Dintr-o opțiune demnă de luat în calcul, magazinul online a ajuns soluția salvatoare pentru o mulțime de afaceri din toate domeniile. Dacă ai și tu în plan înființarea unui magazin online, ți-am pregătit acest ghid complet cu toate informațiile de care ai nevoie ca să pui la punct propriul shop digital.
Echipa Sameday este deja partener pentru mii de afaceri care fac comerț online, cunoaștem în detaliu nu doar partea de livrare, ci toate etapele implicate în deschiderea unui magazin online care să fie pregătit să atragă vizitatori și să-i transforme în clienți.
Parcurge cele 3 capitole pentru a afla ce ai de făcut în fiecare etapă – începem cu planul de afaceri unde discutăm despre cadrul legal, nișa de produse și profilul cumpărătorului, ROI și costuri de înființare, trecem apoi la capitolul 2 dedicat realizării magazinului online cu toate elementele care fac parte din experiența utilizatorului și ajungem la capitolul 3 despre promovarea prin care atragi vizitatori.
Din orice perspectivă privești – națională, europeană, chiar globală, comerțul online înregistrează creșteri de la an la an. Iar când pandemia și-a făcut apariția, comerțul tradițional de pretutindeni a început să migreze cu rapiditate către mediul online, unde potențialii clienți își petrec deja mare parte din timp.
În 2019 existau peste 20.000 de magazine online în România, numărul nu este mare dacă privim lucrurile din contextul național – doar 11% dintre IMM-uri fac comerț online, în timp ce media europeană este de 18%.
În ceea ce privește venituri generate de comerțul online – estimările la finalul anului 2020 ating valoarea de 5,6 miliarde de euro în România și 717 miliarde de euro în spațiul UE.
Pentru a pune la punct un plan solid de afaceri pentru magazinul tău online este nevoie să începi cu o fază inițială de research în domeniul în care vei activa.
Te interesează cifre din vânzări și previziuni pentru ecommerce în nișa ta, cine sunt cumpărătorii, care este cadrul legal pe care afacerea online trebuie să-l urmeze, și alte informații care să te ajute să plasezi magazinul în contextul potrivit pentru a genera vânzări.
Iată mai jos o serie de informații de la care să pornești propriul plan de afaceri pentru magazinul online.
Primul pas vizează forma juridică sub care va funcționa magazinul online. Ca să poți să vinzi online este nevoie să te înregistrezi la Registrul Comerțului sub una dintre formele de organizare – firmă (SRL) sau persoană fizică autorizată (PFA).
Societatea cu răspundere limitată, pe scurt, SRL este cea mai utilizată formă de organizare – oferă flexibilitate, un cadru larg de desfășurare a activității și de dezvoltare.
– Se înființează ușor, toate documentele pe care trebuie să le incluzi în dosar se găsesc pe site-ul ONRC la secțiunea Înmatriculări Persoane – – Juridice.
– E nevoie de un capital minim de 200 lei.
– Poți să incluzi câte coduri CAEN dorești.
– Număr nelimitat de angajați.
– Ai nevoie de servicii de contabilitate.
Primul aspect pe care trebuie să-l știi despre varianta persoanei fizice autorizate, este că ai nevoie de formare profesională în domeniul în care va activa PFA-ul. De exemplu, dacă ai pregătire în domeniul IT, poți să-ți înființezi PFA care să facă comerț electronic cu produse și servicii tech.
Pentru a activa în domeniul comerțului electronic ai nevoie să incluzi cod CAEN 4791 – comerț cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet.
Dacă acesta este obiectul principal de activitate, acest cod caen magazin online trebuie inclus în actul constitutiv – îl poți completa cu alte coduri CAEN la activități secundare.
Această clasă CAEN comerț online include:
Te sfătuim să parcurgi cu atenție legislația care stabilește cadrul și regulile comerțului electronic și să te asiguri că respecți prevederile legate:
Iată cum se pot aplica actele normative la magazinele online:
Ce produse sau servicii vei vinde în magazinul online? Dacă ai deja o super idee de produs de care consumatorii din piața au nevoie și nu există ofertă așa diversă, ești pe drumul cel mai bun!
