Odată cu expansiunea comerțului electronic și numărul în continuă creștere de magazine online, diferențierea de competitori și construirea unui brand veridic, care inspiră încredere și profesionalism a devenit o misiune dificilă. Dacă acum ceva timp era suficient să vinzi produse de calitate la un preț rezonabil, acum cumpărătorul este prima dată impactat de componenta vizuală, altfel spus elemente care pun în valoare calitățile produsului într-un mod vizual. Printre aceste elemente se numără și fotografia de produs despre care îți vom vorbi pe larg în acest articol și care joacă un rol esențial în interacțiunea inițială a cumpărătorului cu produsul tău.
Se spune că utilizatorii cumpără mai degrabă cu ochii decât cu mintea, iar produsele puse în valoare prin fotografii reușite cu siguranță vor ajunge mai rapid în coșul de cumpărături. De aceea ți-am pregătit acest ghid complet, în care vei afla răspunsul la întrebări precum: ce este de fapt fotografia de produs, care sunt caracteristicile unei fotografii reușite, dar și cum poți ajunge să obții niște imagini demne de marii fotografi.
Pentru ca impactul vizual pozitiv pe care îl are produsul tău să continue și după încheierea achiziției, acesta trebuie să ajungă la client la timp și în stare perfectă – exact ca în poză. Lockerele easybox de la Sameday oferă cumpărătorilor tăi mai multă libertate, iar pentru tine funcționează ca un instrument de creștere al afacerii oferindu-ți avantajul de a livra mai rapid și de a face mai mulți clienți fericiți.
Cunoscută și sub denumirea de fotografie comercială, fotografia de produs este orice imagine a unui bun de vânzare, fiind menită să atragă cumpărătorii să achiziționeze articolele fotografiate. Cu alte cuvinte, imaginile cu electrocasnice, cosmetice, veselă și nu numai, din diverse unghiuri pe care le regăsești pe site-urile brandurilor sau pe billboard-uri se numesc fotografii de produs.
Spre deosebire de o fotografie artistică pentru social media, cele de produs ilustrează și anumite detalii și caracteristici ale articolului, astfel încât potențialul cumpărător să-și poată face o imagine completă despre articolul achiziționat. Totodată, fotografiile de produs pot fi de mai multe tipuri, în funcție de „articolul vedetă”, tematica abordată în campanie și obiectivele pe care vrei să le atingi.
Iată care sunt principalele tipuri de fotografii de produs pe care le poți face pentru a-ți promova afacerea:
Acest tip de fotografii sunt adesea întâlnite pe marile platforme de e-Commerce, precum Amazon, AliExpress, eMAG și multe altele, dar și pe site-urile brandurilor, fiind considerat cel mai comun tip de fotografie de produs. Pe lângă faptul că nu necesită un decor sofisticat sau numeroase obiecte de recuzită, fotografiile pe fundal alb sunt cele mai eficiente deoarece sunt clare, simple, ilustrează explicit produsul, iar potențialul cumpărător își poate face o părere despre articolul dorit fără prea multe bătăi de cap.
Dacă ai un magazin online cu diverse tipuri de produse atunci un fundal alb, lumina potrivită și un aparat performant cu siguranță vor fi suficiente pentru a-ți scoate în evidență oferta.
Oferirea unui context va avea întotdeauna un impact vizual mult mai mare decât o fotografie pe fundal neutru. Cumpărătorul nu doar că poate vedea produsul și caracteristicile sale, ci poate vizualiza mult mai bine cum ar arăta produsul respectiv în timp ce este utilizat. Astfel de imagini sunt relevante în domenii precum fashion, home and deco, beauty, dar și alte categorii pentru care componenta vizuală spune mai mult decât o mie de cuvinte.
Dacă ai un e-Commerce într-un astfel de domeniu, atunci alege să le oferi produselor tale și un context cât mai interesant, astfel încât cumpărătorii să se transpună direct în ipostaza de proprietar, cum este exemplul canapelei din imaginea de mai jos.
Chiar dacă produsele au descriere în care sunt menționate dimensiunile, în mintea cumpărătorilor este inevitabil să nu apară și întrebarea „Dar în realitate cât de mare sau mic este acest produs?”. În această situație, fotografiile la scară sunt cea mai bună metodă de a înlătura orice dilemă. Practic, pozezi produsul de aproape sau de departe, astfel încât să fie scoase în evidență dimensiunile sale reale.
