Orice business online are nevoie de un plan de afaceri pentru a prinde contur, de o strategie solidă, dar și de o politică de produs. Fiind unul dintre cele mai importante elemente ale mixului de marketing, produsul trebuie să iasă în evidență atât prin calitatea sa, cât și printr-o serie de strategii și tactici. Aceste acțiuni menite să plaseze produsul în topul preferințelor consumatorilor, dar și al ofertelor de pe piață, sunt înglobate în ceea ce noi cunoaștem sub denumirea de Politică de produs. Aceasta nu este doar o formă de organizare și planificare, ci o adevărată unealtă menită să consolideze afaceri solide și să aducă plus valoare în viețile consumatorilor.
Sameday promovează inovația și stabilitatea în afaceri, iar de peste 15 ani suntem alături de anteprenori și îi ajutăm să-și livreze la timp produsele cu serviciile SAME DAY, NEXT DAY și easybox. Astfel, am creat o comunitate de clienți și antreprenori mulțumiți, care se bucură de o experiență premium, pe termen lung.
Pentru că știm cât de importantă este planificarea în detaliu a produselor și a business-ului, ți-am pregătit acest articol în care vei afla ce este politica de produs și cum o poți aplica în favoarea e-Commerce-ului tău.
Politica de produs reprezintă un mix de acțiuni și decizii generale legate de producția și dezvoltarea unui produs sau a mai multor produse. De obicei, aceste acțiuni sunt stabilite de conducerea companiei, adică de consiliul de administrație. Practic, prin stabilirea politicii de produs, poți face o planificare pe termen lung ce vizează mixul de produse. Astfel, te poți asigura că satisfacția clientului și calitatea produselor oferite sunt la cel mai înalt nivel.
Dacă ai un business de e-Commerce sau o afacere clasică, este foarte important să-ți stabilești politica de produs și să o revizuiești constant. În acest fel, vei avea o viziune mult mai clară asupra strategiilor și tacticilor pe care să le abordezi pentru a-ți duce afacerea la următorul nivel.
Pentru a înțelege mai bine care este utilitatea politicii de produs a unei firme, trebuie să ai în vedere principalele sale obiective. Iată care sunt acestea:
Practic, politica de produs este un proces complex de cercetare și adaptare a produselor la cerințele de pe piață, astfel încât oferta să se plieze perfect pe nevoile publicului țintă.
Pentru a crea politica de produs a business-ului tău de e-Commerce, există o serie de acțiuni pe care va trebui să le ai în vedere, precum:
O primă acțiune care te va ajuta să iei pulsul pieței și îți va oferi detalii despre direcția în care să te îndrepți cu mixul de produse este cercetarea. În această etapă focusul este asupra produselor aflate în vânzare, dar și a modului în care se comportă atunci când sunt utilizate.
Atunci când demarezi o cercetare de acest tip, trebuie să urmărești care sunt punctele forte și punctele slabe ale produsului pe care intenționezi să îl pui în vânzare. În funcție de acestea, vei implementa o serie de strategii eficiente pentru a-ți valorifica business-ul.
Inovația întotdeauna va face diferența dintre un business mediocru și unul de mare succes. Având în vedere competiția acerbă din industria e-Commerce și nu numai, activitatea de inovație ocupă un loc important în ierarhia politicii de produs. Inovează atât la nivel de produs, prin folosirea de noi materiale, materii prime și tehnologii, cât și prin descoperirea unor metode noi de promovare. Din procesul de cercetare vei obține cele mai creative insight-uri, pe care le poți folosi pentru a te diferenția de concurență.
După ce ai stabilit ce elemente de inovație să incluzi sau ce noi produse să introduci pe piață, ai nevoie de un prototip sau o machetă a produsului final. Astfel, poți vedea cum va arăta, cum ar trebui să funcționeze, dar și ce poate fi îmbunătățit la produs înainte de a trece la crearea sa propriu-zisă.
Componenta legală are o importanță deosebită, mai ales că este factorul decisiv pentru buna funcționare a companiei. Atunci când vorbim de asigurarea legală în cadrul politicii de produs ne referim la ansamblul de acțiuni juridice, prin care produsele sunt protejate împotriva contrafacerii. Câteva dintre documentele relevante sunt brevetele de invenție și mărcile de fabrică.
Chiar dacă orientarea către inovație și noutate este prioritară, și produsele vechi joacă un rol important în politica de produs a unei companii. Deținătorii de afaceri trebuie să acorde o atenție deosebită produselor mai vechi, care înregistrează o anumită uzură morală sau a căror rentabilitate scade. Astfel, în urma unor analize avansate precum Matricea McKinsey sau analiza SWOT, deținătorul business-ului va decide care sunt produsele rentabile, care vor rămâne pe piață și care vor fi eliminate definitiv.
