Cu siguranță în ultima vreme ai auzit de termenul dropshipping, sub diverse forme, mai ales că este un model de business într-o continuă creștere, pe care din ce în ce mai mulți tineri antreprenori îl abordează. Dacă acum câțiva ani, te gândeai că este imposibil să pornești o afacere de la zero, fără să ai un sediu, o fabrică sau niște angajați, ba mai mult, să o controlezi doar de pe un laptop din orice colț al lumii, acum putem afirma cu tărie că acesta este prezentul și viitorul și se numește dropshipping.
Totuși, pentru a crea un business de succes de tipul dropshipping ai nevoie de ceva mai mult decât un laptop și avânt antreprenorial. Ai nevoie de un set de cunoștințe solide despre cum funcționează dropshippingul în România și nu numai.
Și tocmai pentru că știm că acest model de afacere se poate transforma într-un real succes doar dacă deții cea mai puternică unealtă – informația-, ți-am pregătit un ghid complet despre dropshipping. Ce este dropshipping-ul, cum funcționează, cum alegi furnizorii de dropshipping potriviți, dar și ce taxe implică o astfel de afacere sunt doar câteva dintre subiectele abordate în acest articol.
Dropshipping-ul face parte din categoria modelelor de business din sfera e-Commerce în care un comerciant poate vinde produse fără a le deține fizic, sub forma unui inventar. Deși clienții plasează comenzi direct pe magazinul online al comerciantului, produsele sunt deținute de un alt furnizor, care le stochează, împachetează și livrează.
Practic, în această ecuație comerciantul este doar un mediator, care își creează un brand sub umbrela căruia vinde produse fabricate și livrate de o terță parte. Câteva exemple de platforme cunoscute unde poți găsi numeroși furnizori sunt AliExpress, Alibaba, Salehoo, Modalyst și Printful.
Deși dropshippingul există de o perioadă îndelungată, în ultimii ani acest model de business a cunoscut un real succes. Datorită costurilor minime de investiție și a profiturilor generoase, din ce în ce mai mulți comercianți aleg să-și creeze un magazin online pe care să vândă diverse tipuri de produse ce sunt inmagazinate și expediate de alte companii.
Dacă te-ai decis să pui bazele propriei afaceri de dropshipping, atunci mai întâi trebuie să înțelegi care sunt mecanismele de funcționare, ca mai apoi să poți identifica și restul elementelor esențiale precum tipul de produse pe care să le vinzi sau furnizorii potriviți.
În calitate de owner al unui business de tipul dropshipping, trebuie să deții propriul website, prin intermediul căruia să-ți consolidezi viitorul brand. Acest site trebuie să conțină un logo, numele brandului, pagini de produs, date de contact, dar și alte informații utile, precum recenzii de la alți consumatori. Practic, creezi un site de e-Commerce cu toate elementele sale, singura diferență fiind că, nu compania ta se ocupă cu producerea și livrarea produselor.
Astfel, după crearea website-ului, tot ce-ți mai rămâne de făcut este să găsești furnizorii potriviți și să începi să-ți promovezi brandul prin diverse unelte și strategii de marketing, pentru a atrage numeroși clienți.
Deși fiecare afacere de dropshipping poate avea particularitățile sale de funcționare, există un proces general pe care majoritatea îl urmează:
Comparativ cu un business de e-Commerce clasic, în care tu ambalezi produsele și le livrezi, prin dropshipping ai mai mult timp pentru a te ocupa de planificare și strategie, dar și pentru a dezvolta un customer service de 5 stele. Practic, prin dropshipping ai libertatea să lucrezi de oriunde îți dorești, atâta timp cât ai la îndemână un laptop sau un telefon.
Dacă acest model de business sună promițător, însă vrei să știi dacă este o alternativă mai bună decât un magazin online clasic, atunci ar fi bine să cunoști și avantajele, dar și dezavantajele pentru fiecare în parte.
Când vine vorba de e-Commerce-ul clasic lucrurile sunt destul de clare – firma se ocupă de la A la Z de tot! Astfel, un owner de e-Commerce pe lângă strategiile de promovare ale produselor, trebuie să aibă în vedere depozitarea, livrarea, împachetarea sau, în anumite cazuri, chiar producerea lor.
De exemplu, dacă vrei să-ți deschizi un magazin online cu haine unicat, este nevoie să investești în aparatură, croitori, dar și diverse materiale și recuzită. Pe de altă parte, cu un magazin online de haine, dar de tipul dropshipping, singura ta grijă va fi cum să-ți promovezi produsele, pentru a crește numărul comenzilor.
Însă, fiecare model de business vine la pachet cu o serie de avantaje și dezavantaje, pe care este bine să le cunoști încă de la început.
