Lectii invatate la Sameday!

Cand m-am alaturat echipei Sameday, in urma cu aproape 3 ani, am adus cu mine o experienta de 7 ani de curierat. Asta mi-a folosit intr-adevar foarte mult, insa totodata m-a si facut sa-mi spun ca nu are ce sa fie atat de diferit, chiar daca totusi e o alta firma de curierat cu procese si servicii diferite. Pana la urma, fluxurile in linii mari sunt aceleasi: trebuie sa iei un colet din punctul A si sa-l livrezi in punctul B, simplu nu?
De fapt sub aparenta simplitatii, se ascund lucrurile cele mai complexe.

Am facut greseala de a minimiza complexitatea serviciilor si fluxurilor de lucru pe care le avem, considerand ca daca ducem toate informatiile foarte transparent la nivel de curier, acestia pot face orice.
Am inceput serviciul de livrare in easybox din Bucuresti folosind curierii din agentiile de Nextday. Am considerat ca pe langa cele 70-80 de stopuri de livrare standard, mai pot lua si coletele pentru 2-3 Lockere. Ce poate fi atat de complicat?
Am realizat insa ca nu e simplu, ca trebuie sa tii cont de dimensiunea coletelor, de disponibilitatea box-urilor libere, de momentele oportune din zi pentru alimentare in functie si de comportamentul de ridicare al clientilor, de faptul ca unele lockere sunt mai incarcate decat altele si din acest motiv trebuie sa facem 2-3-4 alimentari pe zi…..si lista poate continua.
Pe masura ce proiectul a avansat prin cresterea atat a numarului de lockere instalate cat si a volumului zilnic, implicit presiunea pusa pe echipe devenea din ce in ce mai mare iar calitatea serviciului incepea sa lase de dorit – trebuia sa schimbam ceva, repede!

Dupa ce am facut o incercare si cu divizia de Sameday am ajuns la concluzia ca intr-adevar avem nevoie de o echipa dedicata pentru acest proiect.
Avand in vedere rezultatele bune si trendul crescator din punct de vedere calitate, acum suntem in proces de a duce acest concept in toate agentiile din tara. Acest demers creeaza premise pe termen lung, pentru a avea viteza mult mai mare de implementare si adaptare la servicii noi.
Cea mai importanta lectie pe care am invatat-o este ca trebuie sa ne uitam la fiecare proiect nou cu ochii incepatorului, sa fim deschisi, sa avem abordari noi chiar si atunci cand credem ca avem reteta perfecta.

La final, imi face o deosebita placere sa predau si eu stafeta catre colegii mei Remus, Nicu si Florin.

Alin

Ca finantist ai ocazia sa gresesti zi de zi de multi bani :).
De la incasare de bancnote false, setare limite de credit gresite, analize gresite, interpretari fara o virgula pana la plati in alte conturi, le-am facut pe toate.
O colega imi zicea zilele trecuta, “noi gresim zilnic, provocarea aici este cum o alegi pe cea mai relevanta”.

Pentru mine toate greselile pe care le-am facut, si pe care le voi mai face, vin sa mai aseze cate o caramida in evolutia mea ca profesionist si ca om.
Fiecare dintre ele au venit sa mai formeze un nou skill set si sa adauge inca o etapa in dezvoltare.
Greseala cred ca este cea mai brutala si onesta metoda de a invata, a deveni mai responsabili si a creste rapid.
Nu este intotdeauna scenariul ideal, insa, ce cred ca este cu adevarat valoros, este lectia pe care o invatam atunci cand se intampla sa gresim.

Am ales acum sa va povestesc despre o greseala pe care am facut-o nu de mult, am semnat o plata catre un cont din China apartinand unei companii cu care noi nu aveam relatii comerciale.
Suma a fost suficient de mare cat sa ma tina intr-un carusel emotional cam 24 de ore, cele mai intense 24 de ore din viata mea!
Am recuperat banii, deznodamant extrem de rar in astfel de situatii, banii plecati prin transfer electronic fiind imposibil a fi intorsi in majoritatea cazurilor.