Produsul propriu-zis este cea mai puternică unealtă de marketing pe care o are la îndemână orice companie. De aceea, trebuie utilizată și exploatată la potențialul său maxim. Astfel, eforturile de marketing trebuiesc susținute printr-o serie de decizii și strategii în politica de produs. Deoarece afacerile de e-Comemrce sunt într-o continuă creștere și dezvoltare, o serie de decizii înțelepte te vor ajuta să te diferențiezi de concurență și să aduci plus valoare.
Principalele tipuri de decizii pentru politica de produs sunt împărțite în patru categorii generale, precum:
Lockerele easybox oferite de Sameday împreună cu Emag, sunt un exemplu perfect de implementare a politicii de produs în jurul serviciilor noastre de curierat.
Linia de produse constă într-un grup de produse sau servicii, care sunt similare sau complementare. Acestea funcționează într-o manieră asemănătoare, sunt vândute aceleiași categorii de clienți și sunt distribuite prin același tip de canale de distribuție.
Decizia pe care trebuie să o iei este dacă să adaugi sau să restrângi numărul de produse dintr-o astfel de linie. Înainte de a face demersurile, trebuie să efectuezi o analiză amănunțită care reflectă dacă un nou produs sau serviciu ar fi profitabil sau nu.
În cazul adăugării unui nou produs, ține cont de mărimea liniei de produse. Există două modalități prin care poti adăuga noi produse:
Simplu definit, mixul de produse reprezintă totalitatea produselor create și vândute de o companie. Acest mix de produse are mai multe dimensiuni, care au un impact profund asupra brandului în general. Acestea sunt:
Chiar dacă strategia ta de produs este bine pusă la punct, fără o poziționare corespunzătoare pe piață există șansa să eșueze. De ce? Prin poziționarea produsului decizi modul în care publicul țintă va gândi și va percepe produsele tale. Dacă acestea nu sunt prezentate în concordanță cu valorile publicului țintă, atunci acesta nu va rezona cu articolele propuse de tine.
De aceea, o poziționare corectă a produsului va creată în jurul următoarelor întrebări:
Aici intervine și componenta de storytelling, care te va ajuta să scoți în evidență punctele forte ale produselor și ale brandului, în general.
După crearea unor produse inovative, care sunt susținute și de o politică de produs foarte bine construită și pusă la punct, tot ce-ți mai rămâne de făcut este să creezi strategia de produs. Aceasta va fi harta ce te va ghida în dezvoltarea atât a produselor, cât și a business-ului în general. Strategia de produs include toate sarcinile pe care echipa ta trebuie să le îndeplinească, dar și o serie de KPIs prin care măsori rezultatele obținute.
Aceasta va fi un punct de referință pentru tine, în calitate de owner de business, dar și pentru echipa care implementează strategiile propriu-zis. Statisticile confirmă că 70% dintre afaceri se raportează la strategia de produs atunci când iau decizii majore. De aceea, este important să creezi o strategie cât mai detaliată și bine structurată.
În cazul în care te întrebi, care este rolul exact al unei strategii de produs pentru afacerea ta și de ce este important să-ți creezi una, iată aici câteva motive:
O strategie de produs bine închegată conține 3 componente majore, care trebuiesc tratate ca atare.
În această etapă vor fi stabilite toate informațiile ce vizează publicul țintă, poziționarea produsului și cum se va diferenția acesta față de produsele competitoare. Pe scurt, vei descrie cui se adresează produsul și care sunt oportunitățile pe care lansarea acestui produs le oferă afacerii tale. Totodată, în acest punct al strategiei este recomandat să conturezi și un plan concret care reflectă nevoile clienților și cum le vei suplini prin produsul propus.
Nu este un secret faptul că, orice strategie are nevoie și de niște obiective clare pentru a fi validă. Acest fapt se aplică și în cazul strategiei de produs. Setează o serie de obiective specifice și măsurabile pe care le vei obține în urma lansării produsului propus. Acestea te vor ghida atât în faza incipientă de lansare, cât și ulterior după ce produsul începe să capete notorietate. Vei știi încotro te îndrepți și dacă eforturile tale de marketing și nu numai sunt eficiente.
Adaugă și un deadline pentru fiecare obiectiv, astfel încât să ai o perspectivă și mai clară dacă strategia propusă este realistă sau dacă are nevoie de îmbunătățiri.
Acestea sunt asemănătoare cu obiectivele, doar că sunt mai degrabă conceptuale. Inițiativele sunt niște idei generale, prin care ilustrezi ce impact vei avea la nivel macro în piață și cum vei influența prin lansarea noului tău produs.