Pe lângă toate aceste avantaje, modalitatea de livrare a produselor este un factor extrem de important pentru succesul unui business. Dacă în cazul dropshippingul, furnizorul este cel care alege compania de livrare a produselor și onorează comandă, în ceea ce privește un business de e-Commerce clasic ai libertate deplină.
De exemplu, cu serviciile de curierat Sameday, pe lângă modalitatea clasică de livrare door-to-door, ai varianta de a livra comenzile prin easybox, ceea ce reprezintă un mare avantaj competitiv. Clienții au libertatea de a ridica pachetele oricând doresc, fără a fi limitați de un anumit interval orar, iar curierii economisesc timp, livrând mai multe colete deodată în lockerele easybox.
Astfel, clienții tăi nu doar că își vor putea ridica pachetele la orice oră, ci prin integrarea plugin-ului easybox pe website-ul tău de e-Commerce, aceștia vor putea vizualiza întreaga hartă cu easyboxuri și să-l aleagă pe cel favorit.
Dacă ar fi să rezumăm în câteva fraze pentru cine este potrivit fiecare tip de afacere, am spune că un magazin tradițional de e-Commerce este ideal pentru antreprenori care au deja niște fonduri, dar și posibilitatea de a angaja personal. Pe de altă parte, dropshipping-ul este un model de business pentru toată lumea, ce poate fi creat fără fonduri existente, experiență în domeniu sau o armată de angajați. Ai nevoie doar de un laptop și foarte multă curiozitate pentru a asimila informații cât mai rapid posibil!
Pentru a demara o afacere de succes în sistem dropshipping ai nevoie de un plan bine pus la punct. Chiar dacă acest plan este ceva mai succint decât cel al unui business cu locații fizice sau al unui magazin online, unde tu creezi articolele respective, tot ai nevoie de o serie de elemente cheie pe care să le definești și să le respecți. Deși nu există un răspuns concret la întrebarea „Cum să faci dropshipping ca la carte?”, există niște piloni elementari care îți vor îndrepta toate eforturile în direcția cea bună.
Alegerea unei nișe poate fi o activitate dificilă, mai ales dacă nu cunoști foarte bine cerințele de pe piață, trendurile sau n-ai nici cea mai vagă idee ce ți-ar plăcea să vinzi. Deși mulți spun că cea mai bună variantă este să alegi o nișă de care ești pasionat, este indicat să iei în calcul și profitul.
Realizează un scurt research și vezi care sunt nișele la cea mai mare căutare sau care sunt cele cu un potențial uriaș de creștere în viitor. Poți utilizat Google Trends, un tool care îți arată trendurile într-o anumită perioadă, dar și volumul de căutări pentru fiecare în parte.
Chiar dacă nu este recomandat să-ți creezi o afacere în jurul unui trend de moment, vezi nișele din spatele trendurilor. De exemplu, dacă acum sunt la mare căutare pantalonii cu talie joasă, dar și alte articole vestimentare, nișa este cea de fashion, respectiv articole de îmbrăcăminte. Astfel, îți vei putea crea un magazin online de tipul dropshipping care să livreze articole vestimentare, dar și alte accesorii ce merg de minune cu hainele.
După ce ai stabilit care dintre ideile de dropshipping va rămâne, este necesar să vezi care sunt competitorii din nișa respectivă, ce produse vând și ce strategii aplică pentru a-și crește profitabilitatea. Acesta este un prim pas bun pentru a înțelege mai bine cum funcționează acest tip de afacere, dar și ce ar trebui să conțină a ta pentru a deveni un succes.
În general, top cinci website-uri care apar pe prima pagină cu rezultate Google atunci când tastezi denumirea unui produs din nișa ta, sunt și competitorii pe care trebuie să-i analizezi. Scrie pe Google mai multe denumiri de produse din nișa aleasă și vezi ce website-uri îți apar. Apoi e suficient să arunci o privire pe fiecare dintre ele și să studiezi ce tipuri de produse vând, care este prețul, pragul minim de transport gratuit (dacă există așa ceva), ce recenzii au de la clienți.
Totodată, recenziile lăsate de clienții competitorilor sunt o sursă prețioasă de insight-uri, din care te poți inspira. De obicei, clienții lasă recenzii negative când sunt de-a dreptul supărați, iar dacă magazinul tău suplinește acea nemulțumire, tocmai ai câștigat un nou client!
De asemenea, când analizezi competitorii nu uita că pe lângă un site, aceștia au și canale de social media, reclame plătite și tot felul de campanii în mediul online. Pe lângă inspirația pe care o oferă, este recomandat să fii la curent cu tot ce fac competitorii tăi pentru a-i putea depăși constant!
