afiliat este un model de promovare, prin care diverse persoane care nu fac parte din staff-ul companiei aleg să promoveze produsele brandului contra unui comision pe care îl primesc la vânzare. Acești colaboratori se numesc afiliați, iar comisionul este răsplata pe care o primesc de la brand pentru a crește vânzările unor produse, servicii, sau a genera trafic pe site.

Cel mai frecvent tip de rezultat pentru care afiliații primesc comision este generarea de vânzări, comisionul fiind echivalentul unui procent din vânzarea respectivă, însă mai sunt și alte tipuri de obiective. De exemplu, unele branduri își răsplătesc afiliații inclusiv pentru potențiali clienți aduși pe site, număr de descărcări ale unei aplicații sau click-uri pe o anumită pagină.

Cu alte cuvinte, dacă vrei să-ți extinzi metodele prin care îți promovezi afacerea, marketingul afiliat este o alternativă demnă de luat în considerare. Nu doar că vei plăti pentru rezultate concrete, ci șansele de a ajunge la cât mai mulți potențiali clienți sunt semnificativ mai mari comparativ cu alte metode de promovare.

 

Cum funcționează marketingul afiliat?

 

Marketingul afiliat are un mecanism de funcționare intuitiv și ușor de utilizat, atât de către branduri cât și de către persoanele care vor să devină afiliați. În acest mecanism de promovare sunt implicate trei părți fără de care procesul în sine nu ar putea fi dus la bun sfârșit: vânzătorul, afiliatul și clientul.

  • Vânzătorul – Poate fi orice tip de business, fie că vorbim de o companie mare cu zeci de angajați sau de o persoană fizică autorizată care vinde servicii sau produse. În această categorie pot fi incluși și antreprenorii la început de drum care au un magazin online sau un business de tipul dropshipping. De menționat este că prin marketing afiliat se pot promova toate tipurile de produse, inclusiv cele digitale precum un eBook, un software sau un curs.
  • Afiliatul – Acesta este cunoscut și sub denumirea de editor și fi poate orice persoană sau business care dorește să promoveze produsele unui alt brand. Cu alte cuvinte, afiliatul promovează produsul unui alt brand fie sub forma unor videouri, a unor postări scrise pe blog sau a unor fotografii, punând la dispoziție și un link de unde poate fi achiziționat. Pentru fiecare achiziție efectuată de pe acel link, afiliatul primește un comision. Comisionul diferă de la un brand la altul, însă în general este între 5% și 15% din valoarea produsului.
  • Clientul – Fără client, obiectivul companiei de a genera vânzări nu poate fi îndeplinit, însă condiția este ca cel care achiziționează produsele să știe că tu le promovezi. În ultima vreme, acel tag cu „Sponsorizat” a devenit obligatoriu în campaniile de influencer marketing, fenomen ce se extinde și în cazul marketingului afiliat. Transparența a devenit un criteriu care face diferența în relația brand-client, în special într-un mediu atât de populat de reclame și promovare, cum este cel online.

Dacă ar fi să transpunem pașii din procesul de marketing afiliat într-o listă, ar arăta cam așa:

  • Afiliatul intră în programul de afiliere al companiei tale și obține un link pentru vânzarea produsului tău;
  • Produsul este apoi promovat prin intermediul acestui link pe rețelele sociale, blogul personal sau alte pagini publice ale afiliatului;
  • Clienții intră pe linkul respectiv și achiziționează produsul;
  • Programul de afiliere înregistrează tranzacția;
  • Achiziția este confirmată de compania ta și trimisă către client;
  • Afiliatul primește un comision sub formă de bani.

Pe lângă un comision atractiv, afiliații vor alege să promoveze produse ale unor branduri consacrate, sau care prezintă încredere. Dacă brandul tău este la început de drum și produsele tale nu sunt bine cunoscute încă, nu trebuie să fii descurajat. Competiția este mare între afiliați pentru comisioanele mari, așa că mulți afiliați vor alege să promoveze branduri promițătoare aflate la început de drum. Pentru a câștiga încredere clienților, alege să te asociezi cu parteneri de încredere cum este Sameday. Cu serviciile noastre, atât tu, cât și afiliații tăi veți știi ca produsele ajung la client în timp util. Mai mult decât atât, partenerii noștri beneficiază de aplicația Unno, care te ajută să câștigi timp, control și claritate asupra livrărilor tale.

 

Câte tipuri de marketing afiliat există?

 

Atunci când vine vorba de promovarea produselor prin intermediul marketingului afiliat, există mai multe metode prin care afiliații ajung la publicul țintă. În anumite situații, afiliatul chiar folosește produsele respective de ceva vreme și alege să promoveze brandul tocmai din această cauză. În alte cazuri, afiliații încep să folosească produsele sau serviciile strict pentru promovare, iar o a treia situație este cea în care nu este nevoie să le folosească, ci doar să facă o simplă trimitere către produs într-un articol și să adauge linkul de afiliere.

