Termeni si Conditii de prestare a serviciilor nationale postale prin intermediul sistemelor locker/easybox (automate de colectare si/sau livrare) si SAMEDAY point (PUDO)

Prin aceste serviciii, Sameday ofera clientilor sai solutii optime de livrare rapida a trimiterilor postale (coletelor) de dimensiuni mici si medii prin urmatoarele modalitati:

  • sistem complet automatizat de colectare si/sau livrare, respectiv prin intermediul automatelor Easybox, de tip “locker” (denumite in continuare “locker”/easybox”), constand intr-un terminal automat, realizat din metal, de forma unui dulap cu mai multe compartimente de depozitare (box-uri/sertare), securizate in multiple moduri, accesibile clientilor 24/7 pe baza unui cod, cu program non-stop sau program de functionare distinct, atunci cand programul nu este non-stop; ➢ SAMEDAY point (PUDO) este un punct fix deservit de personal, detinut de un partener Sameday, folosit ca punct de livrare/preluare pentru trimiterile postale livrate de catre Sameday.

Informatii cu privire la disponibilitatea serviciilor oferite si prestate prin intermediul acestor servicii, precum si a zonelor de livrare se regasesc pe urmatoarele pagini:

Serviciile oferite de catre Sameday sunt reglementate de dispozitiile OUG nr. 13/2013 privind furnizarea serviciilor postale, de Decizia nr. 925/2023 privind regimul de autorizare generala pentru furnizarea serviciilor postale, precum si de Conditiile Generale de Furnizare a Serviciilor Postale avizate de ANCOM, care se regasesc pe site-ul https://sameday.ro/termeni-si-conditii/ 

  1. Caracteristici si avantaje ale serviciilor oferite prin:

 

1.1. Locker/Easybox

  •  asigura informarea destinatarilor prin e-mail si prin notificarea transmisa prin intermediul SAMEDAY App, la momentul incarcarii coletelor in box-urile (compartimentele) lockerului, cu privire la datele de access ale lockerului.
  •  asigura accesul destinatarilor la coletele livrate, 24/7, in functie de locatia lockerului si de amplasarea sa strategica, conform informatiilor regasite pe pagina https://sameday.ro/easybox/.
  •  ofera posibilitatea expeditorilor de a introduce in reteaua Sameday coletele aferente comenzilor generate prin intermediul aplicatiei eAWB.
  •  dispune de un display care permite accesul clientilor la box-urile acestuia pe baza de QR COD sau PIN.
  • este dotat cu incuietori electronice si cu sistem de supraveghere video integrat.
  • poate fi folosit atat pentru livrarea coletelor in atentia destinatarilor, cat si pentru preluarea si returnarea acestora in atentia expeditorilor.
  •  prezinta urmatoarele componente si dimensiuni: Un locker standard are dimensiunile (L*l*h) 350 *80*215 cm si contine sistemul ATM de plata, scan QR, confirmare PIN.
  • Un locker poate contine box-uri cu urmatoarele dimensiuni:

– box-uri mari (L): 445 x 390 x 470 mm

– box-uri medii (M) 445 x 200 x 470 mm

– box-uri mici (S): 445 x 100 x 470 mm

– box-uri foarte mici (XS): 450 x 200 x 100 mm.

  • Greutate maxima admisa a unui colet preluat prin intermediul lockerului este de 20 kg.

 

1.2. SAMEDAY point (PUDO)

  • asigura informarea destinatarilor prin e-mail si prin notificarea transmisa prin intermediul SAMEDAY App, la momentul predarii coletului in SAMEDAY point de catre curierul Sameday, cu privire la datele de ridicare ale coletului din punctul de ridicare (SAMEDAY point/PUDO).
  • asigura accesul destinatarilor la coletele livrate, in SAMEDAY point-uri conform informatiilor regasite pe pagina https://sameday.ro/sameday-point/;
  • poate fi comandat de catre clientii cu contract care detin cont de client, prin intermediul platformei eAWB sau prin integrare API.
  • poate fi utilizat de catre clientii cu contract pentru predarea personala a trimiterii postale în SAMEDAY point-ul selectat pentru preluare, urmând ca trimiterea sa fie livrata catre destinatar, conform datelor inscrise pe AWB.
  • poate fi folosit pentru livrarea coletelor in atentia destinatarilor;
  • Greutatea maxima admisa a unui colet livrat prin imtermediul SAMEDAY point este de 20 de kg, iar dimensiunile maxime nu pot depasi 73 x 45 x 40 cm.