Prin această metodă nu doar că te vei poziționa ca un brand profesionist ce investește în calitatea imaginilor sale, ci vei reduce semnificativ numărul de retururi, plângeri sau alte inconveniente conform cărora așteptările nu coincid cu realitatea oferind un customer service excelent.
Se spune că detaliile fac diferența, iar acest principiu se aplică inclusiv în cazul fotografiilor de produs. În astfel de fotografii accentul este pus pe anumite caracteristici care într-o poză obișnuită n-ar ieși în evidență. În general, fotografiile detaliate sunt întâlnite la brandurile de îngrijirea tenului și a pielii, îmbrăcăminte, încălțăminte și diverse tipuri de accesorii, dar mai ales la tot ce intră în categoria „lux”.
În prezent, din ce în ce mai mulți antreprenori aleg să folosească fotografiile de produs drept o unealtă de promovare și scalare pentru afacerea lor. Atunci când sunt realizate profesional, fotografiile de produs se pot transforma în cea mai bună investiție, mai ales că pot genera vânzări și consolida imaginea unui brand puternic și de încredere, ce se diferențiază față de concurenți.
Iată care sunt principalele beneficii pe care le pot obține afacerile de tipul e-Commerce și nu numai cu ajutorul unor fotografii de produs bine realizate:
Alte metode prin care îți poți promova produsele și fideliza clienții sunt serviciile de curierat folosite. Cu Sameday coletele sunt livrate în timp util și în perfectă stare, iar cu lockerele easybox le poți oferi clienților mai multă libertate doar pentru simplul fapt că își pot ridica singuri coletele oricând doresc.
În e-Commerce, ceea ce îți poate diferenția afacerea de restul business-urilor online este design-ul inedit al website-ului, campaniile de promovare inteligent realizate și nu în ultimul rând, niște fotografii de produs spectaculoase, care să le fure privirea cumpărătorilor încă din primele clipe.
Totuși, pentru a obține acele imagini demne de prima pagină a revistelor din domeniul în care activezi, este necesar să ții cont de o serie de caracteristici esențiale, cum ar fi:
Când vine vorba de fotografia de produs, calitatea excelentă o poate face cu adevărat specială. Acest atribut ar trebui să vină de la sine, având în vedere că imaginile neclare, în ceață sau a căror obiect este greșit încadrat sunt excluse din start de către privitor.
Totodată, utilizatorii s-ar putea să vrea să mărească sau să micșoreze imaginile după bunul plac, pentru a observa mai bine anumite detalii. Fotografiile la scară sau detaliate necesită o claritate ridicată și implicit un aparat de fotografiere performant, cu mulți megapixeli, care să scoată în evidență până și cele mai fine detalii.
Dacă nu deții un aparat performant sau nu ai o echipă dedicată pentru marketing și promovare, care să se ocup de întreg procesul, poți apela la un fotograf profesionist. Iar dacă fotografia este una dintre pasiunile tale, însă lipsa unui aparat performant te împiedică să-ți transformi produsele în vedete ale mediului online, atunci închiriază unul.
În spatele unei fotografii de produs reușită, stă un sistem de iluminare performant. Brandurile consacrate de obicei închiriază sisteme de iluminare performante sau studiouri speciale pentru a realiza fotografiile de produs. Însă, dacă nu ai acces la un studio dedicat sau pur și simplu nu vrei să aloci buget extra și pentru acest detaliu care face diferența, folosește-te de cea mai bună lumină pe care o ai la dispoziție, adică de cea naturală.
Cea mai bună lumină naturală este cea neutră, atunci când afară este înnorat, dar totuși luminos. Alege o încăpere cu ferestre generoase sau pur și simplu mută-ți studioul afară, pentru a te bucura de adevăratul farmec al luminii naturale.
Fotografia de produs nu se limitează doar la acele imagini simple, cu un fundal alb, din catalogul de prezentare al magazinelor online. Imaginile pentru newsletter, rețelele sociale, articole de blog sau tutoriale se numesc tot fotografii de produs atâta timp cât au un articol al brandului în prim plan. Cu toate acestea, ai nevoie de ceva mai multă creativitate și inspirație pentru a capta atenția potențialului cumpărător, iar fundalul este elementul cheie pentru a duce expresivitatea la un alt nivel.