Pe baza acestor trei scenarii de promovare a produselor, marketingul afiliat se claseazăîn trei categorii principale, și anume:

 

Neatașat

 

În acest model de marketing afiliat, cel care promovează produsele nu folosește și nu are nicio legătură cu produsele respective, doar le promovează într-o manieră pur virtuală. Totodată, afiliatul nu are expertiză sau autoritate în domeniul respectiv și nici nu folosește produsele sau serviciile în vreun fel. Practic, nu poate recomanda produsul sau serviciul în calitate de specialist, ci doar să le prezinte obiectiv către client.

Cea mai frecventă unealtă de promovare pentru modelul neatașat sunt reclamele PPC, în care este adăugat linkul de afiliere. Afiliații neatașați sunt de obicei persoane care vor să-și crească veniturile lunare, însă nu vor să investească prea mult în imaginea din mediul online, într-un site personal sau în relația cu clienții, dar nici să cumpere produsele pentru a le promova prin metode precum tutoriale video, sau poze personale cu produsul.

 

Conex

 

O astfel de strategie poate fi folosită de cei care au o comunitate de oameni generoasă într-un anumit domeniu, însă nu vor neapărat să testeze produsele pe care le promovează. Acești afiliați au influență într-o anumită nișă, dar și un număr semnificativ de urmăritori pe rețelele sociale, ceea ce le oferă avantajul de a ajunge la mai multe persoane și a genera mai multe vânzări.

Cu toate că au experiența și expertiza necesară de a recomanda produse sau servicii dintr-o anumită nișă, există și posibilitatea să facă recomandări greșite, mai ales dacă n-au testat sau utilizat produsele respective. Costul unei astfel de gafe poate fi chiar pierderea urmăritorilor sau a încrederii lor, de aceea este important să se acorde o atenție deosebită produselor promovate.

 

Implicat

 

După cum sugerează și numele, în acest tip de strategie de marketing afiliat, cel care promovează produsele este direct implicat în utilizarea și prezentarea lor. Practic, afiliatul folosește produsul mai întâi, înainte de a-l recomanda, având o autoritate în domeniu și o comunitate pe măsură.

Afiliații implicați folosesc videourile sau reels-urile ca principală modalitate de promovare, în care povestesc despre experiența lor cu produsul. Aceasta este considerată ca fiind cea mai eficientă metodă de marketing afiliat, însă și cea mai costisitoare din punct de vedere al timpului și resurselor investite. Cu toate acestea, pe termen lung, afiliații implicați au cel mai mult de câștigat, mai ales dacă își construiesc un renume într-un anumit domeniu și generează vânzări cu multe zerouri.

 

5 motive să-ți promovezi afacerea prin marketing afiliat

 

Atunci când ai un magazin online îți dorești să ajungi la cât mai mulți potențiali clienți, într-un timp scurt și cu un buget redus, mai ales dacă ești la început de drum. Ceea ce face marketingul afiliat este să îți ofere toate aceste avantaje plus multe altele, astfel încât să-ți extinzi afacerea într-un mod sănătos și de durată.

Iată cinci motive pentru care să iei în considerare marketingul afiliat drept unealtă de promovare pentru afacerea ta:

 

1.   ROI (Return on Investment) ridicat

 

Statisticile la nivel global ne confirmă că marketingul afiliat este o strategie eficientă, fiind folosită de peste 80% din brandurile internaționale și însumând 16% din vânzările globale din e-Commerce. În plus, peste 40% dintre marketerii din întreaga lume susțin că programele de afiliere sunt cel mai important canal de achiziție a noilor clienți.

Clieții aleg să cheltuiască sume mai mari de bani pe produse atunci când pe lângă canalele brandului, acestea sunt recomandate și pe canale externe, care nu sunt deținute de brand.  Acest fapt se transpune și în statistici, iar 84% dintre companii confirmă că ROI este mai bun în rândul campaniilor de marketing afiliat, comparativ cu alte canale de marketing.

 

2.    Creșterea credibilității brandului

 

Cu cât un brand este mai mediatizat și cunoscut, cu atât publicul larg îl consideră de încredere. Cumpărătorii, de obicei, caută instinctiv recomandări sau păreri înainte de a achiziționa un produs sau serviciu pe care nu l-au mai folosit până acum. Dacă recomandările sunt pozitive, șansele ca achiziția să fie dusă la bun sfârșit cresc semnificativ.

