Totul despre codul de TVA intracomunitar în 2022: ce este, cum se obține, cum îl folosești

 

Să ai propria afacere implică mult mai mult decât un website bine pus la punct, o serie de produse sau servicii de înaltă calitate și o echipă de angajați dornici să evolueze constant. Dincolo de toate aceste elemente esențiale, stau o serie de acțiuni birocratice mai puțin distractive, dar indispensabile, printre care și obținerea unui cod de TVA intracomunitar și plata acestei taxe. Fără acesta, companiile neplătitoare de TVA nu ar putea colabora cu alte firme internaționale, ceea ce s-ar traduce drept un băț în roate pentru evoluția pe termen lung a afacerii.

Și tocmai pentru că, de-a lungul anilor echipa Sameday a ajutat numeroși antreprenori să-și scaleze afacerile și să le internaționalizeze, știm cât de important este să cunoști până și cel mai mic detaliu al unei potențiale colaborări, cum ar fi codul de TVA intracomunitar.

Dacă ești în căutarea unor informații de actualitate despre ce presupune codul de TVA intracomunitar în 2022, cum îl poți obține, dar și în ce situații ai nevoie de el, atunci ești în locul potrivit! În acest articol ți-am pregătit tot ce trebuie să știi despre TVA-ul intracomunitar, astfel încât să livrezi sau să imporți produse în maximă siguranță, din toate punctele de vedere.

 

Ce este codul de TVA intracomunitar?

Codul de TVA intracomunitar este un număr de identificare individual ce le permite firmelor neplătitoare de TVA, fie ele PFA sau SRL, să facă tranzacții cu alte companii internaționale  de pe teritoriul Uniunii Europene.

În România, o firmă devine plătitoare de TVA în momentul depășirii pragului de venituri de 300.000 lei într-un an fiscal sau dacă aceasta optează pentru TVA la încasare. Cu alte cuvinte, dacă ai o firmă, însă niciuna din aceste două situații nu se aplică, atunci vei avea nevoie de un cod de TVA intracomunitar pentru a face tranzacții cu alte companii din străinătate.

De reținut este faptul că, deși ai obținut acest cod, pe care îl utilizezi pentru tranzacțiile cu alți agenți economici din spațiul comunitar, firma ta va rămâne în continuare neplătitoare de TVA pentru operațiunile efectuate pe teritoriul țării.

 

Când ai nevoie de codul de TVA intracomunitar?

Codul de TVA intracomunitar este necesar doar dacă ești o persoană impozabilă, însă nu ești înregistrată sau obligată să te înregistrezi ca plătitor de TVA și vrei să întreprinzi una din următoarele acțiuni:

  • Cumperi bunuri de la firme din Uniunea Europeană a căror valoare depășește 34.000 de lei pe an, adică 10.000 de euro;
  • Cumperi servicii de la o altă persoană impozabilă care are sediul într-o țară de pe teritoriul Comunității Europene, indiferent de plafonul financiar. În categoria serviciilor intră: soft-uri, servicii de hosting, servicii de promovare online, servicii de dezvoltare web și IT, etc;
  • Prestezi servicii pentru o altă persoană impozabilă din cadrul comunității UE, indiferent de plafonul financiar.

Indiferent de opțiunea aleasă, fără un cod de TVA intracomunitar, procesul de facturare ar fi imposibil, iar firma ta ar fi trasă la răspundere pentru taxe neplătite. Înainte de a demara vreo colaborare cu o companie din UE, este esențial să înțelegi cum folosești acest cod de TVA, astfel încât cadrul legal să fie respectat, iar toate plățile să fie la zi.

 

Cum folosești codul de TVA intracomunitar?

După ce ai decis  că ai nevoie de codul de TVA intracomunitar pentru a cumpăra produse sau servicii de la o firmă străină din UE sau să prestezi servicii pentru o companie din spațiul intracomunitar, mai rămâne doar să înțelegi și cum folosești acest cod.

Iată care sunt etapele unei tranzacții intracomunitare:

  1. Aplici pentru un cod de TVA intracomunitar înainte de a efectua achiziția, mai ales dacă știi că în anul calendaristic respectiv, plafonul de 10.000 euro va fi depășit;
  2. Comunici codul către furnizor, iar acesta va fi obligat să scrie codul respectiv pe factură;
  3. La primirea facturii, tu, în calitate de beneficiar al bunurilor sau serviciilor, vei plăti TVA-ul aferent din țara unde ai sediul companiei. De exemplu, dacă ai sediul în România, atunci TVA-ul plătit va fi de 19%;
  4. În cazul în care firma ta prestează servicii pentru o altă persoană impozabilă din Comunitatea Europeană, atunci va trebui să ceri codul de TVA intracomunitar pentru a-l trece pe factură. Doar așa clientul tău va putea să achite TVA-ul aferent țării în care are sediul firmei și să funcționeze în deplină legalitate.

