În era comerțului online în plină expansiune, returnarea produselor a devenit o practică comună și un element essential al politicii comerciale a oricărui business de succes. Mai mult de 75% dintre comercianți consideră că o politica de returnare a produselor este un rău necesar, care pe termen lung aduce numeroase beneficii.
Implementarea unei politici de returnare a produselor bine gestionată, poate contribui la creșterea satisfacției clienților consumatori și la îmbunătățirea șanselor ca un cumpărător să revină la brandul respectiv, ceea ce poate conduce la o creștere a profitabilității afacerii.
Cu toate acestea, o politică de returnare a produselor implementată incorect sau neînțeleasă poate duce la scăderea loialității cumpărătorilor, la numeroase conflicte de tipul ‘client-brand’, dar și la o reputație mai puțin favorabilă a comerciantului în mediul online.
În calitate de parteneri logistici pentru zeci de afaceri active în diverse domenii, echipa Sameday înțelege că nu este suficient să vinzi doar un produs de calitate. Este important să oferim clientului siguranța și libertatea de a alege dacă dorește să păstreze produsul achiziţionat sau să-l returneze, totul în parametri optimi și, evident, conform legii.
Pentru a afla mai multe despre reglementările privind returnarea produselor de la A la Z și ce alte beneficii poate aduce informaţia de faţă afacerii tale, atunci când sunt aplicate corect, ți-am pregătit un întreg articol decicat acestui subiect.
Returnarea produselor se referă la dreptul consumatorilor de a returna produsele cumpărate de la un comerciant în anumite condiții. Aceste condiții pot include produse defecte, neconforme descrierii, mărimi nepotrivite sau pur și simplu produse care nu corespund așteptărilor clienților la momentul deschiderii coletului livrat prin curier.
Conform legii, termenul de returnare al unui produs este de 14 zile de la achiziționare. Procesul de returnare poate fi efectuat prin completarea unui formular specific pus la dispoziție de către comerciant sau prin contactarea serviciului de relații cu clienții al acestuia.
Dacă termenii și condițiile din politica de returnare a produselor, puse la dispoziţia consumatorului de către comerciant sunt îndeplinite de către consumator, atunci, în calitatea ta de profesionist, esti obligat să accepti returnarea produsului achiziţionat și să rambursezi suma plătită de către consumatorul cumpărător.
Cu toate acestea, dacă produsele sunt returnate după expirarea termenului de returnare sau prezintă defecte ori semne de utilizare, comerciantul poate refuza returnarea conform politicilor sale interne și reglementărilor legale.
În România, returnarea produselor este reglementată prin Ordonanța de urgență nr.140/2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vânzare de bunuri și prin Ordonanța de Urgență nr.34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii.
Conform acestor acte normative, consumatorii au următoarele drepturi şi obligaţii:
Este important de menționat faptul că aceste drepturi se aplică numai în cazul în care consumatorul achiziționează produsele prin intermediul unui contract încheiat la distanță și nu se aplică în cazul în care produsele sunt cumpărate de la un comerciant în mod tradițional, în afara spațiilor comerciale.
De asemenea, comercianții au următoarele drepturi şi obligaţii:
Ce mai trebuie să știi atunci când, ca şi comerciant, deţii un magazin online, este faptul că, în cazul în care nu ai menţionat expres consumatorului condițiile de returnare a produselor, perioada de retragere din contract expiră la 12 luni de la sfârşitul perioadei iniţiale de retragere de 14 zile.
După ce un produs achiziţionat de un client este returnat, comerciantul este obligat să restituie suma plătită pentru produs în întregime, fără taxe suplimentare, utilizând aceleași modalități de plată utilizate inițial.
Experiența acumulată de Sameday în ceea ce privește domeniul e-Commerce, timp de peste 15 ani, arată că este foarte important ca profesioniştii să fie familiarizați cu toate aspectele politicii de returnare a produselor. Acest lucru nu doar ajută profesioniștii să opereze în limitele legale, dar îi și rescunoaște drept jucători de încredere pe piața e-Comemerce și în afaceri, în general.
Pentru a implementa un sistem eficient de returnare a produselor, este necesar să ai un partener logistic care să se asigure de faptul că produsele comandate ajung rapid şi în siguranță, de la comerciant la cumpărător/consumator și invers.
Pentru a eficientiza și mai mult acest proces, consumatorii pot folosi serviciile poștale oferite de Sameday, pentru a efectua returul produselor achiziţionate prin intermediul lockerului/easybox.