În urma campaniilor de marketing afiliat sau a colaborărilor cu influenceri, nu uita să adaugi pe site și recenziile obținute. Fie alegi să le postezi sub formă de fotografii, blocuri de text sau inclusiv video în care afiliații vorbesc despre articolele testate și recomandate. Vei înregistra o creștere a notorietății brandului aproape instantă, iar vânzările vor fi pe măsură.

În ceea ce privește creșterea credibilității brandului, serviciile de curierat joacă și ele un rol crucial. Este important să le oferi clienților mai multe opțiuni de livrare. Cu Sameday, cumpărătorii au posibilitatea de a primi coletele la ușă sau le pot ridica de la cel mai apropiat easybox. Această metodă nu doar că este mult mai practică, ci a ajutat numeroase afaceri să genereze mai multe vânzări și să câștige un avantaj competitiv.

 

3.    Generarea de conținut de către utilizatori (User-generated content)

 

Conform celor mai recente statistici, 80% dintre utilizatori au cumpărat ceva datorită recomandărilor online ale unui influencer sau a unei persoane de încredere. Deși reclamele plătite ajută să ajungi la persoane care nu au auzit până acum de magazinul tău online, review-urile și recomandările influențează publicul să facă și achiziția. Prin programele de afiliere nu doar că ajungi la mai mulți consumatori, ci încurajezi și alți clienți să împărtășească online experiența lor cu brandul respectiv.

Cu siguranță ai întâlnit pe social media postări cu zeci de comentarii în care numeroși utilizatori își exprimau părerea sinceră cu privire la un articol achiziționat de la brandul respectiv, generând astfel și mai mult trafic și engagement. În plus, utilizatorii sunt mai predispuși să se implice într-o astfel de conversație dacă observă că alți consumatori la rândul lor au făcut-o. Pe scurt, cu cât numărul de recomandări și recenzii este mai mare, cu atât va determina și alți utilizatori să împărtășească experiența personală cu restul lumii.

 

4.    Creșterea traficului pe website

 

Traficul pe site joacă un rol important, mai ales atunci când ai un magazin online. Mai multe vizite pe site înseamnă șanse mai mari de a genera vânzări, a crește în topul căutărilor pe motoarele de căutare și implicit de a ajunge la mai mulți potențiali clienți. Fidelizarea clienților este extrem de importantă, însă câștigarea unora noi este esențială pe termen lung.

Conform statisticilor, 65% din afiliați folosesc marketingul prin conținut pentru a promova produsele, iar principalul tip de conținut sunt chiar articolele de blog.

 

5.    Crearea unor ambasadori de brand

 

Afiliații pot deveni rapid ambasadori de brand, mai ales dacă programul de marketing afiliat este unul solid, avantajos, iar produsele se ridică la nivelul așteptărilor. Așa cum clienții pot îndrăgi un anumit produs sau o firmă încă de la primele utilizări, transformându-se în clienți fideli, același mecanism se aplică și în cazul afiliaților.

Astfel, consolidarea unei legături între brand și afiliați poate avea mai multe avantaje pe termen lung, decât simpla generare de vânzări. Brandurile care creează o legătură emoțională atât cu potențialii clienți, cât și cu afiliații primește de trei ori mai multe recomandări și recenzii pozitive decât unul care nu o face, fapt confirmat și de statistici.

 

Sfaturi utile pentru un marketing afiliat de 5 stele

 

La fel ca în orice domeniu sau activitate, calitatea este cea care va face diferența, iar marketingul afiliat nu face excepție de la această regulă. Pentru a implementa o strategie de succes și a genera cât mai multe vânzări cu ajutorul afiliaților tăi este necesar să ții cont de o serie de factori, cum ar fi:

  • Comisionul oferit – Pentru a atrage afiliați de calitate este nevoie să implementezi o strategie de recompensă foarte bine pusă la punct. Comisionul mediu pentru afiliați la ora actuală este între 5% și 15% din valoarea vânzării, însă poate varia în funcție de industrie, preț, marja de produs, dar și de valoarea afiliatului. Pentru afiliații cu un număr foarte mare de urmăritori, comisioanele sunt mai generoase, deoarece ROI este mai bun. Pentru a te asigura că oferi comisioane la standardele pieții, cea mai bună metodă este să verifici programele de afiliere ale competitorilor și să vezi care sunt comisioanele propuse de ei.
  • Afiliații potriviți – Se spune că produsele potrivite, prezentate de afiliații potriviți pot face minuni în materie de vânzări și creștere a notorietății brandului. Cu alte cuvinte, este și datoria ta în calitate de antreprenor să găsești afiliații potriviți. Din fericire, există numeroase tool-uri prin care poți face asta, cum ar fi Grovia, o platformă ce îți pune la dispoziție potențiali colaboratori, în funcție de tipul de business și criteriile selectate.
  • Conexiunea cu afiliații – Menținerea unei legături apropiate cu afiliații te va ajuta să consolidezi parteneriate profitabile, pe termen lung. Câteva metode prin care le poți capta atenția este să îi anunți în mod constant despre noile produse, viitoarele campanii, dar și să le furnizezi materialele necesare pentru promovare. Dacă te poziționezi ca o afacere implicată și dedicată, vei atrage afiliați de renume, care colaborează de obicei doar cu branduri de încredere. Câștigă-le încrederea afiliaților și te vei bucura de numeroase beneficii pe termen lung, inclusiv noi colaborări cu influenceri de renume.
  • Creează materiale promoționale – În anumite cazuri, cum este și cel al afiliaților neatașați, este nevoie să vii chiar tu cu materiale promoționale. Deoarece o anumită categorie de afiliați nu creează propriul conținut vizual, este nevoie să vii chiar tu cu bannerele, textele sau videourile pentru a susține colaborarea într-un mod cât mai profesionist. Afiliații pot folosi bannerele în reclamele PPC, în postări pe social media sau inclusiv în articole, componenta vizuală fiind un criteriu esențial în procesul de achiziție.

 

Exemple de platforme de marketing afiliat din România și Europa

 

Există mai multe metode prin care îți poți crea o rețea de afiliați care să-ți promoveze afacerea. Pe lângă un research amănunțit și contactarea directă a afiliaților ce activează în domeniul tău, mai există o variantă: să-ți listezi afacere pe o platformă de marketing afiliat.

Aceste platforme au un mecanism de funcționare pe bază de subscripție. Afacerile își fac un cont, unde încarcă materiale promoționale și detalii despre programul de afiliere (comision, termeni și condiții). Astfel, afiliații dornici să promoveze noi produse intră pe această platformă de unde pot alege numeroase afaceri, dintre care și a ta.

Iată care sunt cele mai populare platforme de marketing afiliat din România și Europa, pe care le poți folosi și tu pentru a-ți promova magazinul online:

 

2Perfomant

 

Aceasta este una dintre cele mai populare platforme de marketing afiliat din România, cu peste 100,000 de afiliați și milioane de tranzacții de la clienți din întreaga Europa. Prin intermediul 2Performant ai acces la unelte avansate de urmărire a rezultatelor, de la statistici în timp real, până la un sistem avansat de KPIs. Ai posibilitatea de a încărca propriile bannere și materiale publicitare, dar și să menții legătură cu afiliații printr-un sistem de mesagerie performant, în timp real.

Sistemul de plată este securizat, iar în doar câteva clickuri poți seta întregul sistem de comisionare și efectuare a plăților. Totul este automatizat și susținut de AI, astfel încât întreaga experiență pe platformă să fie intuitivă atât pentru business-uri, cât și pentru afiliați.

 

Profitshare

 

Cunoscută și sub denumirea de platforma de marketing afiliat cu cele mai multe vânzări din România, Profitshare a generat vânzări de peste 2 miliarde de lei. Pe lângă materialele promoționale ce pot fi încărcate pe platformă și utilizate de către afiliați, există și numeroase tutoriale utile dedicate atât afacerilor, cât și afiliaților.

Spre deosebire de alte platforme, pe Profitshare antreprenorii pot promova programul de afiliere astfel încât să ajungă la cât mai mulți afiliați. În plus, se organizează diverse concursuri menite să le capteze atenția afiliaților și să le mențină interesul pe o perioadă cât mai îndelungată.

Profitshare și 2Performant sunt cele mai utilizate platforme de marketing afiliat din România, în special de brandurile care au un public țintă în țară. Însă, dacă afacerea ta se adresează și unui public internațional, atunci poate ar fi o idee bună să încerci și:

 

Începe să-ți promovezi eficient afacerea prin marketing afiliat

 

Acum că ai descoperit ce este marketingul afiliat, cum funcționează, dar și care sunt cele mai bune metode prin care să-ți crești afacerea cu ajutorul său, tot ce-ți mai rămâne de făcut este să treci la treabă.

Începe să-ți dezvolți propria rețea de afiliați, pe care să o crești de la o lună la alta. Doar printr-o strategie eficientă, un sistem de comisionare bine pus la punct și o relație de lungă durată cu afiliații îți poți crește businessul în mod organic și sustenabil.

Și pentru că orice afacere de e-Commerce are nevoie de un partener de încredere care să livreze produsele în timp util și în perfectă stare, începe chiar acum să livrezi cu Sameday. Clienții se vor bucura de produsele lor în timp record, în timp ce afacerea ta va fi percepută drept un brand de încredere, axat pe satisfacția consumatorilor.