 

  1. Beneficiile optiunilor de livrare prin intermediul lockerului/easybox si SAMEDAY point (PUDO)
  • Livrarea unui colet se realizeaza prin intermediul lockerului/ SAMEDAY point (PUDO) indicat pe AWB de catre expeditor, in masura in care solutia de livrare aleasa este disponibila.
  • easybox to easybox” – In situatia in care, la momentul livrarii coletului, lockerul selectat are capacitatea maxima de incarcare ocupata sau este defect din punct de vedere tehnic, Sameday nu va returna coletul expeditorului pentru imposibilitate de livrare, ci il va fi directiona catre un alt locker din proximitatea lockerului de livrare selectat initial de catre expeditor si mentionat pe AWB, fara niciun cost suplimentar.
  • easybox to SAMEDAY point (PUDO)” – In situatia in care, la momentul livrarii coletului, lockerul selectat are capacitatea maxima de incarcare ocupata sau este defect din punct de vedere tehnic, Sameday nu va returna coletul expeditorului pentru imposibilitate de livrare, ci il va fi directiona catre o locatie PUDO din proximitatea lockerului de livrare selectat initial de catre expeditor si mentionat pe AWB, fara niciun cost suplimentar.

In aceste conditii, destinatarul coletului va fi informat in scris (prin e-mail sau SAMEDAY App) cu privire la toate aspectele care tin de fluxul operational al coletului sau prin intermediul avizarilor, avizarea acestuia realizandu-se atat inainte de redirectionarea coletului la un alt locker sau SAMEDAY point (PUDO), cat si dupa redirectionarea efectiva a acestuia.

  • Home Delivery to easybox/ SAMEDAY point” – In situatia in care, inainte de momentul livrarii coletului la adresa mentionata pe AWB, destinatarul solicita – prin intermediul SAMEDAY App sau link-ul unic furnizat prin e-mail sau SMS – ca livrarea sa fie efectuata prin intermediul lockerului sau SAMEDAY point (PUDO), Sameday va verifica dimensiunile si greutatea acestui colet si, daca sunt indeplinite conditiile de eligibilitate se va efectua livrarea prin intermediul lockerului si SAMEDAY point (PUDO), va da curs solicitarii destinatarului, fara niciun cost suplimentar.
  • Informatii suplimentare se regasesc pe pagina https://sameday.ro/news/r/.

 

  1. Reguli cu privire la utilizarea lockerelor/easybox:

Utilizatorii serviciilor oferite de Sameday prin intermediul lockerelor trebuie sa respecte urmatoarele reguli:

  • sa nu lase deschise usile box-urilor (compartimentelor) de depozitare ale lockerului.
  • sa nu lase/sa nu uite in locker bunuri personale (card bancar, portofel, chei etc.).
  • sa nu livreze – prin intermediul lockerului – colete goale sau continand alte bunuri decat cele care fac obiectul returnarii catre expeditori, clienti Sameday.
  • sa nu marcheze – prin selectii operate pe display-ul lockerului – actiuni pe care nu le intreprind sau nu coincid cu realitatea.
  • sa nu forteze usile box-urilor/sertarelor lockerului si sa nu aduca distrugeri de niciun fel acestuia.
  • sa arunce ambalaje ale coletelor livrate prin intermediul lockerului doar in locurile speciale amenajate in vederea colectarii acestora.
  • in cazul comenzilor care contin unul sau mai multe colete consolidate in acelasi box, clientul are obligativitatea de a consulta cu atentie informatiile furnizate pe display-ul lockerului inainte de a proceda la ridicarea coletelor si, de asemenea, clientul trebuie sa se asigure de faptul ca incinta box-ului ramane goala inainte de a inchide usa acestuia si de a finaliza procesul de livrare.
  • destinatarilor le este interzis sa restituie in easybox colete cu statut de “retur”, fara sa fi solicitat in mod expres catre Sameday efectuarea unui nou serviciu, aferent acestei logici de flux.