In cele 24 de ore de calvar, pana la primirea vestii bune, am descoperit un nivel al DETERMINARII pe care nu il mai atinsesem pana atunci.
Eforturile in a tine urma banilor si a cere returnarea lor in tot circuitul bancar, pana in China, a fost neintrerupt.
Am realizat atunci cat de puternici putem fi cand suntem cu adevarat motivati si determinati in a obtine ceva.
“Sky becomes the limit!”.

Lectia determinarii cred ca este una dintre cele mai importante lectii pe care le-am invatat in toata experienta mea de pana acum.
A venit la pachet, bineinteles, si cu un set nou de reguli in zona de plati pentru a ne proteja mai bine de astfel de erori in viitor :).
Daca suntem 100% protejati, greu de zis, pot doar spera 🙂

Fiti deschisi, asumati-va greselile si, foarte important, invatati din ele!

Pentru a nu iesi din trend, predau si eu stafeta colegilor din N-2 finance: Adrian, Cornelia, Daniel, Raluca si Vlad.
Astept cu nerabdare sa citesc si alte povesti, experiente si lectii invatate!

Iulia

M-am alaturat echipei Sameday in urma cu mai bine de doi ani. Am gasit aici oameni deschisi, dornici sa invete, sa evolueze, sa construisca lucruri marete.
Au fost doi ani incredibili, cu bune si cu rele, in care mi-am depasit limitele, am gresit, am invatat, am progresat. Pot spune ca sunt un profesionist mai bun, un om mai bun datorita Sameday, datorita voua, celor cu care lucrez in fiecare zi.

Este un privilegiu sa lucram impreuna intr-o companie care se afla inca in etapa romantica. Am mai spus-o si cu alte ocazii, daca ar fi sa facem o analogie cu viata unui om, Sameday se afla acum in perioada adolescentei timpurii. Si, asa cum se intampla in aceata perioada mai mult decat oricand in viata, greseala sta la baza evolutiei. Sameday este un adolescent curios, indraznet, curajos, care impinge limitele acolo unde altii inaintea lui nu au avut curajul sa o faca, faureste viitorul unei industrii.
Am facut multe greseli in acesti ani dar de fiecare data am incercat sa gresesc diferit.

Am ales sa va povestesc despre campania Black Friday de anul trecut cand, inca o data, am decis sa mergem pe un drum nebatatorit si, pentru a oferit un serviciu bun intr-o perioda cu mari provocari operationale, am limitat volumele clientilor. Am conturat un plan, un algoritm corect bazat pe istoricul clientului, insa inainte de inceperea campaniei am schimbat de multe ori regulile, lucru care nu ne-a permis sa comunicam foarte coerent volumele catre toti clienti, in special pentru clientii mici. In plus, in ultima zi de limitare, tot pentru clientii mici, am alocat volum mai redus, sub presiunea conturilor mari. Aceasta actiune a produs buzz destul de mare in social media.
Nu ne-am asumat pana la capat actiunea de teama de a nu pierde volume, am fost nesiguri, nu am fost fermi in decizii si am platit pretul in cea mai pretioasa moneda, nemultumirea clientilor.
Am invatat si, anul acesta, vom planifica mai bine si vom da dovada de mai multa asumare si transparenta in relatia cu toti clientii.
Avem certitudinea ca va iesi perfect? Nu. Insa avem convingerea ca vom executa mai bine si daca vom gresi din nou, vom gresi diferit.

Va incurajez sa fiti curajosi, sa experimentati, sa gresiti cu sens!

Cu drag si incredere in noi #impreuna,
Elena

PS: predau mai departe stafeta colegilor mei din echipa de management comercial: Adina, Alexandra, Andrei, Carmina, Marian, Monica.

Salutare tuturor!

La început de iunie s-au implinit 13 ani de la nașterea Sameday, un nume și o companie dragi nouă, celor care ne punem zilnic amprenta asupra lor. Să fie cu noroc!
Cu 13 ani în urmă, 4 curieri și 4 colegi la birouri ne-am asumat o misiune care poate părea ușor nebunească: aceea de a lua cu asalt piața curieratului din România. Iar pentru că resursele pe care le aveam erau extrem de limitate, am început cu o nișă mică, cea a livrărilor în aceeași zi. O dată aleasă nișa, am pornit la drum cu mult curaj și încredere.
De atunci povestea e lungă și îi include, mai mult decât orice, pe oamenii care au pus umărul la creșterea an de an a Sameday, indiferent de context. M-am schimbat și eu alături de ei și apoi am evoluat împreună, influențând, la rândul nostru, compania.