Fotografiile contextuale de obicei sunt ideale pentru a crea o poveste în jurul produsului. Te poți juca cu decorul, obiectele adiacente sau luminile, însă nu uită că produsul pe care vrei să-l promovezi trebuie să iasă în evidență în tot acest timp. Există o linie subtilă între captarea interesului potențialului client și derutarea sa, încât să nu înțeleagă ce anume vinzi.
O altă modalitate de a crea o experiență a utilizatorului inedită și a-i oferi cumpărătorului toate detaliile necesare pentru a lua decizia să cumpere este să ilustrezi cum se utilizează produsul respectiv. Dacă activezi în industria fashion, îngrijire personală și nu numai, o idee strălucită de a-ți promova și pune în valoare produsele sunt colaborările cu influencerii.
Pe lângă faptul că poți folosi conținutul creat de ei folosind produsele tale drept fotografii de produs, este o modalitate de a obține user generated content, fiind una dintre cele mai puternice strategii de marketing online. Astfel, în loc să plătești modele care să pozeze pentru brandul tău, este mult mai eficient să găsești influencerii potriviți, care nu doar că vor prezenta produsele într-o manieră mult mai interesantă, ci vor genera mai multă vizibilitate decât orice altă strategie.
Pentru a obține un rezultat final demn de marile magazine, nu este suficient să ai în vedere toate elementele menționate anterior, ci mai ai nevoie de o ultimă piesă de puzzle și anume editarea fotografiilor.
Oricât ar fi de clare sau luminoase, fotografiile necesită o analiză amănunțită și o serie de ajustări înainte de a ajunge la forma finală, de postat pe site.
Iată ce să ai în vedere atunci când editezi fotografiile de produs:
Când ai un business la început de drum, cheltuielile recurente cu fotografiile de produs s-ar putea să nu fie pe lista ta de priorități. Cu cât un magazin are mai multe produse, care se schimbă în mod constant, cu atât va trebui să faci eforturi și mai mari, fie să apelezi la un studio sau un fotograf profesionist, pentru a menține catalogul de pe site up-to-date.
De aceea, o idee strălucită este să achiziționezi sau să închiriezi echipamentele de care ai nevoie și să-ți faci singur fotografiile de produs, fără a mai fi constrâns de disponibilitatea studioului sau a fotografului.
Iată care sunt piesele de echipament de care ai nevoie pentru a crea un setup pentru fotografiile de produs ca la carte.
Contrar așteptărilor, nu este nevoie să ai ultimul model de cameră foto pentru a face niște poze de produs de-a dreptul reușite. Este suficient un aparat foto cu diverse opțiuni și caracteristici sau inclusiv camera telefonului dacă este performantă.
Chiar dacă în primă instanță ai crede că instrumentul de fotografiere este cel mai important element, acesta este doar o mică parte dintr-un întreg. O fotografie este alcătuită dintr-o serie de elemente mult mai complexe, cum ar fi iluminarea, stilul și abilitățile de editare.
Când vine vorba de fotografiile de produs, trepiedul este piesa care va face diferența. Un trepied va reduce acel efecte de tremurat al camerei, ajutând la obținerea unor fotografii clare. Dacă trebuie sa fotografiezi mai mult produse mici, atunci un mini-trepied este suficient pentru a obține poze calitative.
În general, principalul inamic al fotografiilor reușite este tremuratul. Dacă alegi să faci fotografii de produs cu telefonul mobil, atunci alege un trepied special pentru smartphone sau pur și simplu poziționează telefonul pe o suprafață fixă. Important este să eviți să fotografiezi în timp ce ții telefonul în mână, iar o funcție extrem de utilă este cea de cronometru. Utilizând această funcție vei elimina mișcarea accidentală produsă la apăsarea declanșatorului.
Fotografiile de produs pe un fundal alb și simplu sunt inevitabile dacă ai un website și un catalog de produse. De aceea, pentru a obține rezultatele dorite vei avea nevoie de un fundal alb special pentru fotografie.
Fundalul alb îl poți regăsi sub forma unui suport metalic, ce are atașată o rolă din material textil sau hârtie groasă pe care vei pune produsele pentru a le fotografia. Acest sistem creează un fundal fără imperfecțiuni, colțuri ascuțite sau umbre. În funcție de mărimea produselor fotografiate, există diferite dimensiuni de fundaluri, ce la cele mai mari gândite special pentru a fotografia modele sau obiecte voluminoase, până la cele mai mici.
Iar dacă în mare parte a timpului fotografiezi obiecte de mici dimensiuni, o cutie albă pe interior completată de un sistem de iluminare potrivit te va ajuta să obții cele mai clare fotografii de produs.