 

Astfel de colete nu sunt considerate ca fiind “trimiteri postale”, nu vor dispune de niciun fel de informatie in sistemul informatic Sameday in baza careia coletul sa poata sa fie procesat in retea postala Sameday, iar in concluzie, aceste colete cu statut de “retur”, vor fi tratate ca bunuri abandonate de catre destinatar in locker.

  • In cazul coletelor cu statut de “retur”, pentru care Clientul a efectuat in atentia Sameday o comanda de prestare a unui serviciu postal, in momentul incarcarii acestora in locker, Clientul are obligatia sa consulte cu atentie informatiile afisate pe display-ul lockerului si sa se asigure ca predarea coletului se face in mod corect (respectiv in box-ul alocat de catre sistemul informatic Sameday, prin informatia electronica primita de catre Client), indiferent daca exista sau nu unul sau mai multe box-uri deja deschise.
  • In cazul coletelor incarcate de catre client in easybox, expeditorul este obligat ca in termen de 3 (trei) minute (calculate de la scanarea codului QR sau introducerea codului PIN corect), sa finalizeze procesul de incarcare a coletului in sertar, folosind optiunile si indicatiile disponibile pe ecranul lockerului; in caz contrar, codul PIN primit de catre expeditor va fi considerat invalid, iar incarcarea nu se va considera valida. Sameday nu isi asuma raspunderea pentru orice incarcare in locker ce nu respecta timpul afisat/indicat privind procesul de incarcare a coletului in box-urile easyboxului.

 

  1. Conditii de utilizare a lockerelor/easybox si responsabilitati:

Utilizatorii serviciilor oferite de Sameday prin intermediul lockerelor trebuie sa aiba in vedere urmatoarele:

  • Sameday, in calitatea sa de prestator de servicii postale si de curierat, nu isi asuma nicio raspundere fata de clienti/Beneficiari si platitori ai serviciilor comandate si efectuate prin intermediul lockerului, pentru niciuna dintre pagubele directe sau indirecte pe care acestia le-ar putea suferi ca urmare a nerespectarii prevederilor Capitolului 3 [Reguli cu privire la utilizarea lockerelor/easybox], de mai sus.
  • In momentul in care Beneficiarul unui serviciu, in calitatea sa de expeditor, solicita preluarea, livrarea, redirectionarea sau returnarea unui colet de la destinatar (si/sau de la terte persoane) prin intermediul lockerului, Beneficiarul are obligatia sa transmita destinatarului (si/sau tertelor persoane) documentul de transport (AWB-ul) aferent coletului care face obiectul serviciului comandat, precum si sa-i aduca la cunostinta metodele de ambalare ale unui colet, postate pe pagina https://sameday.ro/modalitati-de-ambalare/.
  • Expeditorul este responsabil pentru respectarea dimensiunilor coletului, pentru ambalarea adecvata (interioara si exterioara) si marcarea corecta a acestuia, astfel incat continutul sa nu fie afectat in niciun fel (atat in timpul preluarii si transportului, cat si perioada in care aceasta este depozitat in locker).
  • Sameday nu isi asuma nicio raspundere pentru continutul coletului, coletul fiind incarcat sau livrat catre destinatar, prin intermediul lockerului, doar inchis si sigilat.
  • In situatia in care ambalarea si/sau marcarea coletului nu se realizeaza corespunzator, responsabilitatea deteriorarii, a pagubelor produse lockerului si/sau sistemul de functionarea a acestuia, persoanelor, ori a celorlalte colete din locker revine in exclusivitate in sarcina Beneficiarului/expeditorului.