 Visul Sameday de azi este să cucerim nu doar România, ci întreaga regiune europeană din care facem parte, folosind aceleași ingrediente ca acum 13 ani – curajul de a ținti cât mai sus și încrederea în reușită.
Și pare că suntem pe drumul cel bun, un drum deschis către posibilități și mai grozave, #theopenway. Drept dovadă, la gala GOVNET am câștigat anul trecut 4 premii importante. Acestea aparțin tuturor, fiindcă am contribuit împreună la evoluția spectaculoasă a companiei.
E drept, în cei 13 ani am trecut și prin destule crize mai mici sau mai mari și, în mod sigur, vom mai trece și prin altele. Dar, dacă știm să învățăm din ele, vom deveni tot mai buni și mai puternici.
Am vrut să împărtășesc cu toată lumea aceste lucruri pentru a înțelege mai bine faptul că aceste transformări au atras după sine necesitatea de a schimba și poziționarea de brand, adică modul în care suntem percepuți atât în intern, cât și extern, pentru că și el a evoluat odată cu noi.
Privind puțin în jur, la context și industrie, am realizat că, în general, brandurile se laudă că livrează profesionalism și excelență, deși realitatea contrazice uneori destul de evident și dur aceste promisiuni. Și ne-am dat seama că, de fapt, sunt destule erori în industrie încât să trebuiască luate în seamă. Până la urmă, greșeala stă la baza evoluției.
Așa că, bazându-ne pe valorile noastre: inovație, flexibilitate și tehnologie, dar si la contextul industriei și la activitatea noastră de până acum, noua noastră repoziționare se axează pe transparență: Sameday este pionierul transparenței în curierat.
Iar pentru noi transparența înseamnă, în primul rând, să demonstrăm că ne recunoaștem greșelile și că evoluăm învățând din ele. Că, asumându-ne și îndreptându-ne erorile, devenim mai buni.
Pe scurt, asumare, învățare și evoluție. Și, dacă e nevoie – și în cele mai multe cazuri este – s-o luăm din nou de la capăt.

Bine, dar ce înseamnă asta pentru noi?
Ei bine, fiecare din noi trebuie să devină un ambasador al acestei schimbări pe care o propune Sameday.
Să își însușească acest fel de a vedea lucrurile și să poată spune povestea mai departe prin fiecare lucru pe care-l face. Iar, ca să ne vină mai ușor să facem asta, vom desfășura o serie de activități, concursuri, surprize și multe alte lucruri interesante.
Și voi începe chiar eu, cu leapșa greșelilor recunoscute și a lecțiilor învățate.
Am creat o pagină internă pe sameday.ro care poate fi accesată aici, unde ne vom povesti, pe rând, greșelile făcute și ce am învățat din ele. Apoi vom preda ștafeta acestei provocări mai departe, unor colegi care vor face același lucru la rândul lor.
Atunci când veți fi nominalizați, veți primi o notificare pe email. Vă încurajez să alegeți o greșeală pe care ați făcut-o, să scrieți într-un mod confortabil despre cum v-a ajutat ea să deveniți mai buni și să trimiteți povestea voastră la adresa theopenway@sameday.ro.
Trei persoane dintre cele care răspund acestei provocări până la data de 17 iulie vor intra în tragerea la sorți pentru unul dintre cele 3 vouchere de 1000 de lei pe eMAG.