Dacă ești în căutare de idei sau vrei să știi ce se vinde cel mai bine online, poți să stabilești nișa de produse pentru magazinul digital prin abordări precum:
Un studiu Hootsuite arată creșterile înregistrate de fiecare categorie de produs.
Mergi un pas mai departe după ce ai identificat nișa de produse și analizează și alți factori:
Acordă importanță profilului cumpărătorului, ai nevoie să știi de la început cui vinzi, ce nevoi are și unde te poți integra în rutină sa digitală.
Profilul clientului român generic, client fidel al magazinelor online arată astfel – are între 35-44 ani, este o femeie care locuiește în mediul urban și are studii superioare. Mai departe, petrece 7 ore și 26 de minute online, din ruta sa digitală fac parte rețelele sociale și căutările pe Google pentru informații diverse.
Încearcă să definești cât mai specific publicul țintă și ce așteptări are. O sursă bună de informare o reprezintă review-uri lăsate de clienți în urma unor achiziții din nișa ta, citește-le și notează informațiile relevante – de la cele pozitive, la cele care au dus către recenzii negative.
Tot în acest punct este recomandat să arunci o privire la activitatea competitorilor tăi, astfel, devine mai clar ce ai de făcut pentru a intra pregătit pe piața aleasă.
Identifică 3-5 companii concurente și analizează – ce platforme ecommerce folosesc, ce prețuri practică, cât durează și cât costă transportul, ce canale folosesc pentru promovare, ce canale de suport oferă clienților.
Dacă te întrebi cât costă să deschizi un magazin online – o varianta simplă a răspunsului este “De la 29 dolari/lună pe o platformă comercială la 1000 euro pentru opțiunea open source, care se achită la început.” Îți prezentăm în detaliu cele doua opțiuni în capitolul despre realizarea magazinului online.
De reținut în acest punct este că acest cost reprezintă doar o parte dintr-un buget general în care trebuie să incluzi toate materialele și serviciile de care ai nevoie pentru a deschide și a opera magazinul online.
Pentru a calcula bugetul total în cazul tău, este o idee bună să-l împarți în două categorii – costuri inițiale pe care le faci la început pentru a lansa magazinul online și costuri lunare pentru a ține afacerea în mișcare.
Costurile inițiale pentru deschiderea unui magazin online includ:
Costurile de înregistrare a formei juridice de funcționare variază în funcție de numărul acționarilor, numărul codurilor CAEN incluse, reglementări specifice domeniului.
Domeniul este adresa digitală a magazinului, include numele brandului și extensia dorită – magazinulmeu.ro/.com/.shop. Domeniul .ro se achiziționează online de la Registrul de Domenii pentru 14,28 euro pe an iar celelalte extensii de la firme specializate, costurile pot varia.
Vei avea nevoie și de un server care să găzduiască informațiile din magazinul online. Prețurile încep de la câțiva euro pentru pachete de bază cu spațiu limitat, se achită pe un an întreg.
Include materialele grafice de care ai nevoie pentru a personaliza magazinul online dar și canalele social media – logo, bannere web, vizualuri social media și alte materiale de comunicare vizuală.
Pozele pe care clienții le văd pot influența, deseori, decizia de cumpărare. Investește într-un set profi de fotografii care să prezinte produsele în detaliu, din mai multe unghiuri.
Fiecare produs comercializat are nevoie de o descriere frumoasă și optimizată la căutările publicului țintă. Astfel le oferi clienților ce caută iar motorului Google, motive să te plaseze printre primele rezultate organice.
Este vorba de acel tip de conținut pe care este obligatoriu să-l incluzi pe site, cum sunt – procedura GDPR, politica de retur. Găsești mai jos o listă completă a materialelor de inclus în footer.
Nu uita să bugetezi ambalajele, cutiile în care vei pune produsele pentru a fi livrate clienților.