Produsele cu caracter special (cosmetice, baterii, produse alimentare neperisabile) vor respecta “Modalitatile de ambalare si restrictii la transport prin intermediul lockerului”, postate pe site-ul https://sameday.ro/modalitati-de-ambalare/

 

  1. Excluderi ale responsabilitatii Sameday in raport de utilizarea lockerului/easybox si SAMEDAY point:

Sameday nu isi asuma raspunderea in urmatoarele situatii:

  • Destinatarul nu finalizeaza procesul de preluare a coletului din locker astfel cum este prevazut mai sus.
  • Destinatarul nu preia coletul din locker sau SAMEDAY point (PUDO), in termenul comunicat prin avizarile si informarile primite de la Sameday.
  • Destinatarul nu ridica toate colete care ii sunt destinate.
  • Coletul este ridicat de catre un tert caruia destinatarul i-a transmis datele/codul QR necesare pentru ridicarea coletului, iar procesul de livrare este finalizat.
  • Destinatarul incarca in locker bunuri personale.
  • Destinatarul incarca (in scopul returnarii unui colet) box-ul lockerului in care a gasit un colet ramas neridicat dintr-o partida de marfa anterior livrata incomplet, iar procesul de ridicare a fost finalizat.
  • In cazul oricarei reclamatii si sesizari, Sameday va efectua investigatii interne si va transmite clientului rezolutia aferenta, iar in cazul in care aceasta rezolutie se probeaza prin intermediul imaginilor video stocate prin intermediul sistemului video utilizat, acestea vor putea fi dezvaluite doar intr-un cadru procesual legal, cu respectarea reglementarilor GDPR (Legislatia Europeana privind protectia datelor personale).
  • Coletele sunt ambalate in ambalaje care prezinta inscriptii care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri sau coletele constau in bunuri care contravin ordinii publice sau bunelor moravuri, daca acestea se depun neambalate sau in ambalaj transparent. *
  • Coletele prezinta etichete sau inscriptii vechi neindepartate. *
  • Coletele nu respecta dimensiunile si greutatea maxima admisa. **

 

* Expeditorul/Beneficiarul este unic raspunzator pentru asigurarea ambalarii adecvate interioare si exterioare a coletului.

** Expeditorul/Beneficiarul este unic raspunzator pentru verificarea dimensiunilor si a greutatii maxime admise a coletului.

  1. Timpii de ridicare a coletelor pentru serviciile oferite prin:

6.1. Lockere

  • Perioada de timp in care destinatarul unui colet il poate ridica din locker este de maxim 36 de ore calculate de la ora avizarii destinatarului prin care este informat cu privire la incarcarea de catre Sameday a coletului in locker.
  • Sameday da posibilitatea destinatarilor sai sa solicite prin intermediul SAMEDAY App, oricand dupa incarcarea trimiterii postale in locker, prelungirea termenului de pastrare a trimiterii postale in locker pentru o perioada de maxim 24 de ore calculate in raport de termenul maxim prevazut initial, contra cost. ➢ Livrarea unui colet prin intermediul lockerului se efectueaza in fiecare zi a saptamanii, 24/7, conform unui program non-stop sau distinct, conform informatiilor care se regasesc postate pe pagina https://sameday.ro/news/r/ .
  • Dupa incarcarea de catre Sameday a coletului in locker, destinatarul este avizat cu privire la informatiile necesare acestuia pentru a avea accesul la locker in vederea ridicarii coletului.

Scanarea de catre destinatar a codului QR sau introducerea codului PIN in sistemul electronic din coloana tehnica a lockerului va duce la deblocarea box-ului in care se afla depozitat coletul. Procesul de ridicare al coletului de catre destinatar este finalizat prin asigurarea de catre destinatar a inchiderii usii box-ului in care a fost depozitat coletul si prin bifarea digitala a ecranului si finalizare procesului de ridicare a coletului la destinatie.