Când vine vorba de furnizori pentru dropshipping în România și nu numai, lista din care poți alege este una foarte generoasă, mai ales că pe site-uri precum Aliexpress, Alibaba sau Salehoo numărul lor crește zilnic. Aceste companii uriașe de retail listează pe site-urile lor produse de la numeroși furnizori din diferite colțuri ale lumii.
Ceea ce trebuie să faci tu este să selectezi 5-6 furnizori relevanți pentru nișa ta de pe aceste platforme și să le analizezi profilul. Pe Aliexpress scrie de cât timp activează furnizorul respectiv pe site, recenzii, dar și ratinguri de la alte persoane care au cumpărat de la el.
După ce ai creat această listă, următorul pas de departajare este să comanzi de la fiecare. Comandă un număr restrâns de produse și urmărește o serie de variabile care vor impacta în mod direct și consumatorul, precum:
Compară toate aceste variabile pentru fiecare furnizor și alege-l pe cel care cele mai bune rezultate.
După ce ai decis care este publicul tău țintă și cărei piețe vrei să te adresezi, fie că vinzi produse doar în România, sau mai degrabă internațional, tot ce-ți mai rămâne de făcut este să treci la crearea website-ului.
În ceea ce privește crearea unui site de e-Commerce ai două opțiuni generale:
Cea din urmă variantă îți pune la dispoziție diverse teme și pluginuri deja create, pe care le poți accesa contra-cost. Iar dacă ai deja un magazin de e-Commerce tradițional și vrei să-ți îmbunătățești serviciile de livrare, echipa Sameday a creat un plugin easybox, cu ajutorul căruia clienții pot vedea pe site-ul tău întreaga hartă cu lockerele easybox disponibile. Astfel, îl pot alege pe cel din apropierea lor, fiind mult mai ușor să-și ridice coletele oricând doresc.
Degeaba ai un magazin online performant și cu sute de produse dacă nimeni nu știe de el. Promovarea este un pas crucial în dezvoltarea unei afaceri de succes de tipul dropshipping, de aceea trebuie tratat ca atare.
Răspunsul la întrebarea “Pe ce canale își petrece cel mai mult timp publicul tău țintă”, îți va oferi un punct de plecare în dezvoltarea tacticilor și strategiilor de marketing.
În general, cele mai eficiente strategii de marketing pentru a promova un business de dropshipping sunt:
Pe lângă acestea, campaniile de fidelizare sunt extrem de utile, mai ales după ce ți-ai creat un public ce cumpără în mod recurent de pe website-ul tău. Poți dezvolta campanii precum un produs gratuit la alegere, un voucher cadou pentru viitoarele cumpărături sau o reducere la întreaga comandă.
Ca în orice domeniu, optimizarea constantă este cheia spre succes, în special pe termen lung. Chiar dacă în prezent anumite strategii de marketing sau de vânzare dau rezultate, în timp, acest lucru se poate schimba. Nu e suficient să găsești o tactică care funcționează și să o lași pe repeat luni sau ani în șir.
Stabilește o serie de KPIs pe care să îi urmărești, iar cel puțin o dată pe lună analizează rezultatele obținute. Există diverse unelte prin care îți poți evalua rezultatele, precum Google Search Console, Analytics sau Facebook & Instagram insights.
În final, orice antreprenor își dorește ca magazinul lui online să genereze din ce în ce mai multe vânzări și implicit profit, iar acest lucru este posibil doar dacă optimizezi și inovezi constant.
Fiecare afacere vine la pachet cu o serie de responsabilități juridice, dar și cu taxe. Pe buzele multor antreprenori la început de drum zac numeroase întrebări precum:
Răspunsul la toate aceste întrebări este DA. Pentru a putea demara o afacere de dropshipping trebuie să-și înființezi o Societate cu Răspundere Limitată (SRL), exact ca pentru un magazin online clasic sau orice alt business. Afacerile în dropshipping au codul CAEN 4791.
Întreg procesul de înființare durează între 3-7 zile, iar impozitul perceput pe venit este de 1%-3%, fiind plătit la lună sau la trimestru, iar TVA-ul este de 19%. Totodată, vei avea nevoie de un expert contabil, de preferat unul care a mai lucrat cu afaceri de tipul dropshipping. În medie, un expert contabil te va costa în jur 300-400 Lei pe lună, dar tariful poate crește odată cu volumul afacerii.
Din categoria taxelor fac parte și:
Deși trendurile sunt într-o continuă schimbare, iar interesele oamenilor variază de la an la an, există câteva nișe evergreen, ce au succes indiferent de an, perioadă sau anotimp. Dacă vrei să pornești propria afacere de dropshipping, însă n-ai nici cea mai vagă idee către ce nișă să te orientezi, atunci una dintre următoarele 5 idei poate fi lozul tău câștigător.