Lumina naturală este o alternativă ieftină și calitativă, mai ales atunci când găsești încăperea potrivită, iar vremea îți surâde. Însă, ce te faci atunci când trebuie să faci o ședință foto, iar afară nu e tocmai lumină potrivită? Pentru a evita astfel de situații este recomandat să ai și un sistem de iluminat special pentru fotografie, pe care îl poți ajusta după bunul plac. De la intensitatea luminii, până la culoarea sa, ai libertatea de a face orice modificare pentru a obține rezultatul final dorit.
În anumite situații este necesar să recurgi la mici artificii pentru a obține o fotografie fără cusur. Blocurile din acril, clemele și agrafele, lipiciul sau adezivul sau alte articole de recuzită nu trebuie să lipsească din suita unui fotograf, fie el amator sau profesionist.
De exemplu, există situații în care vrei ca toate produsele să fie la aceeași înălțime, așa că un bloc din acril pe care să le pozitionezi va fi foarte util. Iar dacă produsele tale nu stau drepte sau fixe într-un punct prestabilit, atunci niște cleme sau puțin adeziv pentru a le fixa este tot ce ai nevoie pentru a crea cadrul perfect.
Un ultim pas pentru a obține fotografii de înaltă calitate, care să le capteze atenția cumpărătorilor este editarea. Nu este un secret faptul că atunci când utilizezi imagini de înaltă calitate dar și caracteristici avansate de editare, produsele tale vor părea mai valoroase, iar magazinul online va prezenta mai multă încredere în percepția utilizatorilor.
Iată care sunt programele de editare video pe care le poți folosi pentru a-ți transforma fotografiile de produs într-un magnet de vânzări:
Adobe Photoshop este un program cu opțiuni avansate de editare folosit atât în rândul fotografilor profesioniști, cât și al amatorilor. Acest instrument bogat în funcții îți permite să faci modificări avansate ale imaginii, inclusiv să adaugi elemente de design grafic pentru imagini promoționale sau materiale de marketing.
Dacă nu ai mai lucrat până acum cu Adobe Photoshop, va fi nevoie să urmărești o serie de tutoriale online și să exersezi, însă nu este imposibil să înveți de unul singur să editezi ca un profesionist.
PicMonkey este un program de editare video ce poate fi folosit exclusiv online, sub forma unui abonament lunar. Oferă toate instrumentele de editare profesionale necesare, inclusiv redimensionarea, ajustarea expunerii și retușarea fotografiilor. Totodată, pot fi adăugate elemente grafice sau text, iar aplicația poate fi descărcată pe telefonul mobil.
Comparativ cu Adobe Photoshop, acest program este o alternativă mult mai simplă și ușor de folosit, destinat mai degrabă începătorilor.
Pixelez este promovat ca fiind un serviciu de retușare a fotografiilor de produs la cerere, fiind destinat companiilor de e-Commerce. Practic, prin intermediul acestei platforme trimiți fotografiile pe care vrei să le editezi, iar în decursul a 24 de ore le vei primi înapoi editate.
Pentru a beneficia de aceste servicii, este perceput un abonament lunar și o taxă rezonabilă pentru fiecare fotografie modificată în parte. Cu alte cuvinte, dacă editarea nu este punctul tău forte sau vrei să economisești timp, poți apela la un astfel de serviciu care se va ocupa de toate modificările dorite în locul tău.
Fotografiile de produs sunt o sabie cu două tăișuri, mai ales că sunt o componentă esențială a entității brandului în mediul online. Cu un set de fotografii reușite și niște produse de calitate poți cuceri până și cel mai sceptic cumpărător, iar cu niște fotografii blurate și de slabă calitate îl poți pierde inclusiv pe cel mai maleabil.
De aceea, se spune că imaginile vorbesc de la sine, iar cheia către succes este să incluzi pe lista de priorități a afaceriii tale și fotografiile de produs. Începe chiar acum să-ți creezi propriul colțișor plin de inovație în care produsele afacerii tale sunt principalele vedete.
Iar pentru că cea mai bună modalitate de a promova un produs este să ajungă în timp util și în perfectă stare la client, începe să livrezi cu Sameday. Vei câștiga un partener de încredere pe care te poți baza oricând la nevoie, fie că este vorba de livrări la ușă în doar 24 de ore sau cu ridicare personală de la un easybox.