Totuși, extinderea unei afaceri în UE și nu numai este un proces mult mai complex, ce include mai multe elemente esențiale. Pe lângă obținerea codului de TVA intracomunitar, serviciile de curierat joacă un rol important în internaționalizarea cu succes a unui business, iar echipa Sameday știe asta foarte bine.

De peste 15 ani ne asigurăm că produsele ajung în timp util și perfectă stare atât pe teritoriul României, cât și pe cel al Ungariei. Iar dacă în planul tău de potențiale piețe se află și alte țări balcanice, atunci avem o veste bună pentru tine și afacerea ta – țările balcanice sunt pe lista noastră de state-partenere, în care vom livra în siguranță.

În plus, pe lângă serviciile de curierat clasice door-to-door, în care pachetele sunt livrate în aceeași zi cu SAME DAY sau a doua zi cu NEXT DAY, ai și varianta de a livra în lockerele easybox. Clienții își vor putea ridica coletele oricând doresc de la cel mai apropiat easybox, fără a depinde de un program prestabilit al curierului. Astfel, serviciile de curierat sunt o unealtă de nelipsit din suita oricărui business de succes, în special al unuia ce dorește să se internaționalizeze încet, dar eficient.

 

În ce țări se aplică regulile TVA-ului intracomunitar?

Dacă ar fi să dăm un răspuns simplu și concis, am spune că se aplică în toate țările din Uniunea Europeană, însă există câteva excepții. Locații precum Insulele Canare din Spania, Insulele Feroe din Danemarca, dar și anumite teritorii offshore din Franța și Olanda nu se supun acestor reguli ale TVA-ului intracomunitar.

De asemenea, în urma Brexitului, Marea Britanie nu se mai supune directivelor UE de TVA, iar Irlanda de Nord este tratată ca un teritoriu UE în ceea ce privește TVA-ul pentru mărfuri, accizele și taxele vamale.

 

Cum se obține un cod de TVA intracomunitar în 2022?

Pentru a obține codul de TVA intracomunitar, administratorul firmei sau o persoană împuternicită prin procură trebuie să depună la sediul ANAF o serie de documente. De reținut este faptul că, dacă ai o afacere cu sediul într-o localitate, iar tu locuiești în alta, este necesar să te prezinți la sediul ANAF din localitatea în care este înregistrat sediul social al firmei.

Iată care sunt documentele de care ai nevoie pentru a obține codul de TVA intracomunitar:

  • Declarația 700 ;
  • Copie după certificatul de înregistrare a firmei (CUI-ul firmei);
  • Copie după buletinul administratorului firmei;
  • În anumite situații se poate solicita și depunerea ultimei balanțe sau a unui memoriu justificativ.

După depunerea acestor documente, certificatul de înregistrare în scopuri de TVA specifice serviciilor intracomunitare va fi eliberat în termen de câteva zile lucrătoare și îl poți ridica direct de la sediul ANAF.

 

Cum verifici codul TVA intracomunitar al unei afaceri din Europa?

Colaborarea cu o companie străină se poate transforma într-o adevărată aventură, mai ales dacă este o firmă mai puțin cunoscută, despre care n-ai certitudinea că își respectă înțelegerile contractuale și își plătește taxele. De aceea, înainte de a bate palma și a încheia o colaborare, este necesar să-ți faci propriul tău research, inclusiv la capitolul TVA intracomunitar și nu numai.

TVA-ul, care este una dintre principalele taxe din Uniunea Europeană, poate fi un semnal de alarmă, mai ales dacă vrei să închei o colaborare cu o afacere, iar aceasta are codul de TVA invalid.

Valabilitatea unui cod de TVA depinde de:

  • Condițiile în care o companie este scutită de plata TVA-ului;
  • Depistarea unei fraude a TVA-ului;
  • Aplicarea schemei marjei de TVA.

Astfel, pentru că TVA-ul poate fi un indicator al fraudei sau al unei companii fantomă, cel mai bine este să verifici codul de TVA înainte de a semna orice tip de contract cu o firmă.

Pentru a verifica validitatea codului de TVA a unei firme, tot ce trebuie să faci este să accesezi website-ul Comisiei Europene, la secțiunea Uniunii fiscale și vamale, iar mai apoi la subcategoria VIES (VAT Information Exchange System). Nu doar că îți ia doar câteva minute să verifici, ci este o etapă importantă, ce te va scuti de posibile inconveniente în viitor, precum colaborarea cu o firmă ilegală sau colaboratori neserioși, care nu-ți mai plătesc serviciile.