Stabilește cantitatea de produse de care ai nevoie pentru a lansa afacerea și costurile de achiziție sau de producție.
Costurile lunare pentru funcționarea magazinului online includ:
Include costurile lunare care asigură desfășurarea activității, cum sunt – internetul și telefonia mobilă, chiria spațiului/depozitului, utilitățile, contracte cu firme partenere, ca de exemplu firma de curierat.
Vei avea nevoie de o echipă care să gestioneze desfășurarea activității – de la preluarea comenzilor plasate online, la pregătirea produselor comandate pentru livrarea către client. În plus, este recomandat să ai o persoană dedicată activităților de comunicare și marketing care să atragă utilizatorii către magazinul tău online și să-i transforme în clienți.
Pentru buna funcționare a magazinul online, ai nevoie serviciu de mentenanță care să asigure că orice problemă apare este rezolvată rapid, la fel și diversele actualizări de care ai nevoie.
Este posibil să fie nevoie de o serie de plug-ins și programe de gestionare care asigure buna funcționare a operațiunilor iar acestea implică costuri lunare.
Activitatea comercială implică realizarea și depunerea, în termenii prevăzuți de lege, a unor acte contabile care să prezinte situația financiară a firmei și să asigure virarea către bugetul de stat a taxelor datorate.
Ca să ajungi să vinzi, trebuie să atragi cât mai multe persoane potrivite către magazinul tău online. Ajungi la ei prin campanii pe Google – SEO, AdWords și prin rețelele de socializare unde poți plasa postări de promovare.
Fie că alegi să lucrezi cu o agenție, un freelancer sau aduci o persoană dedicată în echipă, este important să aloci cel puțin 10% din bugetul total pentru promovarea afacerii.
ROI – sau Return on Investment, reprezintă rata de recuperare a investiției. Formula de calcul este ușor de pus în practică, rezultatul vine sub forma de procent și te interesează să fie o valoarea pozitivă.
Pentru a putea calcula indicele ROI, pornești de la stabilirea sumei investite și a profitul net generat prin investiție într-o perioadă de timp.
ROI = (Profit net în urma investiției – Suma investită) *100/Suma investită
De exemplu – pentru o firmă cu un profit net de 20.000 EURO, care a realizat o investiție de 15.000 EURO, indicele ROI se calculează astfel:
(20.000 – 15.000) *100/15.000 = 33,33
Firma are un ROI de 33%, adică 33 eurocenți câștigați pentru fiecare euro investit. Astfel, îți poți stabili indicatorii pe care trebuie să-i atingi pentru a face afacerea profitabilă.
Pentru ca magazinul tău să funcționeze la cele mai bune standarde și să ofere cumpărătorilor experiența pe care aceștia o caută, ai nevoie de o serie de parteneri de încredere pe parcursul întregului proces – de la faza inițială de dezvolte a magazinului online până la livrarea coletului către client.
Iată serviciile de care ai nevoie pentru a deschide un magazin online:
Serviciul de plată online
Este partenerul care îți pune la dispoziție software-ul pentru plățile online în siguranță, sunt pe piață diverse companii cu care poți colabora – EuPlătesc, PayU, Netopia și altele.
Este important să alegi un furnizor care oferă posibilități multiple de plată prin carduri de debit și credit, mulți cumpărători abandonează coșul dacă nu li se oferă metoda de plată dorită.
Serviciul pentru plata ramburs
Plata ramburs este o metodă de plată preferată încă de mulți utilizatori și este bine să oferi această posibilitate, altfel riști să pierzi clienți. Unele firme de curierat, cum este și Sameday, oferă acest serviciu prin care clienții plătesc produsul comandat cu cash la livrare.
Serviciul de curierat
Partenerul care se asigură că produsele sunt livrate în siguranță și în cel mai scurt timp posibil către clienți joacă un rol important în tot procesul. Studiile arată că timpul de așteptare pentru livrarea unei comenzi nu trebuie să depășească 3 zile, dacă vrei să ai clienți mulțumiți și știm că vrei asta.
