Costul vânzărilor în retail – cum calculezi COGS și ce îți spune despre compania ta

 

Pentru a putea evalua performanțele și profitul afacerii tale din retail – fie că faci comerț tradițional sau te-ai orientat către comerțul online, trebuie mai întâi să înțelegi ce reprezintă costul mărfurilor vândute și cum să calculezi indicatorul COGS.

Deci, de unde să începi? Chiar de la acest articol care îți prezintă în detaliu tot ce ai nevoie să știi pentru a determina costul bunurilor vândute, și, mai departe, profitul brut al companiei tale.

Stabilind costul vânzărilor vei afla exact care sunt cheltuielile care intră în realizarea bunurilor pe care le vinzi, fie că faci producție sau cumperi produse pentru revânzare. Este un cost care

îți transmite o mulțime de informații despre activitatea companiei tale – un cost mare de vânzare se traduce într-o marjă mai mică de profit, de exemplu.

Parcurge articolul pentru a afla care este costul vânzărilor pentru compania ta – experții Sameday ți-au pregătit toate informațiile de care ai nevoie pentru a aplica formula de calcul și a transforma valoarea obținută în cele mai bune decizii financiare pentru compania ta.

Ce reprezintă costul vânzărilor?

În primul rând, termenul COGS este preluat din limba engleză și înseamnă Cost Of Goods Sold.  

  • Costul vânzărilor definiție

Costul bunurilor vândute, cunoscut și sub numele de costul vânzărilor sau costul serviciilor se referă la costurile directe implicate în producția bunurilor vândute de o companie. Această sumă include strict costul materialelor și al forței de muncă utilizate direct pentru a crea bunul.

  • COGS și profitul brut

Valoarea COGS este una importantă în situațiile financiare, deoarece se deduce din veniturile unei companii pentru a determina profitul său brut. Profitul brut este o măsură de rentabilitate care evaluează cât de eficientă este o companie în gestionarea forței de muncă și a aprovizionărilor în procesul de producție.

Ce intra în costul vânzărilor?

Costul mărfurilor vândute include numai cheltuielile aferente producției sau achiziției fiecărui produs sau serviciu comercializat.

COGS include următoarele costuri:

  • Munca directă  
  • Materiale care intră în producerea bunului
  • Produse achiziționate pentru revânzare, în acest caz este inclus și costul transportului către compania ta.

 

Iată câteva exemple de costuri în funcție de produsul sau serviciul comercializat:

Pentru o companie care produce și vinde mobilă, aceste costuri includ – lemnul, șuruburile, vopseaua și toate materialele folosite pentru a obține produsul final, plus meșterii implicați în proces.

Pentru o companie care oferă cursuri online, aceste costuri includ – aparatura și tehnologia necesară pentru derularea cursurilor, plus trainerii implicați.

Pentru o companie care achiziționează și revinde ochelari de soare, aceste costuri includ – costul de achiziție, costul de transport al produselor către compania ta, plus personalul implicat în primirea și evaluarea produselor pentru defecte, etc.

  • COGS exclude costurile indirecte

Nu include categorii precum utilitățile, cheltuielile de marketing sau taxele de expediere în costul mărfurilor vândute.

  • COGS vs. costuri de funcționare

Care este diferența dintre costurile COGS și costurile de funcționare?

În esență, cheltuielile de funcționare sunt opuse COGS și includ costurile de vânzare, generale și administrative.

Cheltuielile de funcționare sunt costuri pe care le suportă companiile în timpul operațiunilor normale, de zi cu zi, care mențin compania în funcțiune.

Șansele sunt, dacă o cheltuială nu se încadrează în COGS, de obicei se încadrează în categoria cheltuielilor de funcționare. Iată câteva exemple de cheltuieli de funcționare:

  • Chirie
  • Echipamente
  • Marketing
  • Salarii (altele decât munca directă)
  • Asigurări diverse
  • Papetărie
  • Costuri de curierat

 

Sameday este alături de companii cu servicii complete de curierat la prețuri competitive. Suntem un partener de încredere fie că ai nevoie să livrezi către clienții tăi produse fragile sau voluminoase, să te încadrezi în termeni de livrare în aceeași zi sau să oferi opțiunea self-service.

  • Livrări Same Day în București și zonele limitrofe
  • Livrări Next Day oriunde în țară
  • Livrări easybox – coletele sunt ridicate de către clienți din lockerele instalate care oferă o experiența simplă și rapidă de livrare self-service.

Cum se calculează costul vânzărilor?

În funcție de afacere și obiectivele tale, poți decide să calculezi COGS săptămânal, lunar, trimestrial sau anual.

Costul vânzărilor are formula de calcul:

 

COGS = Inventar inițial + Achiziții – Inventar final

Iată ce prezintă fiecare element din formulă:

  • Inventar inițial: cantitatea de inventar rămasă din perioada anterioară (de exemplu, lună, trimestru etc.)
  • Achiziții în perioada respectivă: costul total al achizițiilor făcute în perioada urmărită
  • Inventar final: produsele pe care nu le-ai vândut în perioada respectivă și au rămas în inventar

 

Exemplu de calcul al costului vânzărilor

 

Ne propunem să aflăm costul bunurilor vândute pentru trimestrul 1, deci urmărim cifrele din perioada 1 ianuarie-31 martie.