Aceasta este o metodă rapidă și convenabilă, care crește satisfacția utilizatorilor. În doar câteva minute, consumatorul poate depune coletul la cel mai apropiat locker/easybox.
Începând cu luna martie 2022, Sameday a introdus optiunea de retur în easybox, pus la dispoziția magazinelor online și a clienților acestora serviciu care poate fi folosit indiferent de metoda de livrare solicitată şi utilizată pentru comenzile tur.
Practic, indiferent de compania de curierat și metoda folosită pentru livrare produselor achiziţionate, cumpărătorii/consumatorii pot opta pentru a efectua retunarea prin returul la easybox, în condiţiile în care magazinul online are încheiat cu Sameday un contract de prestări serviciiși dacă împlinește condițiile minime solicitate activării serviciului efectuat prin intermediul lockerului/easybox.
Lista magazinelor online care au activat opțiunea returului în easybox prin integrarea informatică dezvoltată de Sameday poate fi consultată aici.
Această facilitate a returului în easybox este posibilă datorită unei integrări tehnologice, dezvoltată de către echipa Sameday. Prin integrarea soluției software dezvoltate în platforma proprie, comercianții oferă clienților un flux de retur, prin numai două clickuri. Sameday pune în mod gratuit la dispoziția magazinelor online soluția dezvoltată, contribuind astfel la extinderea afacerilor online, prin oferirea unui portofoliu extins de servicii.
Actele legislative au fost emise în așa fel încât, atât cumpărătorul, cât și comerciantul să fie în avantaj, cuvântul cheie fiind “corectitudinea”. Din acest motiv au fost prevăzute o serie de situații în care produsele nu se pot returna, principala cauză fiind posibilele pagube irecuperabile pe care această acţiune le-ar produce comerciantului.
În conformitate cu Ordonanţa de urgenţă nr.34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative există anumite categorii de produse care nu pot fi returnate de către consumatori, indiferent de motivele invocate.
Aceste produse sunt:
Este important de menționat că, în cazul în care consumatorii doresc să returneze un produs inclus în aceste categorii, comercianții au dreptul de a refuza returnarea sau de a oferi doar o reducere de preț, în funcție de situație. De asemenea, consumatorii trebuie să țină cont că, în cazul în care produsele nu sunt returnate în condițiile prevăzute de lege, comercianții nu sunt obligați să ramburseze suma plătită de către consumatori.
O dilema comună pentru cumpărătorilor și antreprenori este: „Cine suportă costurile de transport?”. Conform legii aplicabile, aceste costuri sunt suportate de către comercianul/vânzător.
Vânzătorul este obligat să restituie suma aferentă transportului în următoarele situații:
Dacă detii un magazin online și cumpărătorul alege să returneze produsul din motive personale, cum ar fi schimbarea de opinie (s-a răzgândit), atunci nu ești obligat din punct de vedere legal să restitui și suma aferentă transportului.
Cu toate acestea, există afaceri care aleg să faca acest lucru, de aceea este recomandat să studiezi politica de retur a altor magazine online. Acest lucru îți permite să verifici condițiile aplicate de alte afaceri din domeniu și să analizezi recenziile consumatorilor. Aceste recenzii oferă cele mai valoroase informații despre modul în care îţi poți îmbunătăți propria politică de retur și despre alte strategii de marketing pentru fidelizarea clienților.
Ca profesionist/comerciant, obiectivul tău este să construiești o afacere în care clienții vin în mod organic, iar recomandările pozitive ale clienților existenți să fie principala sursă de conversie. Pentru a atinge acest nivel și pentru a consolida un business orientat către consumatori, ai nevoie să implementezi o politică de returnare corectă și eficientă.
În plus, față de o reputație pozitivă și prezența solidă în mediul online ca un brand de încredere, o politică de returnare transparentă aduce și alte beneficii, printre care:
Politica de returnare a produselor poate face diferența dintre un brand de încredere și unul ocazional.Punând clienții în centru atenţiei și oferindu-le o experiență de cinci stele, cu siguranță îți vei propulsa magazinul online către succes.
În plus, în contextul e-Commerce-ului, timpul de livrare și procesul de returnare joacă un rol extrem de important pentru clienți și afacerea ta.
Te invităm să te alături într-un parteneriat de lungă durata, pentru a oferi clienților pachetul complet de produse și servicii și pentru a le asigura o experiență plăcută în cadrul afacerii tale.
Începe acum să livrezi cu Sameday, activează-ți optiunea de retur în easybox și oferă-le clienților pachetul complet de produse şi servicii, pentru a reveni cu drag la ține.