Sameday este alături de afacerea ta cu servicii complete de curierat indiferent de domeniul de activitate, destinație, volumul vânzărilor și al coletelor.
Serviciul de web development
Poți alege să colaborezi cu o agenție care oferă servicii complete de web development, în acest caz costuri sunt mai ridicate dar vei avea o echipă dedicată care se va ocupa de toate aspectele ce țin de magazinul tău online.
Mai ai și opțiunea care presupune costuri mai reduse – colaborarea cu un freelancer programator care să-ți pună la punct magazinul online.
În ambele cazuri, asigură-te că acoperi și partea de mentenanță și actualizari, de care vei avea nevoie ca magazinul să funcționeze așa cum trebuie.
Serviciul de marketing și promovare
Și în acest caz ai opțiunile de a colabora cu o agenție sau cu un freelancer din domeniu care să preia activitatea de comunicare care să atragă utilizatori către magazinul online. Sau poți angaja un specialist care să se ocupe full-time de promovarea companiei.
În acest capitol venim cu răspunsul la întrebarea “Cum să faci un magazin online?”
Găsești mai jos etapele pe care le ai de urmat pentru a pune la punct magazinul virtual și toate componentele care fac parte din experiența utilizatorului.
Acest tip de magazin ecommerce se realizează pornind de la un cod sursă – acesta se descarcă de pe site-ul dezvoltatorului și apoi se prelucrează pentru a obține un magazin online personalizat și funcțional.
Principalele platforme open source folosite de companiile din România sunt: Magento, WooCommerce, Prestashop şi OpenCart.
Sameday dispune de conectori/API-uri pentru integrarea facilă cu platformele cele mai utilizate, pentru cea mai bună experiență de shopping online.
Cât costă un magazin online open source? Pe platforma WooCommerce prețul începe de la 1.000EURO. Este un cost inițial pe care îl plătești la început când descarci codul sursă.
Iată cateva exemple de magazine online create pe platforma open source WooCommerce.
Avantajele oferite de platformele open source:
Dezavantajele platformelor open source:
Platformele comerciale
Acest tip de magazin online este deja creat pe diverse platforme iar tu plătești un abonament lunar pentru a folosi spațiul digital pentru afacerea ta.
O astfel de platformă ce oferă „Software as a Service” este o soluție rapidă pentru un magazin online dar în același timp îți limitează opțiunile de personalizare
Cele mai utilizate platforme comerciale din România sunt Shopify, Shopmania şi Wix.
Cât costă un magazin online comercial? Shopify aduce costuri lunare de 29 USD pentru pachetul de bază și ajung la 299 USD pentru pachetul avansat.
Îți lăsăm și cateva exemple de magazine online create pe Shopify.
Avantajele oferite de platformele comerciale:
Dezavantajele platformelor comerciale
Experiența mobile
Fie că alegi o platformă comercială sau una open source, acordă atenție optimizării pentru navigarea pe smartphone. Din totalul traficului înregistrat de magazinele online, 72% provine de la dispozitive mobile.
Arhitectura site-ului reprezintă structura de bază a magazinului online, împărțită pe pagini și categorii. Practic, este vorba de meniul prin care navighezi prin conținutul site-ului.
Ai nevoie de o structură clară și ușor de urmat, fără să fie nevoie ca utilizatorul să dea multe click-uri pentru a ajunge acolo unde dorește.
În general, structura unui magazin online include categoriile:
Pe lângă aceste categorii, integrează în magazin și canalele de comunicare social media pe care le folosești și un buton de newsletter, doar dacă ai în plan să trimiți unul.
Este momentul în care structura decisă este implementată în platformă și începe etapa de personalizare prin conținut grafic, texte, fotografii de produs. Asigură-te că oferi conținutul cu care publicul tău țintă rezonează pentru a-i determina să plaseze o comandă.