De exemplu, când am lansat serviciul Same Day am vrut să fim mai mult decât o simplă companie de curierat. Plecând de la premisa că timpul este o resursă foarte valoroasă, scopul nostru a fost să creăm servicii care economisesc timp pentru clienții noștri. Această inițiativă ne-a ghidat constant cum să îmbunătățim calitatea serviciilor de-a lungul timpului și cum să ne poziționăm.
În funcție de obiectivele setate și de tipul de produs, există numeroase strategii pe care le poți implementa. Poți opta doar pentru o singură strategie pe care să o aplici mai multor linii de produs, sau câte una pentru fiecare linie, gamă sau chiar produs.
Iată câteva dintre cele mai populare strategii de produs pentru afacerile de e-Commerce și nu numai:
1. Strategia costurilor
Această strategie presupune crearea unui produs de bună calitate, care este vândut la un preț mai mic decât cel al competitorilor. Aplicarea strategiei costurilor este eficientă în cazul achizițiilor cu un efort redus, cum ar fi produsele pentru curățenie, prosoape, papetărie sau altele. De obicei, consumatorii caută un produs de calitate la un preț avantajos, când vine vorba de una dintre aceste categorii. În cazul articolelor vestimentare, a produselor cosmetice sau a gadgeturilor, lucrurile stau diferit, deoarece intervine reputația brandului sau loialitatea față de brand.
2. Strategia de diferențiere
Prin această strategie, afacerile își propun să atragă clienții prin oferirea unui produs unic. Principalul scop al acestei strategii este ca firma să obțină un avantaj competitiv. Mulți antreprenori găsesc dificilă această diferențiere, într-o piață atât de competitivă, însă există numeroase alternative. Una dintre ele ar fi să comunici încă de la început care este “unique value proposition”- ul afacerii tale.
Creează o poveste în jurul produsului tău, în care este mai mult decât un simplu obiect util. Oferă-i o personalitate care să-l facă remarcabil și memorabil în rândul publicului țintă.
3. Strategia de focalizare
Dacă ai descoperit un anumit segment din piață cu o serie de nevoi care au potențialul de a fi satisfăcute printr-un produs, atunci abordează strategia de focalizare. Practic, prin această strategie te concentrezi asupra unui număr restrâns de persoane dintr-un anumit segment. De-a lungul timpului această strategie s-a dovedit a fi foarte eficientă deoarece propune un produs personalizat, care satisface un set de nevoi bine definite ale publicului țintă. Totodată, aceasta este o modalitate ideală de a loializa o anumită categorie de consumatori.
4. Strategia de calitate
Calitatea produselor este un obiectiv al firmelor pe termen lung, în special dacă vor să-și consolideze un brand puternic. Strategia de calitate se axează pe crearea unor produse destinate clienților care vor calitate mai întâi de toate. Pentru asemenea produse prețurile sunt pe măsură, deoarece trebuie să suplinească materia primă și materialele utilizate. Însă, în industrii precum fashion, automobile, tech și gadgeturi, calitatea va fi cel mai bun avantaj competitiv. Pleacă de la premiza că aceste produse sunt, mai degrabă, o investiție decât o simplă achiziție. Dacă ai un e-Commerce destinat unui public cu venituri medii spre mari, atunci această strategie trebuie luată în considerare și implementată ca atare.
5. Strategia de servicii adiționale produsului
Această strategie nu se aplică tuturor tipurilor de afaceri. Însă, dacă activezi într-o industrie care presupune și anumite servicii după achiziționarea produsului, atunci poate fi cheia ta spre succes. Dacă ai un magazin online cu piese de mobilier, uși și geamuri, centrale termice sau orice necesită ajutor pentru a fi montate, atunci implementează o strategie de servicii. Oferă montaj gratuit după achiziționare sau chiar contra cost la un preț rezonabil, astfel încât să creezi un pachet complet. În astfel de situații, calitatea montajului poate fi un factor decisiv pentru loializarea clienților sau chiar pentru recomandare.
Acum că ai ajuns la finalul articolului ai descoperit ce înseamnă politica de produs, ce rol are pentru afacerea ta, dar și cât de important este să implementezi diverse strategii de produs.
Aceste unelte de planificare și funcționare a afacerii te vor ajuta să ai o viziune clară și un plan de acțiune pe termen lung. În plus, ideile bune trebuiesc susține nu prin fapte și cercetare, așa că un produs genial are nevoie de o strategie pentru a fi un real succes.
Și pentru că, produsele geniale trebuie să ajungă la clienți rapid și în siguranță, Sameday este partenerul tău de încredere atunci când vine vorba de livrări. Începe acum să livrezi cu noi și creează pachetul complet pentru clienții tăi – produse de calitate livrate în timp record.