Compania are un inventar inițial de 15.000 EURO. Achizițiile făcute totalizează 7.000 EURO pentru trimestrul respectiv iar inventarul final este de 3.000 EURO.

Folosim formula de calcul: COGS = Inventar inițial + Achiziții – Inventar final

COGS = 15.000 + 7.000 – 3.000

Costul bunurilor vândute pentru trimestrul respectiv este de 19.000 EURO.

Cum se calculează profitul brut?

 

După stabilirea costului bunurilor vândute, poți calcula profitul brut al companiei pentru perioada respectivă.

Profitul brut este venitul rămas după ce scazi costurile de realizare a unui produs sau furnizare a unui serviciu. Pentru a găsi profitul brut, se folosește formula:

Profit brut = Venituri – COGS

Compania are venituri de 50.000 EURO pentru trimestrul 1 deci profitul brut = 50.000 – 19.000.

Profitul brut pentru această perioadă este de 31.000 EURO.

 

Importanța COGS în retail

De ce este atât de important pentru afacerea ta să știi costul bunurilor vândute? Fiindcă COGS îți poate transmite o mulțime de informații valoroase despre activitatea companiei, precum:

Care este profitul dintr-o perioadă

Poți utiliza costul bunurilor vândute pentru a calcula profitul brut al companiei și, mai departe, profitul net care prezintă suma câștigată după scăderea tuturor cheltuielilor.

Cunoașterea profiturilor companiei te poate ajuta să iei decizii financiare și să faci ajustări în diverse etape ale activității pentru a maximiza câștigurile.

Dacă trebuie să modifici politica de prețuri

Indicatorul COGS te ghidează către o politică de costuri potrivită pentru produsul sau serviciul tău. Dacă prețul produselor este prea mare, este posibil să observi o scădere în vânzări iar dacă prețurile produsele sunt prea mici, nu vei obține profit suficient.

Pentru a găsi valoarea potrivită atunci când vine vorba de stabilirea prețurilor, folosește costul bunurilor vândute pentru a seta prețuri care să-ți lase o marjă de profit sănătoasă.

Dacă cheltui prea mult pentru a produce produsul sau serviciul

COGS îți poate spune, de asemenea, dacă cheltui prea mult pe costurile de producție. Cu cât acestea sunt mai mari, crește prețul cu care trebuie să vinzi produsul sau serviciul pentru a obține profit.

Dacă observi costuri mari de producție poți căuta modalități de reducere a cheltuielilor, cum ar fi găsirea unui nou furnizor pentru materialele sau serviciile pentru care plătești costuri mai ridicate.

Cum se încadrează COGS în impozitele pe afaceri?

Costul vânzărilor este considerat un cost aferent desfășurării activității companiei și este înregistrat ca o cheltuială de afaceri în situațiile de profit și pierdere.

Este o valoare care se regăsește în declarații fiscale prin care sunt calculate taxele și impozitele datorate de către o companie.

Evaluarea inventarului și costul vânzărilor

Formula de calcul COGS pornește de la evaluarea periodică a inventarului, care se raportează la costurile de producție și cumpărare. Un sistem eficient de inventariere urmărește în permanență produsele din stoc, cele vândute, cele cu defect pentru a putea calcula cu precizie costul vânzărilor.

Companiile pot utiliza 3 metode de inventariere:

  1. FIFO

Metoda First In, First Out presupune că primele articole produse sunt și primele vândute. Deoarece prețurile tind să crească în timp, o companie care aplică metoda FIFO vinde mai întâi produsele mai ieftine. Drept urmare, se înregistrează un cost mai mic al bunurilor vândute.

  1. LIFO

Metoda Last In, First Out presupune că articolele adăugate cel mai recent la inventar sunt vândute mai întâi. În perioadele când prețurile cresc, bunurile cu costuri mai mari sunt vândute primele. Astfel, costul bunurilor vândute atinge valori mai ridicate.

  1. Costul mediu

Evaluarea bunurilor vândute se face folosind prețul mediu al tuturor articolelor din stoc, fără să se țină cont de data la care au fost produse sau achiziționate. Această metodă permite ca valoarea COGS să nu fie afectată de costurile mai ridicate pentru anumite achiziții și oferă o imagine mai clară a costurilor de vânzare.

Ești pregătit să stabilești costul vânzărilor pentru compania ta?

Am ajuns la finalul articolului, trecând pas cu pas prin ce reprezintă costul vânzărilor, care este formula de calcul și ce faci odată ce ai aplicat-o și ai calculat costul bunurilor vândute.

Acum, tot ce îți rămâne de făcut este să determini COGS pentru bunurile sau serviciile vândute de compania ta. Este o formulă de calcul ușor de aplicat care te asigură că afacerea ta este pe drumul cel bun, sau, din contră, are nevoie de ajustări pentru a ajunge să fie una productivă.

Partenerii pe care îi alegi joacă un rol important în succesul afacerii tale și asta se traduce în accesarea de servicii și materiale de calitate la prețuri competitive, în fiecare etapă – pornind de la producție până la livrarea produsului.

Pentru ultima parte – livrarea coletului rapid și în siguranță către client, poți avea alături un partener cum este Sameday. Durează 5 minute să devii client Sameday și să beneficiezi de servicii de curierat premium, adaptate nevoilor companiei tale și la cele mai competitive prețuri.