Odată cu pandemia, obiceiurile consumatorilor la capitolul haine și încălțăminte s-au schimbat. Din ce în ce mai multe persoane aleg să comande online, inclusiv accesorii, genți, pălării, dar și alte articole de fashion.
Conform Statista, până în anul 2026 vânzările în această industrie vor crește cu 0.5 trilioane, ceea ce confirmă că este o nișă de viitor. Poți opta pentru o categorie de produse din această nișă, cum ar fi tricourile personalizate, sau pentru mai multe, precum încălțăminte și accesorii, sau doar îmbrăcăminte pentru femei sau bărbați. Opțiunile sunt vaste, însă trebuie să faci o cercetare să vezi de ce tip de articole vestimentare este interesat publicul țintă stabilit.
Frumusețea va fi la modă întotdeauna, iar antreprenorii știu asta foarte bine. Conform unui studiu, este preconizat că industria de beauty va crește cu 7.7% în fiecare an din 2022 până în 2030. Cu alte cuvinte, un magazin online cu produse cosmetice, de make-up sau de îngrijire a părului, tenului și corpului este o idee mai mult decât strălucită.
Iar dacă vrei ca afacerea ta să fie în pas cu tendințele actuale, atunci orientează-te spre produse bio sau vegane, din ingrediente de origine naturală, prietenoase cu mediul înconjurător. Câteva idei de produse cu potențial mare de a genera profit sunt: dischete demachiante, plasturi de coșuri, cremă cu protecție solară, creion pentru ochi, loțiune hidratantă pentru față, dar și multe altele.
Interesul pentru articolele de bucătărie și dining a crescut semnificativ în ultimii cinci ani, mai ales de când oamenii au început să lucreze de acasă sau să petreacă mai mult timp în propriul cămin. Conform unui studiu efectutat de Statista, comportamentul consumatorilor indică un potențial uriaș pentru această nișă, atât în prezent, cât și în viitor, fiind mai mult decât un simplu trend.
Dacă ți-ar plăcea să ai un business de dropshipping orientat spr această nișă, atunci câteva produse profitabile ar putea fi:
Căutările pentru produse de bebeluși au crescut în ultimii ani, ceea ce rezultă că vor fi la mare căutare și în următoarea perioadă. În plus, produsele pentru copii sunt o necesitate mai degrabă, decât un moft, iar părinții își doresc tot ce este mai bun pentru micuții lor.
Studiile arată că părinții sunt foarte precauți când vine vorba de produsele comandate online pentru micuții lor, iar pentru afacerile dropshipping este relevant să contureze un brand care transmite încredere și siguranță, înainte de orice.
Iată care sunt produsele pentru copii cu cel mai mare potențial de profitabilitate în 2023 și nu numai:
Piața cu produse pentru îngrijirea animalelor de companie valora 261 de miliarde de dolari în 2022, însă este în continuă creștere. Cu un potențial uriaș de expansiune și profitabilitate, această nișă are o gamă largă de tipuri de produse către care te poți orienta. Fie că vrei să vinzi doar hrană pentru animale, haine, accesorii, jucării sau de toate, important este că ai de unde alege.
Iată care sunt produsele pentru îngrijirea animalelor cu cel mai mare potențiale de vânzare în dropshipping:
Acum că ai descoperit ce este de fapt dropshippingul, care sunt mecanismele sale de funcționare, ce taxe trebuie să plătești, dar și care sunt cele mai profitabile nișe în viitor, tot ce-ți mai rămâne de făcut este să-ți începi propria afacere. Chiar dacă pare un vis irealizabil, iar succesul un concept greu de atins, totul este posibil, în special dacă îți faci un plan de afaceri riguros și îl urmezi cu strictețe.
Începe să faci o listă cu furnizori pentru dropshipping în România și nu numai, construiește propriul magazin online și promovează-l, astfel încât până și cel mai sceptic utilizator să devină curios de ceea ce vinzi.
Iar dacă vrei să-ți duci afacerea la următorul nivel și să deții chiar tu articolele pe care ulterior să le livrezi, alege un partener de încredere care să livreze produsele în timp util și în siguranță. Cu noi produsele tale sunt pe mâini bune, iar clienții se pot bucura de ele în timp util. În plus, pe lângă curieratul clasic door-to-door, cumpărătorii pot ridica pachetul de la cel mai apropiat locker easybox, ceea ce reprezintă un mare avantaj competitiv. Începe acum să livrezi cu Sameday și creează mixul perfect – produse de calitate livrate în timp record!