Acordă importanță paginilor de produs și include toate informațiile de care utilizatorii au nevoie – prețuri cu sau fără TVA, caracteristici, galerie de imagini, termen de garanție, detalii despre livrare, informații despre stoc. Poți oferi clienților posibilitatea să lase un review de produs, sunt apreciate de către utilizatori.
Mai departe, se finalizează și alte componente care fac parte din experiența clientului, acel utilizator care a ajuns pe pagina produsului, a văzut, a citit și a plasat o comandă online.
Recomandare: poți include aici logo-ul partenerului de livrare pentru a le fi ușor consumatorilor să facă alegerea. Dacă deja colaborezi cu Sameday sau ai în asta în plan, poți descărca de aici resursele: https://sameday.ro/resurse-pentru-afacerea-ta/
Odată lansat, magazinul tău online are nevoie de promovare pe diferite canale pentru a atrage vizitatori. Nu există o rețetă perfectă pe care fiecare afacere să o urmeze și să obțină rezultate bune, secretul este să-ți cunoști publicul țintă – ce nevoi au, unde își petrec timpul, cu ce tip de conținut rezonează.
Dacă ești la început este recomandat să testezi diferite canale și abordări, apoi să analizezi performanțele pentru fiecare și să adaptezi strategia de promovare pentru a te concentra pe cele care livrează cele mai bune rezultate și conversii.
Iată care sunt tipurile de campanii de promovare prin care poți atrage vizitatori către magazinul tău online:
Google este motorul de căutare dominat în România iar ca să-ți faci brandul remarcat trebuie mai întâi să știi care sunt căutările și cuvintele cheie pe care trebuie să le folosești. Mai exact – ce tastează utilizatorul atunci când caută informații sau produse din nișa ta.
Ca să stabilești aceste cuvinte cheie pentru campaniile tale poți apela la diverse instrumente – Google Keyword Planner este gratuit și un bun punct de pornire. Există și alte instrumente pe care le poți folosi, contra cost, cum sunt – Ahrefs, Moz, SEOmonitor, etc.
Dacă vei utiliza easybox, ți-am pregătit deja seturi de materiale cu cele mai frecvente dimensiuni din Online, pe care le pot folosi în campaniile tale și le pot descărca de aici: https://sameday.ro/resurse-pentru-afacerea-ta/resurse-easybox/
Iată cum poți atrage vizitatori prin Google:
Rețelele de socializare fac parte din rutina digitală a utilizatorilor de internet, iar Facebook este rețeaua preferată de români. Și magazinul tău are nevoie de o pagina business în jurul căreia să crești o comunitate.
În plus, se poate integra cu unele platforme ecommerce pentru a transfera produsele din shop într-un catalog Facebook ce facilitează vânzările prin social media.
Iată cum poți atrage vizitatori prin Facebook sau alte canale social media:
Campanii speciale de promovare
Dacă produsul sau serviciul tău este unic, sau inovativ, sau adresează o nevoie încă neacoperită de altă companie, poți apela și la alte tactici de promovare bazate pe PR.
Astfel, poți atrage atenția care te interesează – presă, TV, radio, sau chiar influenceri,
pentru a-ți face afacerea cunoscută. Iată cum poți face asta:
Am ajuns la finalul ghidului nostru dedicat realizării unui magazin online și sperăm că cele 3 capitole te-au ajutat să înțelegi întregul proces și ce este recomandat să faci înainte, dar și după ce ai lansat afacerea online.
Recapitulăm: 1 – faci un plan de afaceri bine documentat ca să știi ce vinzi, cui, în ce context, cu cine concurezi și care este rentabilitatea investiției necesare; 2 – treci la dezvoltarea magazinul online și personalizarea cu conținutul necesar de tip text, grafică, foto, video iar 3 – promovezi magazinul deschis pentru a atrage clienți din Google și din rețelele de socializare.
Nu ezita să iei legătura cu specialiștii Sameday când începi să lucrezi la un plan de afaceri pentru magazinul tău online. Suntem alături de tine cu servicii premium de curierat, la prețuri competitive care răspund nevoilor de zi cu zi ale unui magazin online.