6.2. SAMEDAY point

  • Perioada de timp in care destinatarul unui colet il poate ridica din SAMEDAY point este de 36 de ore lucratoare raportat la programul de functionare al SAMEDAY point, calculate de la ora avizarii destinatarului prin care este informat cu privire la predarea coletului in punctul de ridicare de catre curier.
  •  Livrarea/preluarea unui colet prin intermediul SAMEDAY point, se efectueaza conform programului de lucru disponibil pe pagina https://sameday.ro/sameday-point/
  • Dupa predarea de catre curierul Sameday a coletului in SAMEDAY point, destinatarul este avizat cu privire la informatiile necesare pentru ridicarea coletului.

 

  1. Plata serviciilor contra ramburs

 

7.1. Lockere

  • Plata serviciilor contra ramburs se poate efectua exclusiv prin intermediul cardului bancar, la terminalului POS.

 

7.2. SAMEDAY point

  • Plata serviciilor contra ramburs se poate efectua exclusiv prin intermediu cardului bancar, doar contactless, la terminalul POS.

 

  1. Modalitati de ambalare

Sameday, in calitatea sa de prestator de servicii postale si de curierat, isi doreste sa preintampine situatiile in care trimiterile postale (coletele) preluate se pot deteriora atunci cand acestea tranziteaza reteaua postala.

In aceasta situatie, partenerii nostri trebuie sa se asigure ca trimiterile postale predate catre Sameday la transport, si care urmeaza sa fie livrate prin intermediul lockerelor/SAMEDAY point, sunt ambalate conform urmatoarelor specificatii, regasite pe site-ul https://sameday.ro/modalitati-de-ambalare/.

  1. Bunuri si substante interzise

9.1. Sunt interzise la preluare, transport si livrare, urmatoarele bunuri:

✓ Arme de foc sau arme dezasamblate, munitie pentru arme de foc – indiferent de tip, forma sau calibru

✓ Materiale explozive, gaze toxice

✓ Produse perisabile, cu titlu de exemplu: medicamente, produse lactate, fructe si legume proaspete, carne, peste sau produse de panificatie, cosmetice nerezistente la caldura sau inghet; produse nealimentare cu termen de garantie foarte scurt sau care nu rezista la caldura sau inghet, deoarece Sameday nu ofera transport si depozitare la temperatura controlata pentru aceste tipuri de produse, ceea ce ar putea duce la alterarea acestora.

✓ Deseuri

✓ Pietre pretioase, bijuterii din metale pretioase

✓ Lingouri din orice metal pretios

✓ Bunuri de valoare (blanuri, ceasuri, tablouri, icoane, monede de colectie, etc.)

✓ Bani

✓ Baterii auto / Baterii uz general

✓ Lucrari de arta, antichitati, cecuri, carduri de credit, timbre postale

✓ Droguri

✓ Organe umane

✓ Animale vii sau moarte

✓ Ramasite umane sau animale, inclusiv cenusa

 

9.2. Sunt interzise la livrare prin intermediul lockerului urmatoarele bunuri:

✓ Produse din tutun (tutun, tigarete electronice si flacoane de reumplere, produse din plante pentru fumat, tutun incalzit cu arome, tigarete, tigari de foi, cigarillos si pipe)

✓ Produse perisabile, cu titlu de exemplu: medicamente, produse lactate, fructe si legume proaspete, carne, peste sau produse de panificatie, produse cosmetice nerezistente la caldura sau inghet; produse nealimentare cu termen de garantie foarte scurt sau care nu rezista la caldura sau inghet, deoarece Sameday nu ofera transport si depozitare la temperatura controlata pentru aceste tipuri de produse, ceea ce ar putea duce la alterarea acestora.

 

9.3. Sunt interzise la transport urmatoarele substante:

✓ Substante toxice

✓ Substante infectioase

✓ Substante radioactive

✓ Gaze (inflamabile, toxice, neinflamabile)

✓ Substante supuse aprinderii spontane

✓ Substante care in contact cu apa degaja gaze inflamabile

✓ Peroxizi organici

✓ Substante corozive

✓ Substante din categoria “Substante periculoase” si /sau incluse in categoria ADR