Cum spuneam, voi da eu startul.
Așa cum am povestit cu mai multe ocazii, începuturile Sameday s-au construit pe resurse financiare extrem de limitate, mai precis 45.000 euro, o sumă cu care fizic nu se putea crea o companie de curierat în toată regula. Totuși, am ales o nișă extrem de mică pe care ne-am propus să devenim rapid lideri: cea a livrărilor în aceeași zi. Destinația fiind foarte clar definită pentru noi, ne-am ales numele Sameday și am pornit la drum.
În mai puțin de un an deja puteam spune despre noi că suntem lideri pe zona serviciilor cu livrare în aceeași zi. Nici nu aveam cum să nu fim, pentru că număram, efectiv, pe degete competitorii de pe acest segment. Undeva la 3-4 ani distanță e-commerce-ul a început să crească accelerat, iar Sameday părea să nu observe acest trend. Și, ca sa fie clar pentru toată lumea, am decis chiar să punem în contracte un articol care suna ceva la modul: „Trimiterile cu ramburs nu fac obiectul acestul contract”.
Efectiv, noi spuneam un NU hotărât tuturor trimiterilor cu ramburs, tocmai piatra de temelie a comerțului online. Uitându-mă înapoi la cei 13 ani de Sameday, cred că aceasta a fost cea mai mare greșeală, practic o ratare a unui trend extrem de evident. Pur și simplu nu voiam să ne legăm la cap cu rambursurile ce veneau la pachet cu un risc uriaș.
Mi-a mai luat mai bine de un an ca să-mi dau seama de greșeala monumentală pe care o făcusem, aceea de a fi pierdut momentul pionieratului unei industrii care avea să schimbe decisiv lumea și modul în care facem astăzi cumpărăturile. Odată înțeleasă și asumată eroarea, am pornit pe drumul îndreptării greșelii. În mai puțin de 6 luni ne-am dezvoltat capabilități software adaptate cerințelor online-ului și am pornit o colaborare cu PC-Garage pe domeniul livrărilor în aceeași zi (livrare în 3 ore).
A fost o chestiune de timp până am preluat și toate volumele lor nextday de pe București (în acel moment nu aveam o rețea națională pregătită pentru online).

Unde suntem astăzi?
• Acționarul majoritar al Sameday este cel mai mare magazin online din sud estul Europei.
• 98% din trimiterile Sameday sunt trimiteri ale magazinelor online (50% dintre ele cu ramburs 😊).
• Tot ce construim este într-o direcție în care să devenim „e-commerce’s best friend”.
• Țintim să disrupem întreaga piață de curierat și suntem challenger-ul evident al liderului industriei noastre.
• Aspirăm să devenim cea mai mare companie de curierat din regiune.
Înțelegerea obiectivă a greșelii, asumarea responsabilității și repararea ei sunt pentru mine cei mai puternici piloni ai evoluției. Am greșit atunci când nu am crezut în e-commerce, dar mi-am asumat și am reparat rapid greșeala, având, astfel, capacitatea ca la final să văd această oportunitate chiar mai bine decât competitorii mei.
Veți regăsi rândurile legate de greșeala mea și pe pagina <Lecții învățate la Sameday>.
Dau leapșa mai departe, cu multă convingere – dar și curiozitate – colegilor din senior management: Alin, Bogdan, Elena, Călin, Iulia, Iulian, Marius, Mihai, Teodor.

PS: Ultima lectie invatata
Și, dacă tot suntem la capitolul lecțiilor învățate din greșeli, o să vă povestesc și despre ultima eroare, proaspătă, încă fierbinte, și ce am învățat și din ea. Iată că am „reușit” să pornim într-o campanie despre greșeli tocmai cu o mică greșeală.
Ieri ați primit cu toții niște mici cadouri. Ele trebuiau să fie simbolul noii noastre poziționări despre care v-am explicat mai sus. Însă, dintr-o vină comună, pe care ne-o asumăm, iată că uneori livrăm și mai repede decât trebuie. Ce am învățat din asta? Că e bine să te grăbești încet și să ai grijă ca toate detaliile să fie puse la punct, oricât de tare pare că arde situația. Altfel, încercând să repari, e posibil să strici mai tare.
La finalul acestor rânduri, vă invit să urmăriți acest clip – un video manifest care cred că surprinde foarte bine noua identitate Sameday și ceea ce ne dorim să construim împreună. Va rog sa nu il share-uți momentan, pregătim o lansare oficială.

Va mulțumesc tuturor încă o dată pentru efort și implicare și vă invit alături de mine să dăm greșelilor noastre un sens pozitiv!
Cu toată asumarea și încrederea,

Lucian,
Sameday #theopenway