De asemenea, când faci această verificare trebuie să ai în vedere că anumite țări, precum Germania, au două coduri de TVA: unul local și altul intracomunitar. De aceea, atunci când facturezi este important să introduci codul intracomunitar și nu pe cel local al companiei respective. În caz contrar, va trebui să plătești TVA-ul local al țării respective și nu pe cel din țara ta, ceea ce s-ar traduce printr-o pierde.

 

Ce faci când un cod TVA intracomunitar este invalid?

Există situații în care, deși codul de TVA intracomunitar a fost înregistrat cu succes, atunci când îl cauți pe website-ul oficial al Comisiei Europene apare ca fiind invalid. Dacă ai primit certificatul de la ANAF, iar din punct de vedere legal nu există nicio problemă, înseamnă că este vorba de o eroare tehnică. În astfel de situații este recomandat să aștepți măcar o zi până eventualele erori ale site-ului sunt rezolvate. În caz contrar, dacă problema persistă, iar codul tău de TVA apare în continuare ca invalid, contactează direct ANAF-ul cât mai rapid posibil.

Pe de altă parte, atunci când verifici codul de TVA intracomunitar al unui client, iar verdictul final este „invalid”, situația stă ușor diferit. Chiar dacă nu ești tu cel responsabil cu remedierea situației, îi poți veni în ajutor clientului tău.

Un prim pas este să îl anunți care este statusul codului, pentru a verifica dacă nu este cumva o greșeală de scriere. Dacă ai eliminat și această variantă și nu este vorba de o cifră în plus sau în minus, tot ce-i mai rămâne de făcut clientului tău este să anunțe autoritățile din țară cu privire la această eroare pentru a fi remediată.

Nu de fiecare datâ când codul de TVA intracomunitar al clientului apare ca fiind invalid, înseamnă că ai de-a face cu o firmă neserioasă. Cele mai frecvente motive pentru care sistemul arată că un cod „nu este valid” sunt:

  • Înregistrarea numărului de TVA nu a fost finalizată sau este în curs de finalizare;
  • Numărul de TVA nu a fost activat pentru tranzacțiile intracomunitare, adică pe teritoriul UE;
  • Codul pur și simplu nu există, ceea ce poate fii o tentativă de fraudă.

 

Cum se poate anula codul de TVA intracomunitar?

În calitate de administrator al unei afaceri, poți solicita anularea înregistrării în scopuri de TVA intracomunitar, însă trebuie să îndeplinești anumite condiții, cum ar fi:

  1. Îndeplinirea unui an calendaristic de când te-ai înregistrat în scopuri de TVA intracomunitar;
  2. Valoarea achizițiilor intracomunitare efectuate în anul pentru care ceri anularea înregistrării nu depășește plafonul anual;
  3. Nu ai cerut prelungirea înregistrării, conform alin. (2) din articolul 317 din Codul fiscal;
  4. Firma devine plătitoare de TVA și este înregistrată conform art. 316 Cod fiscal;
  5. Firma își încetează activitatea economică.

În cazul în care firma ta devine plătitoare de TVA sau își încetează activitatea economică, codul de TVA intracomunitar va trebui predat la ANAF, împreună cu declarația 091.

 

Obține codul de TVA intracomunitar și începe să livrezi internațional

Codul de TVA intracomunitar este un pas indispensabil în procesul de internaționalizare a oricărei afaceri ce nu este înregistrată ca plătitoare de TVA. Acum că ai descoperit cum poți obține și tu un astfel de cod, cum îl verifici, dar și cum îl poți anula, tot ce-ți mai rămâne de făcut este să aplici pentru el și să-ți extinzi afacerea și în alte state.

Iar dacă vrei ca afacerea ta să se facă cu adevărat remarcată atât pe plan național, cât și internațional, nu uita să îți alegi un partener de încredere care să-ți livreze produsele în siguranță. Cu Sameday ai mai multe oportunități ca niciodată în termeni de livrare, fie că e vorba de cea clasică sau prin easybox, iar statisticile confirmă că serviciile de curierat premium îți pot crește vânzările cu până la 25%. În plus, continuăm să ne extindem pe zi ce trece, iar pe lângă România, curierii noștri livrează către Ungaria, iar în viitor vom fi prezenți în toate țările balcanice.

Ce mai aștepți? Începe chiar acum să livrezi cu Sameday și scalează-ți afacerea cu fiecare colet livrat la timp!